"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Wednesday, December 31, 2008

Penutup tirai 2008 yg kejam dan sadis!!

7 pesanan
(kepala terroris-Ehud Olmert) (Israel Minister of Foreign Affairs Tzipi Livni)

Sekutu terorrist bersama Israeli Minister of Defense Ehud Barak



US firmly behind Israel over Gaza attacks - (Obama pun takleh harap!!)


Gaza on 27 December 2008


Gaza on 28 December 2008


Gaza on 29 December 2008


Gaza on 30 December 2008


...WHAT ISRAEL FOREIGN MINISTER SAID??


Ehud Olmert..."no immediate end to the operation should be expect"
Ehud Barak..."bombing campaigns in Gaza will intensify"


Do Arab's Leaders do anything???

2008 berakhir dgn tragedi sadis...do we care enough??

Ya Allah, Yang memiliki segala Keagungan dan Kebesaran. Ya Allah, Yang maha Berkuasa, Yang Maha Agung, Yang Maha Besar, Yang Maha Tinggi. Kami memohon Keagungan dan Kekuasaan-Mu. Ya Allah, berilah kemenangan kepada tentera-tentera Islam di Palestin dalam peperangan dengan musuh MU yahudi laknatullah. Dan berilah kemenangan kepada seluruh mujahiddin yang berjuang pada jalan-Mu Ya Allah, tetaplah iman di sebelah mereka dan bersama-sama mereka. Anugerahkanlah kejayaan dan perkukuhkanlah kedudukan mereka. Ya Allah, satukan wawasan mereka, tetapkanlahlah sasaran senjata mereka dan teguhkanlah kata-kata mereka. Ya Allah cekalkanlah hati-hati mereka. Ya Allah uruskanlah dan musnahkanlah musuh mereka.

Ya Allah, usirkanlah perhimpunan mereka, hancurkanlah integriti mereka, lemahkanlah kekuatan mereka dan tanamkanlah ketakutan ke dalam hati mereka. Ya Allah nasib kami ditangan-Mu dan urusan kami akan dikembalikan kepada-Mu dan keadaan kami tidak terlindung dari pengetahuan Mu. Kepada-Mu kami serahkan kesengsaraan kami dan kepada-Mu kami mengadu dan hanya kepada-Mu sahajalah kami mengadu tentang kekejaman mereka yang menindas Dan kekejaman "Faajirin", Hanya kepada-Mu Ya Allah kami mengadu tentang kekejaman Israel yahudi oleh itu musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah...

Ya Allah mereka membunuh hamba-hamba Mu Dan mereka menghina agama-Mu Ya Allah, Ya Allah Kirimkan kekuasaan Mu menentang mereka, Ya Allah hantarkan kepada mereka ribut kaum Aad dan tangisan kaum Thamud Dan taufan kaum Nuh, Ya Allah Hantarkan kepada mereka sesuatu yang diturunkan dari langit Dan dari apa yang keluar dari bumi, Ya Allah Engkau pecah-belahkan negara mereka, Ya Allah Jadikanlah negara mereka berpecahbelah dan pisahkanlah mereka, Ya Allah Yang Maha Hidup dan Maha Berkuasa Engkau tundukkanlah mereka di bawah genggaman hamba-hamba Mu.

Ya Allah berilah ketabahan kepada hamba-hamba Mu di Palestin dalam menghadapi dugaan berat ini. Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin.

Amin Ya Rabbal 'alamin!

..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

haru...kelu..

9 pesanan
*update
Assalamualaikum warahmatullah..

mungkin diriku terlebih emosi dalam isu ini...
bengang!!
geram!!
marah!!
benci!!
sedih..=(


apa lagi bila Mesir turut seolah 'menyumbang' kemelaratan saudara2ku di palestin..

tak lalu makan..
semalam diarrhea...
hr ni hanya air dan susu mengisi dan memeriahkan perutku..
tak lalu..hilang selera...
puas menangis...

diriku kesal..
ku sempurna anggota..
bergerak masih bisa..
biar sakit mengulit hari2 berlalu..
namun pasti saudara2ku lebih pilu..

Ya ayyuhal muslimuun….
Di mana kalian berada tatkala islam dipijak dunia,
Bangunkah kamu?
Atau lenakah kamu?
Mana islam yang dibangga?
Mana iman yang dikata?
I.S.L.A.M…..
Adakah terpahat di hati kamu?
Atau sekadar coretan hiasan di sijil lahirmu?
Masihkah sempat dirimu luangkan masa bertafakur utk mereka?
bersiap utk solat hajat yg sekejap cuma?
membenci jejak keji musuh durjana?
masihkah terasa?


Ya ayyuhal muslimuun….
Ingatkah kamu perjuangan terdahulu?
Fisabilillah yang dituju…
Bukan hanya sekadar mengikut hawa nafsu…
Tapi kini terkubur sudah..
Terkulai dalam iman bertopengkan jahiliah… Malah kau nifaq agama
Menodai agama sendiri tanpa rasa sangsi…..


Ya ayyuhal muslimuun….
Sedarkah kau nasib saudaramu?
Etnik bosnia dizalimi
Albanian gugur di bumi sendiri
Afghanistan dicanang habisan
Pelestinian tak henti dibantai
Disembelih….diragut kehormatan
Kepala ditujah peluru buta…
Misil bertuju segala..
tubuh longlai..
lunyai..
tengkorak bersepai…
Di mana kau tika ini?


Ayuhlah bangkit bersatu
Hentikan mainan boneka
Arang dikata penyelamat
Kapas dikata laknat
Hak asasi manusia disekat
Islam dikerumuni pepijat
Label pengganas kian tersemat
Islam ditindas tiada lagi selamat


Ya ayyuhal muslimuun
Bangkitlah dari lenamu
Simpulkan segera ukhwah fillah
Ungkaikan semua sengketa
Tusukkan di hati cahaya iman
Yakinilah wahai jailun mansyud
Ujian yang melanda
Menghampirkan kita
Ke as’habul yamin
Ingatlah….
Jangan kau jadi pendusta agama
Jangan an Naar yang ditempa
Ingatlah….
Al-waqiah yang kian tiba
Ingatlah……
Seharusnya....
ISLAMUSSALLMAH!!!


naufa-pai,Manipal..India..

ya ALLAH,sungguh besar dan hebat nikmat yang engkau kurniakan atas kami..namun terlalu byk ingkar dan taubat yang kami belum penuhi..
masih Kau izinkan kami untuk menghayati hidup dengan selesa dan aman..ampunilah kami ya Rabb ya Ghaffar..kami kerdil lg hina..kami lemah dalam pautan kami pada Mu..namun jgn Engkau putuskan pautan(iman dan islam) ini ya ALLAH..jadikan kami hambaMu yg taat dan lebih baik amalnya dari hari ke hari..
Ya ALLAH,selamatkan saudara2 kami..tiada daya kami mebantu..sungguh lemah diri kami walau dlm sihat dan sempurna tapi kami tidak mampu membantu saudara kami..alangkah lemah dan hinanya kami berbanding mereka..ya ALLAH,lemahkan musuh2Mu..kuatkan dan jadikan saudara2 kami tegar menghadapi musuh2Mu..laknatilah musuh2Mu dgn laknat yang paling hebat ke atas mereka..perkenankan doa kami ya ALLAH kerana ini yg kami mampu di saat ini...

amin ya Rabb..amin ya ALLAH..amin ya 'Azhim..

amin ya Rabb..amin ya ALLAH..amin ya 'Azhim..

amin ya Rabb..amin ya ALLAH..amin ya 'Azhim..


DOA UNTUK PEJUANG-PEJUANG PALESTIN~(kiriman Abang Ngah)

Ya Allah, Yang memiliki segala Keagungan dan Kebesaran. Ya Allah, Yang maha Berkuasa, Yang Maha Agung, Yang Maha Besar, Yang Maha Tinggi. Kami memohon Keagungan dan Kekuasaan-Mu. Ya Allah, berilah kemenangan kepada tentera-tentera Islam di Palestin dalam peperangan dengan musuh MU yahudi laknatullah. Dan berilah kemenangan kepada seluruh mujahiddin yang berjuang pada jalan-Mu Ya Allah, tetaplah iman di sebelah mereka dan bersama-sama mereka. Anugerahkanlah kejayaan dan perkukuhkanlah kedudukan mereka. Ya Allah, satukan wawasan mereka, tetapkanlahlah sasaran senjata mereka dan teguhkanlah kata-kata mereka. Ya Allah cekalkanlah hati-hati mereka. Ya Allah uruskanlah dan musnahkanlah musuh mereka.

Ya Allah, usirkanlah perhimpunan mereka, hancurkanlah integriti mereka, lemahkanlah kekuatan mereka dan tanamkanlah ketakutan ke dalam hati mereka. Ya Allah nasib kami ditangan-Mu dan urusan kami akan dikembalikan kepada-Mu dan keadaan kami tidak terlindung dari pengetahuan Mu. Kepada-Mu kami serahkan kesengsaraan kami dan kepada-Mu kami mengadu dan hanya kepada-Mu sahajalah kami mengadu tentang kekejaman mereka yang menindas Dan kekejaman "Faajirin", Hanya kepada-Mu Ya Allah kami mengadu tentang kekejaman Israel yahudi oleh itu musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah...

Ya Allah mereka membunuh hamba-hamba Mu Dan mereka menghina agama-Mu Ya Allah, Ya Allah Kirimkan kekuasaan Mu menentang mereka, Ya Allah hantarkan kepada mereka ribut kaum Aad dan tangisan kaum Thamud Dan taufan kaum Nuh, Ya Allah Hantarkan kepada mereka sesuatu yang diturunkan dari langit Dan dari apa yang keluar dari bumi, Ya Allah Engkau pecah-belahkan negara mereka, Ya Allah Jadikanlah negara mereka berpecahbelah dan pisahkanlah mereka, Ya Allah Yang Maha Hidup dan Maha Berkuasa Engkau tundukkanlah mereka di bawah genggaman hamba-hamba Mu.

Ya Allah berilah ketabahan kepada hamba-hamba Mu di Palestin dalam menghadapi dugaan berat ini. Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin.

Amin Ya Rabbal 'alamin!

Jihad jalan kami,
Syahid matlamat kami..

..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

Tuesday, December 30, 2008

sisters in the making..prt2..(maal hijrah)

5 pesanan
(Kredit:::Jazakumullah khair kpd semua yg terlibat secara langsung ataupun tidak..penglibatan anda sgt bermakna...watak di belakang tabir seperti Fatin,Teah(cikgu aerobik),kak ja(jurukamera) dan Jiran Sebelah dgt2 dihargai!!!!Moga ALLAH kurniakan yg terbaik buat kalian di dunia & akhirat)
hmm...ni bukan gambar fasi mengganas..ni gambar fasi kebuluran...huhu..kami dh start program,mereka berdua kelaparan...kasihan..

ok..finally after LDK,we have sesi gulung menggulung oleh fasilitator..semua kepenatan..plus some of us dont have enough sleep...

Elok je ckp sesi menggulung,a few of them start gulung tikar kat ruang tamu tuh..haih..apa daa...

Sesi ni adalah sesi nilaian terakhir adakah mesej yg cuba disampaikan benar2 kesampaian atau hanya tinggal debu2 berterbangan..jd kami pun mula mengandaikan sekeping kertas sbg iman..andai dirobek2 kertas tu umpama ditujah dakyah2 mungkar dan kebejatan kejahatan sekeliling...yg disedari mahupun tidak..maka,rasa2 apa akan jadi dari sekping kertas yg elok bersih tanpa cacat cela selepas dibiarkan dgn segala kejahatan mencabulinya??
hanya dengan lipatan sahaja meninggalkan kesan..itu hanya kejahilan yg sedikit mungkin..dan kesan garisan lipatan belum tentu mahu hilang andai dibetulkan dari lipatan...namun apa pula jadinya andai direnyuk,dikoyak...dirobek??
pasti seolah iman itu dibiarkan tipis makin tipis..kesatuan ummah dibiar luluh dan lumpuh..
namun sepanjang andaian dan penceritaan tersebut,kami tak kelihatan adik2 bertindak..jika ada pun hanya dgn kata2 agar dihentikan..dan hanya selepas kertas tersebut menjadi lunyai dan menjadi kepingan2 kecil,ketika itulah 2 dari mereka tampil..namun terkilan..bicaraku tampak kosong agaknya..

inilah mesej yg ingin kami sampaikan..andai ummah dan iman kita terus dibiar dan penegahan dan kemakrufan dipupuk hanya dengan kata-kata tanpa tindakan..masihkah mampu kita memberi perubahan..
lihat saja di sekitar kita..rakan2 yang melakukan kemungkaran..mulut kita hanya bijak menutur sumbang..mengeji..menyuruh melakukan kebaikan..namun adakah kita bertindak?..adakah kita berusaha melindungi mereka dari terlelap dlm kebakaran???adakh kita menyelami hidup mereka?adakah kita telah meletakkan mereka dlm ruang2 hati kita?adakah kita masih kasih pada mereka sebagai saudara?
andai saudara kita dibaham keganasan kuffar,adakah kita bersatu bertindak melindungi mereka atau hanya kata2 bijak.."kasihan mereka".."ish,melampau betul si kuffar ni".."moga kejayaan milik mereka"...adakah cukup dgn lisan petah itu?

kata hanya tinggal kata..

andai pula iman yg disandarkan..adakah kita membiarkan iman kita hanyut dlm gelombang jahat yg kian hebat magnifikasinya??adakah kita sama2 terbuai dgn alunan bisik2 mengambil mudah hukum dan perintah?ALLAHuRabbi...Allah Ya ghaffar...kerdilnya kami..lemahnya ikatan kami...lembiknya pautan kami padaMu..

kemudian..tiba masa kami beraksi..kami bertindak hanya untuk menguji adakah mereka fhm benar dgn ujikaji kami dan huraian kami dgn sekeping kertas tadi..lalu kami andaikan mereka sbg sebuah ummah dgn persaudaraan yg utuh...
tanpa ragu,kami umpamakan diri kami sbg dakyah jahat dan pengganas yg menindas ummah..

kami serang mereka sepenuh hati kami..kami tarik dgn 'keganasan' kami salah seorang di antara mereka..kami terus terusan menyerang walau pada satu tahap kami keletihan..
bila letih,kami tipu mereka yg kami 'surrender' dan kalah..namun sebaik sahaja kami dilepaskan..kami terus lagi menyerang...hingga satu tahap saya benar2 kesakitan..benar..saya kesakitan yg amat..sekali lg saya menyerah..tapi lagak musuh yg tak bisa mengalah,sebaik sahaja saya rasa reda dari sakit yg menyerang dada dan belakang,saya serang kembali...hingga suatu tahap,saya dipegang dari belakang,kiri,kanan dan kaki saya juga dikunci rapi..
sekali lagi persis musuh yg terus gempur,saya capai apa yg mampu..gelupur bersama pegangan2 kuat di tiap kujur tubuh...tendangan demi tendangan..namun tak berhasil..

kali yg terkahir saya benar2 menyerah dan saya yakinkan mereka saya mahu beri pnjelasan..
tapi apa kata mereka.."akak ckp je..kami dengar..tak..kami takkan lepas.."

adik-adik yg dikasihi..jgn pernah kamu lepaskan musuh dari genggaman dan perhatian kamu..dan jangan pernah kamu biar saudaramu 'dibaham' musuh2 halus atau tegar...
lindungi mereka..
bukan sengaja kami beraksi..
bukan kami sengaja mahu menyakiti diri kami..apa lagi menyakiti kalian..adik2,hingga saat ini,saya masih kesakitan..namun apa lah nilai kesakitan ini dibandingkan dgn manfaat yg boleh kalian fahami..

kami menjadi musuh yg tegar dan kuat..hanya kerana kami mahu beri gambaran,inilah rentak dan gaya musuh2 kita..musuh2 islam..mereka bukan sahaja kuat malah tidak berputus asa..tidak cukup itu sahaja,mereka turut perdaya kita dgn kata2 manis dan reserve..konon mereka mengalah padahal mereka merancang utk kesesatan yg lebih besar...ayuh 'tegapkan' ukhuwah kita..ikatkan dgn simpulan yang rapi...satukan hati kami,ya Rabb..


sayangilah saudara2 kita dan ayuh benar2 bertindak..kenali saudara2 kita biar seteruk mana perilakunya..
sejahil mana dia adalah tanggungan kita membebaskannya dari kejahilan..
cukuplah dgn tempias kata yg kita lontar namun tindakannya sifar...
cukup lah 'merasa cukup' menjadi baik padahal yg hampir dengan kita bergelumang dgn pasir kotor lagi jijik..

nilai pula amal makruf nahi mungkar kita..
cuba bayangkan ada sebuah tanaman padi yang amat luas..dan petaninya berusaha menghasilkan padi yang baik dan bermutu dgn membaja dan mengairinya namun petani ini terlupa dgn kehadiran tikus2 perosak..
petani2 hanya sibuk dgn baja dan air namun tidak bisa sibuk untuk menghapuskan perosak2 padi..
rasanya,adakah padi yg baik dan elok dpt terhasil?
pasti anda tahu jawapannya..
lewat kini..kita hanya lebih sibuk dgn hal2 makruf tp kita lupa nahi mungkar..adakah sesuai untuk dpt kondisi ummah yang islah dan bermutu??
salah kita atau salah mereka sahaja??
renung2kan semua...saya tidak menuding pada sesiapa krn jari yg menuding pada diri saya lebih banyak untuk saya nilai kembali..1429H dlm memori...kamilah srikandi islam...Ya ALLAH,jgn biarkan antara kami terlepas dari ikatan ini

moga dengan program ini dan perkongsian ini menjadi renungan buat semua dalam melalui jangka hayat yang tersisa..
tahun baru untuk kita semai dgn baja makruf dan kita selamatkan dari prosak mungkar..untuk suburkan iman dan suburkan ukhuwah...

salam tahun baru buat semua..
moga ALLAH terima amal kalian dan amalku..moga diampunkan dosa2 lalu yg diketahui atau tidak..sedar atau tidak..moga hidup kita sentiasa dlm keadaan taubat dan kembali padaNya..
masing2 kita adalah hamba yg kerdil..nilaian kedudukan kita hanya ALLAH yang mengetahui..usah bertanding utk jadi hebat disisi manusia..moga kita hebat disisi ALLAH biar di mata manusia kita hina..


Ya ALLAH,kurniakan kebaikan kepad kami..yg kami ketahui atau tidak kami ketahui..yang dekat mahupun jauh..dan Ya ALLAH,lindungi kami dari segala kejahatan dan fitnah..yang kami sedar mahupun tidak..yang dekat mahupun jauh..pada ALLAH tempat kami bergantung dan kpdMu kami sandarkan kehidupan kami..
jadikan kami tegar menghadapi musuhMu namun terkulai dihadapanMu..jadikan kami yang bersyukur kepadaMu..

ALLAHUMMA HASIBNA HISABAN YASEERA
Ya ALLAH,hisablah kami dgn hitungan yg paling mudah..amin ya Rabb..

sungguh diri yang menulis ini penuh dengan dosa2 dan kelemahan..dan belum tentu gerak kerja makruf yang dilakukan diri yang hina ini diterima ALLAH..dan nahi mungkar yang masih lg berlambakan terabai dari kaca mata yang terhijab dengan kesenangan dan keselesaan yang belum tentu kekal..AllahuRabbi...am i prepared enough?

Mohon maaf atas segala kekurangan..tiap yang lemah dan kecacatan itu dari saya yg sedia lemah..dan segala yg baik dan tanpa cacat cela itu dari ALLAH..

ayuh sama-sama kita turut mendoakan saudara2 kita di Palestin..Israel sedang gasak menyerang dan menindas mereka..
petikan dari berita harian 29 disember 2008/1Muharam 1430H

Pemimpin agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, mengeluarkan fatwa kepada penduduk Muslim di seluruh dunia supaya mempertahankan Palestin daripada serangan Israel di Gaza.

"Semua pejuang Palestin dan semua orang Islam yang beriman di seluruh dunia perlu mempertahankan wanita yang tidak dapat mempertahankan diri mereka, kanak-kanak dan rakyat Gaza dengan apa cara sekali pun. "

Menteri Kesehatan Palestina, Basem Naeem menegaskan korban pembantaian terbuka yang dilakukan pasukan penjajah Zionis Israel di Jalur Gaza sejak Sabtu (27/12) telah mencapai lebih dari 300 syuhada dan lebih dari 1000 lainnya terluka, 180 dalam kondisi kritis. Sementara itu puluhan korban lain masih tertimbun di bawah puing rerutuhan. sumber:http://www.infopalestina.com/


..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_


Friday, December 26, 2008

Sisters in the making...=)

4 pesanan
Bismillahirrahmanirraheem..

Alhamdulillahi rabbil 'alamin..alhamdulillah..alhamdulillah

Misi untuk melaksanakan satu program islah gabungan group usrah Jr23 akhirnya telah selesai jua..
Satu pengalaman dan perjalanan yang berharga dalam chapter hidup ini..
Jazakumullah Khair to all fasilitator2('wan' azaty,'intan' liyana,'siti' izzah,'dayang' ziilal,'puteri' nurul huda,fareshah)..juga terima kasih tak terhingga pada adik2 yg disayangi atas komitmen dan kesediaan antunna untuk bersama-sama kami dalam susah dan senang sepanjang program..

Program ini bertujuan mengintai potensi diri adik2 dan semua penyelia program dalam melaksanakan gerak kerja yang kita panggil da'wah...
da'wah ini luas dan pelbagai cara..

Program bermula seawal pukul 6.00ptg..tentatifnya anda boleh klik di sini
Bermula dengan dinner bersama-sama menjadi titik permulaan bibit2 perkenalan kami dengan adik2..(terima kasih kpd chef2 yg berkenaan)..
Kemudian diikuti solat maghrib berjemaah dan tazkirah..diikuti solat isya berjemaah..Alhamdulillah,ALLAH izinkan perkumpulan kami dalam keadaan yg baik dan mudah..kemudian kami susuli dgn 'ice breaking' tanpa ais..hehe..
sesi ni sgt best!..setiap dari kami dikehendaki mencipta trademark masing..ada certain yang kami tak sangka trademark yg ditonjolkan sgtlah bersahaja dan best!!.."nama saya ainun...ainun itu mata.."..."zam...zam...zammmmmmmm"..."nama saya atikah..atikah nama saya."heee..hee..cam kanak-kanak ribena la u all nih..
video
ada pula yang bersilang kaki,main cak cak,terlompat-lompat adn 'gedix'(only refer to fasi)..seronok..sampai berpeluh-peluh nk menggayakan trademark masing2...tengok tu..kaki dah silang dah"ini trademark sayee..athirah..nadia"..cekak pinggang plak yg sorang tuh"tiru macam saya!"

"siti..siti..siti.."

kakak2 fasi yg ceria!

and sesi ice breaking terakhir adalah memperkenalkan diri secara individu..dlm sesi ni kami tak reveal identiti kami sebenar..certain fasi sengaja mencipta nama2 mereka..tp yg paling terkejut dan kehairanan adalah ada certain fasi terpaksa menambah nama mereka sbb adik2 yg comel ni tak percaya dgn nama diberi..haih...yg ditipu,mereka percaya...yg tak tipu mereka tak percaya pulaaa...adush..
Bagi fasi2 yg menyorokkan nama sebenar mereka hanyalah untuk meguji adik2 ni..adakah mereka benar2 cuba manfaatkan sesi perkenalan ini..adakah mereka benar2 cuba untuk mengenal sesiapa yang bersama mereka...adakah mereka percaya dgn tiap kata dgn pemberitauan yg ringkas atau mereka sedia dgn soalan2 tanda benar2 mahu ambil tahu..benar2 mahu kenal.
alhamdulillah,sesi perkenalan ini membuahkan manfaat bg kami utk kenal adik2..latar keluarga,sekolah..dan dari reaksi mereka sepanjang perbualan kami dpt kenal sedikit dari character2 mereka..ada yang terbuka untuk berkongsi,ada yg berahsia...macam-macam adaaaa!!

panjang benar nak bercerita...jadi,biarlah gambar yg bercerita...=)
sesi kuiz!kumpulan ni paling panjang zikirnya..alhamdulillah..nk jwb soalan kena berzikir dulu..kita nk zikir apa nih..erm..if kalah nk sebut apa??...yg belakang..."ssshhhh...pelan2..nnti diorang dengar!!"
kakak fasi yg kelam kabut...hehe.."kasi kitorang soalan senang2 ek..tolonglah.."ermm...apa jwapannya ek..nape takde org nk jawab???(sume sengih je)

camne ni??btul ke tu jawapannye?.."btol3.."
25 Disember...seawal pagi..
bangkit untuk qiamullail..kerana ada yg keletihan,Qiamullail secara bersendirian..sebahagian kecil capek banget...kasihan..



Bergerak ke end point...fasi2 yg keletihan tapi cergas dan ceria!

sebelum 'jejak si buta'..sempat lagi budak2 ni bergaya bersama fasi paling 'ganazz'..

kembara jejak si buta bermula...kehilangan.."ni bukan adik beradik saya nih..bukan2..tipu..ni kakak fasi"..kesian kakak fasi tu kena tolak..syabas adik2..kenali saudara kamu!!pegang adik beradik kita kuat2..jgn lepas!!mak pelan sikit mak..adik kat belakang sakit tuh..aik!!!nape dh bengkok2 nih??sian athirah..best tutup mata???sape yang tolak2 u all tadi??sesi lecture...'adik2,cuba bayangkan....mana kekuatan kita?adakah sudah cukup bersatu menjaga saudara2 kita dari musuh??cukup kuat seperti u all jaga adik beradik u all tadi??..bla..bla..bla...'
ok..jdkan pengajaran...kesian kat farah td..entah siapa yg putuskan dia dari adik beradik dia..
(moga kalian dapat sesuatu dari aktiviti ni..insyaALLAH)kembali bersatu.keluarga bahagia..ukhwah fillah..sesi aerobik...sihat & best!...sila lihat 2 fasi berbaju merah..

Game police,fence,criminal...jom kak 'siti'..kte jadi fence...

game police,fence n criminal ni bertujuan melihat tindakan adik2 dalam menghadapi situasi melaksanakan kebenaran dlm keadaan tekanan atau kekangan org yang lebih berkuasa..sebelum permainan,beberapa org diminta menjadi criminal dan polis..kemudian criminals diminta berada dalam bulatan yang dibuat oleh adik2 yg diarahkan melindungi criminals dari ditangkap polis..
hmm...sepanjang game ni adik2 sgt mengikut arahan...sehingga arahan yg pelik bagi mereka pun tidak disanggah atau ditolak..but i knew deep inside,they felt something wrong with the command....
aplikasi yang kami ingin sampaikan adalah dlm realiti hidup,kita seringkali membelakangi sesuatu yg benar kerana terlalu takut atau patuh kpd kuasa yang lebih besar even we realised that those commands astray from the right line..dan kerana itulah ummat islam lemah dalam melaksakan kebenaran...dan kebenaran juga menjadi lemah kerana kita..dlm konteks ni,kami(fasilitator) seperti 'kuasa besar'..fence adalah kita..criminals adalah sesuatu ang menyalahi kebenaran..dan polis adalah kebenaran...penerangan oleh kak izzah...athirah dan ana mengambil manfaat dari bayang2 izzah..huhu..panas...kami nak makan...=)...matur nuwun ya ibuk2 yg memasak sarapan buat kami!!


LDK..=)
lukis betul2...dengar baik2...dengar??..nk lukis kena dengar ke?tak leh tengok??lukis apa nih??oooo...lukis logo diorang.."dengar ni..mula2..lukis 3 kartun muslimah..atas bulat,bwh segi tiga..lukisan tu bertindih..lalalalala.."-->husna memberi arahan

dalam satu sesi perbincangan tentang sahabat,adik2 group 1 telah mengeluarkan nasihat2 dan idea bernas mengenai ciri2 sahabat ideal yg diimpikan setiap dari kita...dan meletakkan batas ciri bagi akhlaq yang tidak sepatutnya dimiliki oleh sahabat yang baik dan ikhlas..

kata dik aisyah"sahabat yang boleh terima kelemahan dan kekurangan diri dan bersedia menegur"..itulah antara ciri sahabat yg baik...dik farah menyimpulkan"dalam kita berkawan ni mudah untuk cari yang boleh 'ngam' tapi susah nak cari yg betul2 ada connection hati..yang sentiasa bersama dlm susah dan senang...yg boleh kita rely on her/him whenever difficulties struck us"...mahirah berkongsi pendapat"susah untuk cari sahabat yang memahami apa yg kita sampaikan..kadang apa yg kita sampaikan disalahtafsirkan mengikut kefahaman sendiri..dan finally boleh menyebabkan pertengkaran..tak best bila gaduh dgn kwn..hati tak tenang"...yup..agree with you Mehi!..
then alya list down 10 ciri sahabat yg diimpikan..and 2 ciri that i can recall now are "boleh menerima teguran dan menghargai kawan"...again,bukan senang untuk berada dalam kelompok kawan2 yg bermacam ragam..memastikan seorang kawan bisa menerima teguran adalah sesuatu yang sulit..dan melakukan teguran itu juga sesuatu yg memrlukan skill dan rumit...namun,bila benar menghargai nilai sebuah pershabatan,kekluargaan dan ukhuwah...segalanya menjadi indah dan mudah..

namun adik-adikku,adakah kita bersedia menjadi seperti mana ciri-ciri sahabat yang kita inginkan?adakah kita telah memenuhi paling tidak sebahagian dari ciri yg kita dh list down??
semoga tiap sesi perbincangan kita membuahkan manfaat dan mengeratkan ikatan kasih sayang di antara kita..alia,aisyah,farah and mehi yg best!

to be continue..(leloh doh)...next chapter-->aksi ganas fasi2..
Mohon maaf atas segala kekurangan..tiap yang lemah dan kecacatan itu dari saya dan rakan2 yg sedia lemah..dan segala yg baik dan tanpa cacat cela itu segalanya dari ALLAH..
P/s:
  • adik2 yg dikasihi..moga pertemuan kali ini dimanfaatkan..dan moga ALLAH pelihara kita selepas perpisahan...tc,u all..salam sayang...
  • Naheed,akak rindu kamu!!..waa...(kak teh baliklah...-->u always say this!!)



..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

Tuesday, December 23, 2008

Tuntut Hak vs Tunaikan Hak

3 pesanan
Bismillahirrahmanirrahim

Para pembaca yang dikasihi..moga sentiasa di dalam rahmatNya..
Kurang dari seminggu dari sekarang,kita bakal menginjak ke dunia baru..injakan setahun usia..
dan degan injakan itu,maka telah berlalunya satu lagi chapter dlm sejarah hidup kita..
Bila kita flashback kembali apa yang telah berlaku dan apa yg telah kita lakukan..kita akan dapati perjalanan selama setahun itu lebih banyak kpd konsep menuntut/meminta/memohon..baik kpd ALLAH mahupun makhluq..

contoh..jika seorang pelajar menelusuri kertas jawapan peperiksaannya yg sudah disemak..dia akan cuba untuk mencari 'kekurangan' pada marking yg diberikan agar mungkin sekurang-kurangnya dapat claim setengah markah...

contoh lagi...kita melihat ada situasi yg berlaku di kalangan pelajar yang menerima biasiswa yg cukup malah mungkin lebih dari cukup..namun kerana comparison yang dibuat mendapati rakan-rakan senegara yg belajar di tempat lain mendapat nilai yg lebih tinggi dengan kadar perbelanjaan yang hampir sama,maka dimohon tuntutan untuk kenaikan biasiswanya..

kemudian dalam hari2 yang kita lalui..kita sentiasa memohon pada ALLAH agar diberikan rezeki,kejayaan dan sebagainya atas usaha2 yang dilakukan..boleh diumpamakan kita mengharapkan timbal balik dari pekerjaan yg dilakukan..

kemudian lagi kita melihat peristiwa2 atau kes2 tertentu yang menuntut hak..isteri menuntut haknya..suami menuntut haknya...jiran...pemimpin...rakyat...rakan...dan sebagainya..
dan tuntutan ini seringkali membawa perpecahan dan menjatuhkan nilai sebuah institusi masyarakat..apa lagi ummah..

Namun sebaliknya kita lebih banyak mendiamkan diri dalam konteks menunaikan hak..

Pelajar hari ini cuai dalam menunaikan hak menuntut ilmu..tidak seperti semangat dan ikhtiar ibnu sina mencari ilmu...

Guru hari ini kabur dalam tugas menyampaikan ilmu..tidak seperti dedikasinya Imam Malik kepada muridnya...

Anak hari ini kecundang dalam memahami erti untuk berjasa pada keluarga..tidak seperti Ismail alaihissalam yang akur dan sama2 mendokong dalam pembinaan semula ka'bah bersama ayahnya Ibrahim..

Ibu Bapa hari ini terlalu sibuk dengan kewangan yg disangka membahagiakan keluarga...tidak seperti Luqman al hakim yang berhikmah meletakkan didikan agama dan kasih kpd anaknya..

Masyarakat hari ini lebih kpd melaungkan hak2 tertentu...namun gagal untuk menunaikan amanah yg sudah sedia dlm genggaman...

Pemimpin hari ini berlumba-lumba menuntut gaji dan kerusi(kekuasaan) dgn hujah sbg wakil pembela rakyat..tidak seperti Umar Abdul Aziz yg dilantik kerana biah dan wasiat pemimpin yang hebat...malah hidupnya bukan dgn kekayaan tapi rakyatnya senang..

Juga sebagai da'ie dan orang2 yang telah memilih dan terpilih untuk berada dalam kebenaran..(alhamdulillah)..kita menuntut 'pengikut' dan orang menuruti da'wah yang kita sampaikan..namun hakikatnya da'wah kita hanya picisan yang lemah tak berdaya..cepat berasa lemah bila ditentang..ego untuk melangkah...
tidak seperti hebatnya dakwah nabi ALLAH Nuh alaihissalam...mengikut riwayat,usia Nabi Nuh lebih kurang 950 tahun dan diutus Allah menjadi Nabi dan Rasul ketika berumur 480 tahun sampai wafatnya, iaitu dalam masa 500 tahun, atau 5 abad lamanya...
Namun kenalkah kita dengan perjalanan da'wahnya?Selama hampir 5 abad menyampaikan risalah ALLAH..namun pengikutnya hanya sekitar 70 hingga 80 org yg rata2 terdiri dari golongan yg lemah...namun tidak pernah berputus asa...
apa lagi bila kita telusuri reaksi ummatnya kpd dakwah baginda baik secara umum atau fardhiah..setiap mereka menutup telinga dan berpaling dari dakwah yang disampaikan..
biarpun apa yang disampaikan adalah agar ALLAH mengampuni mereka..bukan menuntut utk mendapatkan pengikut dalam seruan baginda rasul kpd ALLAH..

Cuba bayangkan jika kita sampaikan sesuatu yang baik..hanya dgn satu permulaan,org tersebut menutup telinga atau memalingkan muka..adakah kita masih bertekad untuk tetap disitu dan cuba menyampaikannya atau kita lari dan pasti tidak menoleh kepadanya kembali??yg mana satu agaknya reaksi kita hari ini?adakah tindakan kita melaksanakan apa yg dituntut atau reaksi kita lebih menjurus ke arah menuntut sesuatu dlm tindakan??

Ayuh kita renung pula kepada kepimpinan Umar Abdul Aziz dalam ucapan beliau

"wahai manusia,
tidak ada kitab selepas al quran dan tidak ada nabi selepas Muhammad saw..
Aku bukan penentu hukum tapi aku adalah pelaksana hukum ALLAH
Aku bukan ahli bida'ah namun aku hanyalah orang yg mengikut sunnah
Aku bukan org yg paling baik di kalangan kamu malah aku adalah org yang paling berat tanggungannya dikalangan kamu
Aku mengucapkan ucapanku ini sedang aku tahu aku adalah org yg banyak dosanya disisi ALLAH
(baginda duduk dan menangis)lalu menyambung..
Alangkah besarnya ujian ALLAH kepadaku"


Andai perjalanan memasuki tahun baru kita analogikan kpd usia yang kita sudah lalui..seolah kita berada di penghujung usia dan hanya menanti untuk dihitung segala gerak kerja yang lalu..
Adakah selayaknya bagi kita untuk masuki alam yang baru dengan janji2 pada ALLAH yang belum ditunaikan..hak2 manusia sekitar yang kita tangguh2kan..kemungkaran yg tidak kita endahkan..makruf hanya pelepas dlm amal kegiatan...wahai diri,adakah selayaknya untuk kita diizinkan melangkah ke alam baru dengan pikulan-pikulan yang bertambah berat yang belum ditunaikan..namun hanya menuntut sahaja untuk dimudahkan urusan dan sebagainya...adakah layak bagi kita??

Wallahua'lam..tulisan ini adalah hisab(hitungan) yg saya buat pada diri...seterusnya untuk dikongsi dengan yang membaca..
sungguh diri yang menulis ini penuh dengan dosa2 dan kelemahan..dan belum tentu gerak kerja makruf yang dilakukan diri yang hina ini diterima ALLAH..dan nahi mungkar yang masih lg berlambakan terabai dari kaca mata yang terhijab dengan kesenangan dan keselesaan yang belum tentu kekal..AllahuRabbi...am i prepared enough?

Mohon maaf atas segala kekurangan..tiap yang lemah dan kecacatan itu dari saya yg sedia lemah..dan segala yg baik dan tanpa cacat cela itu dari ALLAH..

akhir kata...Adakah aku telah menunaikan hak ALLAH dan orang sekelilingku?

P/s:
  • Moga ayah,mak dan adik2 dalam kesihatan dan kesejahteraan sepanjang perjalanan di Acheh..dan juga selamat pulang kembali..insyaALLAH,dlm peliharaanNYA..sampaikan salam persaudaraan naufa pada anak2 acheh..insyaALLAH,dilapangkan ruang akan bersama nnti..
  • Naheed,bile la hang tak bz..akak nk kol nih!rindu sampai rase nak panjat pokok intai hang kat mana..=)
  • Abdullah,study elok2..kak teh doakan dari jauh..sentiasa!istiqamah ya Zahid!
  • Kak Long,jg diri ya..rindu!!
  • Lil Brother Sahar..terus berdiri dgn teguh dan kukuh atas kekuatan iman..thanks for ur very much concern n advices..tc!
  • Sister2 dan adik2 yang tetap memberi dokongan dan doa..moga kalian dalam sejahtera dan kekuatan selalu..insyaALLAH kita jumpa nanti..sayang kalian!
  • sahabat2 yang tetap setia disisi..kalian penguat di kala lemah..yang menarikku ke hadapan ketika ku di belakang..yang menghulurkan tangan ketika ku jatuh di bawah..yang seiring berjalan biarpun ditujah pelbagai kesusahan..kekuatan itu adalah kekuatan bersama..
  • anaconda,saya akan tetap jadi anak bulan!!hehe..thnks for d title but actually ia terlalu berat utk diterima..sgt berat!
  • CIK TABUNG UJI,lamanya menyepi!if do tumble up,please drop some words for me..(risau n rindu pd kamu!)
  • Sara,moga tahun baru ini lebih bermakna buatmu dalam melalui hidup dgn aqidah yg bersih dari prasangka dan kebejatan dakyah syirik...



..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

Monday, December 22, 2008

sehati sejiwa..dulu kini selamanya..(hatiku resah terhibur)

3 pesanan


Jalan Dakwah - Alarm Me

Jalan Dakwah

Munsyid : AlarmMe


Dari barisan usrah
Dan dari umbi tarbiah
Muncullah sinaran fikrah
Islah terus meniti masa

Dari dewan selesa ke jalanan yg berhaba
Pejuang keadilan dan penjulang kebenaran
Bersama islam membina ummah
Usaha daulatkan syariah
Agar hidup penuh barakah

Di dalam sedih dan ketawa
Di dalam susah dan mewah
Tetap teguh iman dan takwa

Sehati sejiwa
Dulu kini selamanya
Walau apa yg melanda hadapi bersama

Ya Allah ya rabbi
Teguhkan iman kami
Moga tabah hati tak berbelah bagi

Berbekalkan islam membina masyarakat
Mengukuh umat insan sejagat
Setiap mehnah pastinya ada hikmah
Berbaik sangka pada yg Esa.

Rasulullah contoh ikutan
Prinsip syura jadikan amalan
Korban masa tenaga kita
Dan fikiran perkasakan maruah kita


"MOGA TABAH HATI TAK BERBELAH BAGI.."
 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template