"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Wednesday, March 18, 2009

kosong...mampukah diisi..mengisi...terisi?



snap dari dlm pesawat..on d way to bandung


Assalamualaikum warahmatullah..

salam hangat buat semua..

ptg tadi saya tertidur dlm bacaan buku ESQ bekalan dari kak dila dari Bandung..

"mak teh,angkat telepon...mak teh,cepat angkat telepon!!"

kedengaran bertubi2...

terasa malas...

terpampang di skrin..

'phone call from 019-73_ _ _ _ _ '

no yang tak dikenali..

sekali lagi kedengaran..ringing tone suara Aqil.."mak teh,angkat telepon...mak teh,cepat angkat telepon!!"

masih kubiarkan..sengaja dibiarkan..badan letih..layu..

akhirnya saya terima servis pesanan ringkas (SMS)..

"salam,naufa..Sara nak tanya something..perlu cakap dengan naufa..tadi Sara kol tapi tak berjawab..insyaALLAH lepas isya' Sara kol lg"

lantas hati ini terkedu..."astaghfirullah..erm..apa aku dah buat ni..ini da'wah fardhiah yang sedang aku jalani..mad'u itu sgt memerlukan..dan aku masih bisa melayan tidur dan lelah??"

lantas SMS td saya jawab dgn ringkas..minta return kol dilakukan segera kerana malam itu juga saya perlu ziarah ke rumah makcik di sungai buluh..takut tak sempat 'melayan' perbualan dgn Sara.

'message delivered'

seusai lebih kurang 5 minit,handphone kembali bising..

Rupanya sepeninggalan saya jaulah ke Bandung,Sara cuba memandu dirinya sendiri untuk mendekati Islam..dia mencari sendiri artikel2 di internet dan sebagainya..
adunya,jiwanya kosong..kosong setelah terisi dgn ketenangan solat dan pengenalan tentang Islam..
katanya..dirinya terasa kosong..hanya terisi sementara..kemudian perasaan tersebut tergantung..seolah tiada kesinambungan..
namun jelasnya,kosong yg dilalui kini tidak seperti dulu..
dulunya,kosong yg mencari untuk diisi..kosong yang mengelirukan..
tapi kini kekosongan yang dialami kerana butuh panduan dan pengisian..

dpt saya analogikan keadaan Sara seperti org yang kelaparan..di hadapannya tersedia hidangan yang enak dan sedap..telah dilihat dan dibau..tapi belum mampu untuk menggapai,merasa dan mengisi kekosongan perut itu..

Tambahan..pencariannya bersendirian tiada guideline..artikel2 di internet yang berselerakan..tak ditapis menambah kekeliruan dan kebuntuan dalam dirinya..

saya lebih byk mendengar..cuba merungkai segala rumit dan sulit..kusut yang menyuntuk..

panjang kami bercerita..hingga hampir maghrib..saya hentikan perbualan di situ dan berjanji akan menghubunginya semula A.S.A.P..

dalam perjalanan ke sg buluh...diri kerdil ini termenung sejenak....terlalu byk kerja yg menanti..terasa tidak sebanding dgn masa 24 jam yg dimiliki...

maaf teman2..tak sempat saya continue travelog jaulah ke bandung dan jakarta..akan saya kongsikan kemudian..insyaALLAH..

mohon iringan doa kalian..

sedikit perkongsian..
teringat sekeping kertas tersimpan rapi di dinding kamar ayah dan mak..
pesanan ini jugalah yang selalu ayah titipkan sbg bekal pergaulan...agar menjadi orang yang ikhlas,jujur dan rendah hati..berlapang dada dalam setiap permasalahan..

kemas di dinding kamar ayah dan makhasil tulisan ruqayyah..yang tersemat di pintu refrigerator


ya Rabbana,
ajari kami tersenyum..
meski berat pundak ini memikul..
ajari kami berlapang dada..
meski banyak hal menyesakkan jiwa..
ajari kami memaafkan..
meski banyak kesalahan dilakukan..
ajari kami agar tetap rendah hati dalam ketaatan..
agar kami tetap bersyukur dlm kegetiran..
turunkan nikmat dalam tiap ibadah kami..
turunkanlah kegetaran dalam langkah kami..
menapaki jalan terjal..
mendaki kala sendiri..
kukuhkan ruh mawaddah hubban lillah dlm ikatan kami..

~jaulah bandung & jakarta 2009~



..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

1 pesanan:

a.t.i.k.a.h a.m.a.r.a.n on Mar 18, 2009, 7:47:00 AM said...

salam,
naufa..sejak kbelakngan ni kan,
selalu terbaca pasal ESQ..ESQ tu aper sebenrnye?cam x sesuai lak tnya soklan ni, tpi tikah mmg x tau..
tpi terbacer kat blog2x laen, they said that when join ESQ,they got transformation like turning point..
tu prog utk students abroad ka?

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template