"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Sunday, May 31, 2009

"macam kita makan kuih"--saje2...haih...


Assalamualaikum...

huhu..saje2 je entry kali ni..
nak release urat yang berselirat nih...
alhamdulillah..getting better demam yg baru kemuncak semalam..
demam mcm2 sebab..

haih..lega juga rasa lepas berforum...
mana tak nye...first time!!!..huhu...nk ukur diri ni dgn pembaris meter,sure la pembaris tu kurang tinggi...erk!!!apa daa merepek nih!!(sorry..tgh mode demam)..
sebenarnya nak cakap...malu sgt2...diri ni tak layak untuk jadi org rujukan..apa lagi ahli panel...lately ni banyak lalai...ralit pun banyak..cuma masa banyak habis kt meeting...meeeting MSA..apa taknya...dh jadi Head of Welfare..kena la jaga tepi kain org!!..hehe..tepi kain 'tempe'(nama manja utk locals indian)pn nak ke jaga..alahai...berseloroh je..charity work sebenarnya...

erm...nak share dgn pembaca..semalam kena jadi panel forum.."min aina ila aina"...huhu..tak puas hati dgn encik pengerusi..ade ke patut kasi masa sikit je!!..haih..panjang lebar nk ckp nih...tak smpi isi lagi dh kena stop...baru start enjin..panas pun tak..tu yang 'koho' demey tuh!(makin teruk demam)...
menarik forum semalam..tahniah kepada ahli2 panel dan encik Amin yg sgt bersemangat..cuma saya je hilang fokus...mana taknya..'sok sek'(saya selesema,cikgu!!) sepanjang berforum..malu pun ada..maaf buat para pendengar..terima kasih la dtg ek..tadah telinga dgr kami berceloteh..moga2..ada la input yang korang bawa balik..tau tau!!!...

pengurusan cinta...haih..topik ni sebenarnya tak cukup nk dibincang kan dlm forum..dah tu satu round je..plus hanya diberi masa 10 minit je...tak cukuppppppp!!...tak pasai kena lable panel tak berdisiplin...huhu...memang tak cukup...tajuk ni patutnya buat untuk ceramah..harap2 ada la can ek tajuk ni dibawa dlm ceramah...kena ada ceramah khas untuk topik 'pengurusan cinta' nih...tapi bukan la saya yg bagi ceramah..cari la org yg lebih 'afdhal'...hehehe..siapa la saya ni...diri ni ntah di mana...'ila aina'-->ke mana??...hmm...tajuk ni pun saya kena sampaikan masa round pertama forum semalam..
tajuk ni menusuj jiwa sendiri..'aku nak ke mana pas nih?????'...haih..nk syarah dlm forum tp diri sendiri baru nk jawab persoalan ni...tak kena..tak kena..kan kan??
korang yang dtg forum smlm dpt ke input tu?dah la Encik Amin kasi 2 minit je!!..serius tak cukup...panjang lg sebenarnya input..nak bagi kita sama2 zuuuuuqqqqqqqqqqqqqq dlm hati..if boleh sampai nangis...sampai semua yg hadir takleh tdo malam pikirkan yg persoalan nih..'ke mana kome sume nak pegi pas nih????!!!'

jazakumullah khair kepada semua yang hadir...thnks so much!...

ya ALLAH,kami ini belum layak untuk mencium syurgaMu..apa lagi melangkah masuk..menikmati dan mendiami ..untuk satu tempoh yang kekal...
tapi ya RAB..kami tak mampu untuk berada dalam 'oven'Mu...walau seketika atau masa yang kurang daripada itu...
Ya ALLAH..amat lemah tautan kami kpdMu...kami lebih byk bergantung pd makhluq berbandingMu..padahal apa yg ada pada makhluq adalah pemberianMu...
ya 'Alim..engkau lebih mengetahui perlakuan kami..tapi kami lebih malu kepada makhluq berbandingMu...malah ada antara kami yang tidak langsung terdetik sifat malu tika melakukan maksiat...
ya 'Azhim...Engkau terlalu agung..namun kami lebih taksub lagi cenderung mengagungkan manusia..malah ramai antara kami mengagungkan bukan dikalangan kami yakni kafirun yang Engkau cela..
ya ALLAH..terlalu jauh kami menyimpang namun masih Engkau curahkan nikmatMu..sgt luas pemberianMu dan pengampunanMu..namun makin leka pula kami dengan kehidupan yang tidak menjamin kami untuk kesudahan yang lebih baik...kami terlalu panjang angan2 sehinggakan ada antara kami tidak lagi menitik beratkan solat...kami leka..kami hina..tapi kami masih lagi tidak menyedari ya ALLAH...kami berkumpul kononnya untuk melamar redhaMu..namun hakikatnya kami masih seperti buih..perkumpulan kami juga seperti buih...kami mengingatiMu dalam waktu yang sgt singkat kemudian kami melupakanMu...arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!....
apa lah nasib kami ya ALLAH?????
tolonglah kami...tolonglah sahabat2 kami...
kurniakan kami hidayah..dan kurniakan juga mereka hidayah...
tolong selamatkan kami ya ALLAH...dan selamatkan mereka juga!!!
please ya ALLAH...please...
kami takut...kami buih2 yang semakin dibawa arus...kuat sungguh arus itu!!!!!
hanyut...hanyuttt...arghhh....kami..mereka..dia...hanyuttt....!!!
tolong kami ya Rasulullah..Kau imam kami...
Ya ALLAH...biarlah kami meraung tika ini menagih pertolonganMu untuk kembali kpdMu...
jangan nanti kami meraung dalam aib,hina dan siksa mengharapkan ampunanMu..namun ketika itu tiada yang dpt menyelamatkan kami..
ya ALLAH...
syurga itu benar...
NERAKA itu benar!!
AZAB MU itu BENAR!!!!
AKHIRAT itu BENAR!!!!!!!
FIRMAN MU BENAR!!!!
'Azifatil azifah' itu BENAR!!!!!-->(kiamat itu sudah dekat)
kami memahami firmanMU....tapi kami dlm 'lena' mendustakannya...
kami tahu kami wajib solat....tapi kami melewatkannya..malah ada antara kami tidak menunaikannya...itu juga mendustakan bukan????dalam diam kami mendustakan ayatMU..
arghhhhhhhhhhhhhhhhhh...sakitnyaaaaaaaaaaaa.....tolong ya ALLAH...jangan azab kami!!...tunjukkan kami jalanMU...kami mahu ta'at...kami mahu ta'at..kami mahu taaaaaaaaa'aaaaaaaaaaaaattttttt!!!

kami tahu kami harus menghormati ikhtilat(pegaulan lelaki dan perempuan) yang Engkau benarkan...tapi kami membantah firmanMU....kerana kami tertalu asyik dengan keasyikan cinta..cinta kami disulam nafsu...kami mendustakan kata2MU ini.."la taqrabuzzina"-->jangan kamu mengahmpiri zina...ya ALLAH..betapa ramainya dikalangan kami yang sudah mempertikaikan ayat ini...pesanan ini...tidakkah itu namanya mendustakan???
kami mendustakan ayatMU???

arghhhhhhhhhh....kenapa kami begini??
kenapa kami tidak lagi Taqwa kepada MU...mengapa hati kami ini seperti besi yang karat???
mana iman kami???mana?mana???
kenapa kami tidak lagi malu kepadaMu?
kenapa kami ingkar???
padahal kami tidak memiliki apa2 pun di dunia ini...tidak satupun yang kami miliki...tidak suatupun....takde...serius...kami miskin malah lebih teruk dari si miskin...
kami hidup dgn 'biaya' dariMU...jika tidak..pasti dah lama kami masuk dalam tanah...digigit ulat...membusuk...eeee..gelinya!!!jijiknya!!!...
tapi Engkau membiarkan kami hidup dalam kemuliaan..tapi kami memilih jln kehinaan....
mengapa kami begini!!!!....

konon melamar redhamu..."kita bercinta kerana ALLAH"
arghhhhhhhh..palsu...kami tidak mendahulukanMu dlm setiap tindakan...
kami penipu!!!
kami khianati janji kami!!
bodoh!
cis!
mana ketenangan yang dulu???!
pesanMU terkesan sekelumit masa sahaja...
erm.."macam kita makan kuih"...terasa sedap...tapi sekejap..telan..kenyang...hadam...BUANGGG???
betulkah aku begitu??
(menggigil)..takut...terganggu gugat urusanku...
benarkah begitu????


tak puas lagi...nak mengadu lagi...byk lagi kecacatan kami...
kami mabuk...kami sakit...
Engkau bagi kami prescription dlm kitabMu..
tp kami abaikan~...

inilah kami...
hambaMU...
terimalah kami kembali...

YA ALLAH...pertemukanlah kami kembali dlm keadaan ketika itu Engkau redha akan kami...

innal muhibba lima yuhibbu muthi'........adakah diriku yang serba kurang ini akan bersamaMU???cukupkah cintaku padaMU untuk 'terizin' disampinganMU???....T_T

P/S:nurani..ana rindu enti..ana rindu saat peroses tarbiyah bersama...ana rindu enti..tapi hakikat kita pasti berpisah...dulu 6 bulan..pastinya selepas ini makin panjang....

..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

7 pesanan:

nurani on May 31, 2009, 2:31:00 PM said...

assalamualaikum shbtku yang dekat sgt kat hati ni..
ana rindu enti juga..sangat2..usah ditanya air mata yg telah tumpah, sungguh! ana rindu proses tarbiyah kita bersama! lepas ni berpisah setahun..aduh,..cukup lama!arghh!! x nak fikir!! x keruan jadinya..belum puas rsnya duk bersama dgn enti..
naufa,insyaAllah, masa yg berbaki ini kita gunakan sebaiknya memacu dakwah bersama..ana amat perlukan enti dlm perjuangan yg pnjg ini..buat yg terbaik ye utk imtihan yg bakal tiba..
~moga cepat sehat~
segunung kasih selautan rindu,
sahabatmu

melihat dari jauh said...

T_T

kamu berdua ibarat asiah yusro dan alya khadeeja

teruskan perjuangan antunna!

moga Allah berkati segala usaha

tambahkan lagi mereka yang akan tersentuh oleh dakwah antunna berdua

moga Allah permudahkan segala usaha

salam sayang buat antunna berdua

-saya-

pai_ilham al-adwa' on May 31, 2009, 9:57:00 PM said...

@nurani...

nti...ana rindu nti...
sering ditinggalkan...
hmm...jaga diri nti baik2..
insyaALLAH...berpisah kini..bertemu kembali...
haih...beratnya anugerah ini untuk dinilai kembali...berat sungguh perpisahan menguji...

ana rindu nti...dan sahabat2 yang seangkatan juga...nti jaga diri dan jaga mereka...maisarah..eena...dan yang lain2...

pai_ilham al-adwa' on May 31, 2009, 9:58:00 PM said...

@sahabat dari jauh

salam buat -sahabat dari jauh- juga...

waiyyaki/ka...
moga dimudahkan urusan dan dikurniakan teman soleh/solehah...

FiDieYaaa on Jun 1, 2009, 12:44:00 AM said...

Nak rindu jugak.... T_T

Akmal Rahman on Jun 4, 2009, 4:34:00 PM said...

Salam kak naufa..
Sangat terkesan dengan post kali nie..
Kadang2, kita t'lalu leka dgn nikmat dunia, sampai terabai tanggungjawab pada-NYA..
Semoga akak cepat sembuh, dan diberi kekuatan m'hadapi hari2 mendatang.. =)

aku dr amin on Jun 12, 2009, 4:44:00 PM said...

salam. kini barulah seluruh penduduk manipal tahu rupanya selama ini kita ada 3 orang yang bergelar manusia yang mempunyai bakat berceramah yang selama ini terpendam dalam hati dan sanubari masing masing. bayangkan letih pengerusi majlis suruh berhenti tapi diorang ni taknak berhenti. insya allah lain kali kami akan mempersembahkan forum rally pulak. by the way boleh bagi tak tentang kata kata saidina ali pasal cinta tu? amat mendalam kata katanya

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template