"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Sunday, May 17, 2009

diri dan kecenderungan...hmmmm....(part 2)


ayuh terus kenal diri...

sepertimana diceritakan dalam entry sebelum ini...
manusia tercipta dari unsur yang hina...turab(tanah)...
kemudian dimuliakan dengan Ruh..
semalam saya berkesempatan menghadiri 2 sesi autopsi(post mortem)..
satu kes kemalangan ketika turun bas...mayat menghadapi bilateral cereberal hemorrhage(pendarahan dlm kedua2 belah otak)..menjadikan lebih parah adalah subdural and sub arachnoid hemorrhage...kemudian setelah kajian pada abdominal cavity dan thorax,findings shows that he have abdominal hemorrahge,cardiac congestion,lungs congestion,adrenal hemorrhage...
dan banyak lagi sehingga badan tidak mampu menampung all the injury...
lelaki tersebut jatuh dari bas ketika hendak turun(sudah sampai ke destinasi)...jatuh dan terus dlm keadaan unconcious(tak sedar)...hanya mampu bertahan sehari sebelum menghembus nafas yang terakhir..
tak dapat dibayangkan pendarahan yang berlaku..akibat pendarahan dalam otak yang terlalu serius,otak beliau mengahadapi sub frontal necrosis(tisu otak tidak berfungsi dan mati)...sungguh cepat proses manusia kembali kpd 'TANAH'!!!

baiklah..saya continue perbincangan..
setelah manusia dimuliakan dengan ruh...kita telah diberi kemampuan untuk memilih dalam menjalankan tugas2 di dunia sebagai ar-ria'yah(pengelola bumi),khalifah(memakmurkan bumi),I'marah(memimpin bumi dan segala isinya)..
choice to choose ini disebut sebagai kafa'atul ikhtiyar (diberi dua jalan)
sepertimana yang difirmankan ALLAH dalam ayat berikut..bermaksud..

And shown him the two ways (good and evil)? (10)

Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan, (jalan kebaikan untuk dijalaninya, dan jalan kejahatan untuk dijauhi)? (10)

surah Al Balad : 10


dan dan dalam firman seterusnya..

And by Nafs (Adam or a person or a soul), and Him Who perfected him in proportion; (7) Then He showed him what is wrong for him and what is right for him; (8) Indeed he succeeds who purifies his ownself (i.e. obeys and performs all that Allâh ordered, by following the true Faith of Islâmic Monotheism and by doing righteous good deeds). (9) And indeed he fails who corrupts his ownself (i.e. disobeys what Allâh has ordered by rejecting the true Faith of Islâmic Monotheism or by following polytheism or by doing every kind of evil wicked deeds) (10)

Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya); (7) Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa; (8) Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (tazkiyatun nafs), (9) Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (mengotorkan jiwa dengan maksiat). (10)

surah As Syams : 7-10


iaitu secara ringkasnya...dua jalan ini adalah JALAN TAQWA yang membawa kepada tertunainya amanah dan JALAN FASIK yang menjerumuskan diri kepada sifat khianat kepada diri sendiri dan kepada amanah yang diberi...
kemudian dijelaskan pula akan bahagian mereka yang beruntung yakni mereka yang menyucikan jiwa...serta rugilah bagi mereka yang mengotori jiwanya...
astaghfirullahal azhim...

sejauh mana telahku koreksi diri..periksa jiwa...membersih hati??
astaghfirullah..
diri terdiam sebentar..
terlalu banyak kelalaian yang dialalui dengan lewa...tidak disusuli dengan pembersihan hati(tazkiyatun nafs)...
melalui hari2 dengan sia2...
Allahurabbi..masihkan belum diri ini mengenal diri...apa lagi mengenal dzatMu ya Rabb...
kerdil diriku..
hina martabatku..
adakah masih mahu di takuk ini...

baiklah..ayuh kita susuli dengan kecenderungan2 yang diceritakan ALLAH tentang penciptaanNya yang paling besar ini..
sepertimana pembuat kereta mengetahui kelemahan kereta yang dicipta...dengan menyediakan manual**sila rujuk post ini**...begitu juga ALLAH mengetahui kelemahan kita...malah kenalnya ALLAH terhadap manusia lebih daripada manusia itu sendiri mengenali dirinya..sepertimana tersebut dalam firmanNya-->"innallahaya'lamu wa antum la ta'lamun"(sesungguhnya ALLAH mengetahui sedang kamu tidak tahu) dan "Innallaha 'alimun khabir"(sesungguhnya ALLAH MAHA MENGETAHI lagi MAHA MENGENAL)..

mungkin kerana ini saidina Ali menukilkan kata-kata ini...
"BARANGSIAPA MENGENALI DIRINYA MAKA DIA TELAH MENGENALI TUHANNYA"-->Saidina Ali Karamallahuwajhah

Kecenderungan dan peringatan ALLAH tentang sifat manusia...ayuh renung bersama...ini bukan kata mainan..ini adalah kata dari TUHAN..


1.Manusia cenderung dengan sifat Zalim dan Bodoh..sepertimana yang ALLAH pesan dalam firmanNya:

We did indeed offer the Trust to the Heavens and the Earth and the Mountains: but they refused to undertake , it being afraid thereof: but man undertook it― he was indeed unjust and foolish (72)

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat [1] kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh, (72)

Al-Ahzab : 72

to be continue..'asif...ada perkara perlu saya lunaskan ketika ini...sampai disini sahaja masa yang mampu saya luangkan kali ini...akan disusuli..insyaALLAH..

..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

0 pesanan:

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template