"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Monday, August 31, 2009

jendela taqwa


Assalamualaikum..

Penulis sgt suka berjalan sambil ziarah rakan2,kakak2,adik2...di mana pun ceruk mereka tersembunyi..pasti dicari...

Alhamdulillah...syukur hanya pada ALLAH yang padanya tiada sezarah pun kecacatan..
Rezeki dari kudrat Yang Maha Kaya,penulis diizinkan bermusafir ke mangalore,india yang jaraknya lebih kurang 2 jam(menaiki bas) atau sejam(menaiki teksi)..
Penulis bersama adik(Ainun) berangkat ke Mangalore dalam terik panas tengahari.
Perjalanan pada hari itu kurang lancar..hiruk pikuk manusia dan memakan masa yang lebih untuk tiba ke destinasi..namun tetap alhamdulillah..kami tiba lebih kurang jam 2 ptg..

Hmm...perancangan penulis sedikit kurang teratur...hotel menjadi tempat merehatkan badan yang keletihan..hotel murah...itu sahaja yang termampu oleh penulis dan adik...
tambang teksi lagi..namun tetap...alhamdulillah...

Perjalanan ini byk agendanya..
adik yang bersama2 penulis sebenarnya akan pulang ke tanahair selepas hampir setahun berhempas pulas berusaha di medan ilmu...mengutip mutiara2 ALLAH yang bertebaran...namun ingat adik!perjalanan kamu masih jauh!..tahniah!namun igt!!!-->tetap ALHAMDULILLAH...

perjalanan ini benar2 penulis serahkan pada ALLAH agar dipandu hala tujunya..
alhamdulillah..rezeki di mana2..dalam keletihan bermusafir,penulis dan adik dijemput ntuk ifthar bersama2 oleh teman adik yang juga bekas junior penulis sewaktu di kolej dahulu...
jazakumullah khair kastheera elly dan tasya...moga ALLAH menggantikannya dengan hidangan di syurga dan hilang rasa lapar ketika di akhirat nanti..amin ya Rabb..
namun tetap yg pasti alhamdulillah..

keesokannya seusai menghantar adik di Bajpe International Airport Mangalore,penulis menyusul bersama teman2 adik dan 'bermukim' di rumah mereka..hebatnya persaudaraan..
padahal penulis sudah pun lama kenal dengan adik2 di mangalore namun mesra mereka melayan penulis sebagai tetamu amat sekali menyenangkan musafir kali ini..
Malamnya penulis menyertai mereka berjemaah isya' dan tarawih...berganti-ganti rumah..
terharunya!!tiap2 kali bertemu mereka seolah disambut seperti tetamu yang baru tiba..mesra mereka tak pudar sedikit pun..yang belum mesra terus mesra..yang belum pernah disapa terus senang bergelak ketawa bersama...
bila jumpa,pasti dijemput ke rumah..berebut-rebut menjemput penulis bermalam di rumah..
Terima kasih An,sediakan juadah berbuka dan sahur yang sgt menyelerakan walaupun penat menghadiri kuliah..
Kaiyisah yang tidak putus2 minta untuk bermalam di rumahnya..rezeki Sah(panggilan utk Kaiyisah),penulis sempat bermalam di rumahnya..berjemaah tarawih bersama dan sedikit tazkirah bersahaja dikongsikan..apa yang termampu cuma...buat bekal diri juga..
..ah!apa2 aja...pasti tetap Alhamdulillah..

Dalam kesempatan itu juga..penulis sempat menghadiri usrah kak Dila yang penulis kenal sejak di Tingkatan 2 lagi..panjang sungguh jodoh dengan kak Dila!!
ha!..di sinilah bermula menjenguk-jenguk jendela taqwa..
Tajuk usrah tersebut adalah taqwa..kaitannya dengan puasa..
kata kak dila..
ALLAH berfirman dalan Al Quran
“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.”(Surah Al-Baqarah: 183)

....sekejap saja usrahnya namun isi nya yang membicarakan hal TAQWA membuatkan penulis terus merenung...

sebelum pulang..(alhamdulillah penulis tiba petang tadi)..penulis memanggil adik2..
kami liqa' di rumah Nora dan Ayu..maaf ya Nora,saat2 akhir baru dapat penuhi jemputan dik nora..namun kamu bertuah..kita bersama melangkah memasulki rumahmu dengan hiasan taman syurga(majlis ilmu) yang diberkatiNya dan Malaikat2 meraikannya bersama..

ringkas saja liqa' ini..
penulis bertanya kepada diri dan adik2,apa itu taqwa?
apa kefahaman kita pada taqwa?
taqwa ni rasanya(feel) macammana ek??

An menjawab-->takut..
penulis-->macammana nk takut?nak rasa takut?..taqwa ni kita definisi ringkas dengan kita buat apa ALLAH suruh,tinggalkan apa ALLAH larang...
pernah tak kita rasa sgt2 takut pada ALLAH melebihi rasa takut yang pernah kita alami pada makhluk ALLAH..
contoh mcm hari tu akak terdengar An berbual..maaf ye An..hmm...An ckp takutnye bila cikgu pathology soal2..takut kena panggil..dah la tak baca habis....
erm..kita takut sangat pada makhluk..tapi pernah tak kita rasa macam tu kepada ALLAH sedangkan ALLAH tu MAHA SEGALANYA dan tiada kecacatan pun padaNYA..
Ermmmm..mungkin pernah berlaku dikalangan kita..kena kejar anjing or tengok anjing yang macam garang..terus rasa takut..padahal anjing tu belum buat apa pun pada kita..
takut kita pada ALLAH seharusnya lebih2 lagi..sehinggakan takut itu menghindarkan kita dari dosa maksiat dan menjurus kita melaksanakan perintah..inilah Taqwa...

ALLAH sedikan pada kita syurga dan neraka..untuk kita buat perbandingan..
teringat pada lirik nasyid nadamurni..

'Bila jiwa lemah..
ingatlah ALLAH..
Bayangkan nerakaNya..
Jiwakan subur semula.."

Bulan ramadhan ini banyak menunjukkan kehebatan ALLAH secara mudah..hanya yang berfikir mampu merasainya..
hebatnya ALLAH yang mampu membelenggu syaitan..memberikan maghfirah,menutup pintu syurga,menyediakan malam yang penuh barakah malah menyembunyikannya dan segala2 keistimewaan dalam bulan ini adalah kehebatan ALLAH..

"Allah membantu mengalah musuh kita..
bertambah jiwa subur setiap masa..'

andai kita tidak mendidik diri untuk benar2 merasai taqwa..alangkah rugiNya...padahal terbentang luas di dalamnya penunjuk arah kpd taqwa..

"bila nur melimpah di hati...
manusia itu bangun...
dari alam kegelapan..
ibarat mata yang berseri..."

apalah guna tarawih andai sekadar rutin tanpa ada penghayatan..padahal di dalamnya banyak didikan..
'fastaqim kama umirta'-tetaplah kamu sepertimana yang diperintahkan

bulan ramadhan ini kita bukan sekadar diperintahkan untuk berlapar dan dahaga..
berpuasalah wahai segala pancaindera dari maksiat..
berpuasalah juga wahai hati dari prasangka2 yang tidak menambah iman..

dan istiqamahlah...istiqamahlah..istiqamahlah...sebagaimana yang diperintahkan...

"ittaqillaha haithsuma kunta..wa atbi'ssaiyiatal hasanata tamhuha..wakholoqinnaasa bi khuluqin hasanin"
~bertaqwalah kamu kepada ALLAH di mana pun kamu berada..iringilah kesalahanmu dengan berbuat baik,pasti kebaikan itu menghapuskannya..Dan berakhlaqlah(pergaulilah) dengan manusia dengan akhlak terpuji~
(Hadis Riwayat Tirmidzi,martabat Hadis:Hasan Sahih)

Tadaruslah..namun jangan lupa tadabbur...
benarlah sepertimana yang Rasulullah sebut..di akhir zaman,ramai qara'(yg pandai membaca quran) tapi sgt sedikit fuqaha'(yang faqih)..
kerana itu kita lemah..kita ramai tapi kita lemah..
segala pengajaran dalam isi al quran kita tak ambil kisah..kita baca..kita berusrah..tapi tetap akhlak tidak melambangkan apa yang kita practice..
kita masih membuang masa..gossip tak kira siapa...kebersihan tak dijaga..amanah terbengkalai tak apa...
haih...sampai bila??

dalam perjalanan pulang..penulis duduk tepat di belakang pemandu bas...
dalam 30 minit,lebih kurang 10 kali pemandu bas meludah keluar...tu belum campur dia buang sampah..
hmm..
ini lah manusia..
apatah lagi andai seorang muslim..
kita lemah...ramai bak buih2..
kerana kita tak ambil peduli isi mukjizat nabi ini..
Al Quran hanya sebagai bacaan rutin(mujur juga)..ada juga yang tak ambil kisah...
isinya terbiar tak siapa kutip..
patutlah..kita lihat orang islam..kita lihat rasuah..
kita lihat pemimpin islam..kita nampak pecah amanah..
kita lihat diri kita..???senaraikanlah akhlaq kita yang menyalahi perintah dalam Al Quran..pasti banyak bersepah2?...
jika benar begitu..sudahkah kita jenguk jendela taqwa??

seperti seorang yang melaksanakan tugas atas perintah Si Tuan empunya, dengan cctv terpasang mengawasi tiap gerak lakunya..
oooohh...pastinya si pekerja sgt berhati2...teliti melaksanaknnya..kerana tahu.."aku sedang dilihat dan dinilai"...namun ada saja kecacatan cctv..andai tiba2 putus bekalan elektrik atau Si Pengawas tadi tertidur keletihan..pasti ada kesempatan si pekerja 'tuang' dalam tugasnya..
Namun ALLAH MAHA melihat,mendengar,mengetahui..tak lemah barang sedikit pun..tak leka,lena dan alpa..

"KAMU SEDANG DIAWASI!!!!!"..awas!!!...jenguk2 jendela taqwa..
moga jadi hamba yang muttaqin dan dredhaiNYA...

JOM SAMA-SAMA kita makan cili..SAMA-SAMA kita rasa pedas...SAMA-SAMA kita bertindak..
entry kali ini 'menembak' penulis sendiri..
moga pembaca juga merasainya...

p/s:sangat merindui mak,ayah adik2 dan saudara mara di kelantan...salam sayang untuk semua..doakan perjalanan musafir naufa ke mesir 1sept ni..
Adik..moga bertemu lagi..igt...tadarus..tadabbur!!

"Usahlah engkau selindungkan bayangmu..
renungi asal kejadian dirimu..
berjalan tunduk bukan erti kau kalah..
tebarkanlah serata jiwa..

Usahlah engkau persalahkan kakimu..
andainya rebah di bumimu sendiri..
mungkinkah ada kesilapan semalam..
lafazkanlah sejujur hati..

ketulusan insan sejati..
mencerminkan budi pekerti..
kesungguhan memikat maghfirh..
kebenaran diri yang suci..

hanya jiwa tulus mengerti.
kemanisan nawaitu hati..
ketenangan dalam mencari..
keredhaan dariMU Tuhanku.."


..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

2 pesanan:

imanulhassan on Sep 14, 2009, 2:53:00 AM said...

slm kak naufa. bila mau dtg davangere?

Akmal Rahman on Sep 28, 2009, 1:21:00 AM said...

Salam...
Pakat2 mai karad pulak nanti ye...
Hehe...

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template