"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Thursday, October 22, 2009

--------


Di sebuah kelas, seorang guru bertanya pelajar-pelajar di hadapannya. "Siapa nk try teka, benda apa di dunia ini yang paling baik pada manusia?"

Semua pelajar memerah otak.Ada yang meliar matanya melihat di setiap penjuru lecture hall yang luas itu, seolah mencari sesuatu. Ada yang bisik-bisik dengan rakan semeja.Dan ada yang tetap diam. "Air, cikgu!" jawab seorang budak gempal dengan suara serak basah dari arah belakang.

"Betul!" ucap cikgu Adam menyambut jawapan tadi. "Air memang menyediakan kehidupan. Tapi, tidakkah kamu perhatikan, air cuma menjadi tumpuan manusia-manusia di sekitar aliran sungai je. Manusialah yang harus pergi kepada air. Bukan sebaliknya!"Katanya memancing fikiran setiap yang mendengar. Beberapa saat, suasana kelas hening.

"Cahaya,cikgu!" ucap Hasnah yang tinggi lampai. "Kenapa cahaya?". "Karena cahaya emmbantu kita melihat.Bayangkan jika tanpa cahaya. Dunia akan gelap!" ringkas tapi bernas.

"Kamu pun betul juga!!". "Tapi..cuba kamu renung sejenak,ketika saat kita mahu tidur atau berehat,kita tak perlu dan tak mahu cahaya kan? . Ada masa kita perlu. Ada masa tidak," ungkap cikgu Adam menerangi kekaburan tadi semakin membuat suasana kelas lebih serius.

"Bagaimana ?Ada sesiapa lagi mahu tampil?" cikgu Adam memecah keheningan kelas yang mulai agak lama. Tapi, yang ditunggu tak juga muncul.Semua Pelajar mula bingung. Tiba-tiba,seorang pelajar bingkas bangun "Udara,cikgu!".Yakin sekali nada Amirul.

"Ya,saya lebih setuju dengan Amirul!", "Kenapa,cikgu!?" Tanya pelajar-pelajar dalam dewan kuliah 3C hampir serentak.

"Bagi saya" ucap cikgu Adam sambil memerhatikan setiap wajah pelajarnya. "Udara memberi kebaikan dengan kehadirannya dalam hidup manusia tanpa perlu kita pergi kepadanya atau mencarinya. Bukan sebaliknya. Tanpa mempamerkan ‘diri’ dalam bentuk zahir, udara seperti bersusah payah menyelinap di lubang sekecil jarum sekali pun, demi memenuhi keperluan manusia.Udara juga yang selalu menemani manusia dimana pun kamu berada.Udara juga mampu menjadi saksi atas apa yang kamu lakukan." jelas cikgu Adam penuh meyakinkan.Setiap kepala mengangguk setuju.

Dalam lalui kehidupan, selalu ada golongan yang melakukan kebaikan. Mereka memberi tanpa meminta balasan.Mereka berlumba untuk menjadi yang paling bermanfaat. Berusaha memberi dengan yang terbaik.

Namun, tidak semua yang baik adalah yang terbaik. Bercermin pada tiga makhluk Allah seperti air, cahaya, dan udara mungkin akan menambah nilai kebaikan bahawa, ‘produk’ kebaikan harus mengejar, bukan dikejar. Dan yang menarik, ia selalu bersama dengan yang memerlukan, walaupun orang tak menyedari kehadirannya.Imbuhan dan hasil dari kebaikan hanya diharapkan dari ALLAH (sebaik-baik pemberi balasan).Semakin diberi kebaikan,semakin kaya nilai akhirat seseorang manusia.Sentiasa kita berkira-kira untuk melakukan kebaikan.Masa,duit,tenaga sering menjadi persoalan.Padahal semua tersebut dibazirkan dalam penat lelah yang tidak bermanfaat hatta di dunia.Senang sekali kita berdepa tangan menerima kebaikan dari orang lain.Hanya menunggu disuap tetapi tidak terfikir untuk menyuap,yang mungkin dengan upaya suapan itu dapat menagih sedikit rahmat ALLAH untuk bekal akhirat nanti.

Kalau setiap manusia mampu memahami kesan dan peranan udara, kita pasti tak akan berpuas hati melakukan kebaikan jika setakat cuma air atau cahaya.Tidak cepat berbangga dgn gah sebuah pesta..Kadang kala sesuatu yang hebat terlalu banyak compang camping cacat cela...malu untuk menyata...gah hanya di mata tapi kesatuannya hancur musnah tak berdaya...poyo semata...habis segalanya yang sementara...tiada kesinambungan..hanya memori yang tertinggal di sana...

yang berpenat lelah..kamu hebat!!..biar tak nampak dek mata...tapi mantap usaha!...benar hanya keranaNYA...AMANAH juga kamu jaga!!KAMULAH sahabat setia UDARA!!

p/s:bila bekerja bersama..kita tahu siapa yang benar-benar bersama!!..anak pakcik Zainaldin...huhu..am a bit scared to be alone when you left...waaaa!..just one think you always said..."insyaALLAH"..and i hold it tight till now n forever..INSYAALLAH!


..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

2 pesanan:

puteribonda on Dec 4, 2009, 2:01:00 PM said...

salam ziarah
bestla post ni
minta izin copy yer nanti

=)

pai_ilham al-adwa' on Dec 13, 2009, 3:16:00 PM said...

salam puteribonda..
sila2..mg manfaat utk diri penulis dan yg lain2..

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template