"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Monday, June 7, 2010

kita bermusim sudah


Bismillahirrahmanirraheem..

Alhamdulillah..sepanjang berada di Manipal,sempat menjalin ukhuwah dengan saudara2 Muslim tempatan..
Walau baru berjumpa..sudah seperti keluarga..
Dr Zamir dan famili, Mr Rasheed dan famili, Mr Ishak dan famili..dan lain2..(MasyaALLAH..indah sungguh fitrah kemanusiaan)..

kami bermusim di sini..musim tengkujuh...sejuk..nyaman udaranya..Alhamdulillah..

bicara di blog lama ini juga tampak bermusim..(mencuri masa yang tersisa)..

Bermusim..
mereka berjaya..mereka ketawa!!
kerana kita sudah bermusim..
kita selesa bermusim..

Dakyah yahudi dan dajjal berjaya..
mereka 'didik' kita untuk bermusim..bukan istiqamah..
mereka ranapkan budaya istiqamah dari dada umat Islam..
sgt mudah....
sambut hari jadi..sambut hari ibu..
sambut merdeka..sambut tahun baru..
dan terus menerus dengan sambutan...tahunan....bulanan...
..dalam quran ALLAh berfirman.."....fastaqim kama umirta.."-maka istiqamahlah sebagaimana diperintahkan..

tapi kita bermusim..
ulangkaji bermusim---ketika exam
solat hajat dan berdoa---ketika exam dan ketika sulit hadapi kehidupan
ingat saudara2 Palestin---ketika mereka dihenyak hebat dlm laporan media (padahal setiap hari mereka berperang menunaikan amanah pertahankan agama yg kita pikul bersama)

kita dilatih berdebat..sedangkan agama melarang..
berdebat di peringkat sekolah,daerah,negeri,antarabangsa...dan seterusnya..
gah dengan hujah biarpun di pihak salah..
anak2 debat ini diajar mempertahankan apa sahaja biarpun awal nyata sudah salah..
kita kata ini sillibus, jadi kita pertahankan..
yahudi laknat tidak perlu ada bersama kita untuk mempertahankan dakyah mereka..
cukup sudah budaya2 dan 'anak didik' mereka mempertahankan hasil sistem yang direka..
tapi yakin kita masih positif..
dalam kelat buah,masih ada yang manis!
bukan semua 'anak didik' ini bawa budaya yang sama..krn masih ada yg tulus hatinya..
yahudi laknatullah,kamu tidak akan bisa menang!

kita bukan merdeka...malah fitrah kita menderita..

kita dilatih dakwah dgn aktiviti..
ada kalangan kita dakwah kita hanya aktiviti oriented..
ada aktiviti..ada penonton...orite sudah!
ceramah,forum,circle..kuiz..dan macam2 lg direka..
ditambah adunan peraturan-peraturan..contoh : aktiviti ini dilarang penyertaan oleh budak sekolah agama..(ini apa??apartheid zaman baru?)
sasaran aktiviti.."mesti org kena hadir..org tak hadir, jd masalah..".."muslimat tak boleh clash dgn aktiviti kami...nnti cirlce mingguan jd masalah..masalah..org tak dtg sbb sambutan dari muslimat.."
"muslimat tak boleh buat aktiviti sendiri.."
haih..dangkal..
mana rijal?
mana rijal?
mana rijal tarbawi?
guruku yang satu..katanya.."usah mengelamun jauh bila kita masih bertatih..tapi usahalah untuk menjadi rijal tarbawi"
mana pemahaman dakwah fardhiah dan umum kita??
untuk apa kita berdakwah?
dakwah = aktiviti?
jawabnya kita kena belajar lagi..

lapangkan dada..duduk semeja..
jgn mudah mengata cerca...langsung al quran diambil bermusim juga..(apa ini???)
Al quran diambil bila-bila suka..jika untuk berdebat dan berhujah, kita takkan ke mana..
kerana quran bukan di hati kita..
hanya gah berkata-kata..
kita takkan ke mana..
kita takkan ke mana..

astaghfirullah..
innallaha kana tawwaba..


..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

4 pesanan:

mr k on Jun 7, 2010, 9:02:00 AM said...

entry yg sgt bagus.. suke! biar terasa sket hati ni..

may Allah bestow us with ikhlas n istiqamah. sikit pun jadi la.

Si Jelita on Jun 7, 2010, 5:20:00 PM said...

salam naufa...lama akak x comment kat cni...suka baca entry ni....kite mmg slalu bermusim...sgt susah nak istiqamah...mudah2an allah tetapkan hati kita.....

pai_ilham al-adwa' on Jun 9, 2010, 1:32:00 AM said...

salam kak cheah n mr K

jakumullah khair..mg komen ikhlas membuahkan manfaat..
(saya pn terasa sama sambil menulis..kena istiqamah!)

p/s:siapa nk kritik pun tak apa..jgn bermuka-muka...
harap tak ada lg yg menyalak dpn cermin..off phone dll..
(tidak merujuk pada dua hamba ALLAH di atas)

Ya Rabb,..allazhi kholaqini fa hua yahdiin..
hambamu hina..menagih redhaMu..
menagih bangkitnya rijal2 di bumiMu ini..
mereka mampu..mungkin mereka malu..
tersentuh ego..mereka terburu muntahkan kata cerca..
tapi aku masih yakin mereka mampu..
jika sekelumit sedar menyentuh fitrah mereka..
aku yakin..
mereka mampu..
teman..
ku berpesan..bukan menjatuhkan..
bangkitlah!
tulisan ini tiada terkait dgn sesiapa..
tp ada yg nak terasa..tuan yg menulis tak boleh nak kata apa..

ilham al_adwa'

pai_ilham al-adwa' on Jun 9, 2010, 1:35:00 AM said...

salam kak cheah n mr K

jazakumullah khair..mg komen ikhlas membuahkan manfaat..
(saya pn terasa sama sambil menulis..kena istiqamah!)

p/s:siapa nk kritik pun tak apa..jgn bermuka-muka...
harap tak ada lg yg menyalak dpn cermin..off phone dll..
(tidak merujuk pada dua hamba ALLAH di atas)

Ya Rabb,..allazhi kholaqini fa hua yahdiin..
hambamu hina..menagih redhaMu..
menagih bangkitnya rijal2 di bumiMu ini..
mereka mampu..mungkin mereka malu..
tersentuh ego..mereka terburu muntahkan kata cerca..
tapi aku masih yakin mereka mampu..
jika sekelumit sedar menyentuh fitrah mereka..
aku yakin..
mereka mampu..
teman..
ku berpesan..bukan menjatuhkan..
bangkitlah!
tulisan ini tiada terkait dgn sesiapa..
tp ada yg nak terasa..tuan yg menulis tak boleh nak kata apa..

ilham al_adwa'

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template