"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Saturday, September 6, 2008

pahit tapi manis


bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah masih diberikan kesempatan untuk bangkit pagi ini dlm keadaan masih merasa ni'mat IMAN dan ISLAM..
maaf atas kelewatan entry kali ini..bukan sengaja ditangguhkan namun keadaan kesihatan yang tidak menentu dan kitar hidup yg penuh cabaran dan dugaan memerlukan saya lebih fokus kpd prioritas.

alhamdulillah,masih diberi kesempatan untuk mencoret pengalaman jaulah ke kota Sleman,indonesia..

sungguh saya akui lebih pahit berbanding manisnya namun pengalaman mengajar 'erti' mengenal hidup dan ragam manusia..kadang kala kasih tidak semetinya dibalas sayang..namun pasti,setiap tutur kata dan niat di hati Yang Maha Esa menilainya..niat bertemu kak toy dan sahabat lama dari jakarta termakbul akhirnya..perkongsian pengalaman dan sedikit i'lmu biarpun sekadar kerdipan mata sudah cukup bermakna bagi kami..ukhuwah terasa hangat biar pertama kali bertemu kak toy(noor tahirah)..mudah mudahan kesampaian hingga ke syurga..
perkongsian bersama 'duta2' jakarta..=) cukup bermakna bagi saya..oleh2 dari india tak sempat nk di bawa bersama..cukup andai perkongsian 'oleh-oleh' i'lmu yg terkesan di hati..

kesempatan melihat tempat dan berpuasa di sana cukup bermakna..hajat mmg berniat bukan untuk melancong..jadi tidak mengapa bila tidak banyak tempat dilewati..niat untuk memanfaatkan masa bersama adik dan jr2 belum capai ke kemuncaknya..kesal tapi bak kata org 'biar sikit dari tak ada langsung'..syukur alhamdulillah tak terhingga,hajat bertemu teman sudah kesampaian biarpun seketika cuma..4 tahun tak bertemu,terasa belum cukup 2-3 jam dpt melepaskan rindu ukhuwah yg telah bertaut sekian lama..

rentetan hari-hari yg dilalui sepi namun ada sekitar tempat yg sempat di bawa oleh adik dan jr2 dari ktt cukup mengingatkan saya akan kebesaran Tuhan..perjalanan sepetang bersama adeq,alya dan farhana sgt memenatkan..tetapi apa lagi untuk dikeluhkan tatkala melihat langit Tuhan yg begitu indah dihiasi awan2 putih yg terapung di udara ditembusi cahaya matahari yg cantik sekali..tak dpt digambarkan kebesaranNya..mahu saja berteriak 'SUBHANALLAH' di situ juga..hati sayu dan syahdu..apa mungkin diri kerdil ini bisa menggapai langit Tuhan?bisakah pula hati ini menggapai tingkatan tinggi Iman dan Taqwa?..

dlm menjalani rutin,sempat berhubung dgn adik2 di UNPAD..riang rasa hati dpt berita dr ereen dan nurul..alhamdulillah,mereka sihat2 sahaja..

byk utk dinukilkan lagi..persoalan yg ditanya oleh Alya sgt menarik dan mencabar utk saya kupas..ditambah pula dgn usul berbangkit dari ereen...sejuk hati melihat adik2 ini begitu berminat mengenal erti hidup 'bersama' pencipta..
diizinkan masa,akan saya kongsikan lagi..
perlu cukup rehat..agar ibadah juga dpt diseimbangkan..

*.manusia tidak pernah berasa cukup dgn apa yg ada..tidak pula selalu syukur dgn sdikit cuma..tidak menghargai apa yg ada di depan mata..merindui bila pergi dan tiada..pilu namun ini realitinya..pahit namun inilah hidupnya manusia..*

..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

2 pesanan:

Anonymous said...

salam... nice post.. pahit tapi manis.. adeq pon rase cam tu.. memang byk pahit nya hidup disini.. apa2 pon semoga hari yg mendatang lebih manis dari hari yg sebelumnya..

Anonymous said...

Ya ALLAH..
Jadikanlah sahabatku ini tidak hanya mulia di dunia,
Tetapi agung di syurga-Mu..
Jaga hatinya supaya mulia di hadapan-Mu
Jadikan doa ini sebagai hadiah buatnya.
Ameen…

selepas bermusafir selama beberapa hari di Bumi Allah, diri merasa sangat lemah.. terlalu banyak pengalaman yang ditempuh.. benar, dalam kepahitan ada kemanisan.. semoga KITA akan terus semangat mengorak langkah dalam mendaulatkan ISLAM... insyaALLAH~

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template