"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Saturday, October 18, 2008

DIAM!!..nape kena diam??-->"Silent is Bliss"



tichého je blaženost
मूक परमानंद है



salam sume 'penerjah2 terhormat'...

mari kita kurangkan bicara..bekata2 bila perlu...
kadang2(sebenarnye most of the time),kte sgt cenderung kpd khabar2 angin atau sgt suke berbincang perkara2 'hangat'..hmm...gossip...bleh jd macam2 isu..isu negara,isu politik,isu keluarga,persahabatan...dll yg tak sepatutnye dibualkan...

sedar tak sedar sebenarnya setiap 'hujah2' yg terkeluar akibat khabar angin ni if nk dijadikan bukti kt mahkamah pun tak laku....ni kan pula nk jadi saksi dari setiap percakapan...sering bersangka2 dan menjadikan ianya suatu cerita atau topik perbualan....
pasti...setiap minggu ada sahaja topik baru...yang belum terbukti validity...
yang pasti,diri yang menyampaikan pun tak tentu mampu menjadi saksi atas setiap percakapan yg di'muntahkan'...
malang sekali bagi kita di akhirat nnti...lidah yg berkata2 menjadi saksi akan setiap 'hujah2' palsu tersebut...ada org kata...ada mulut,kita cakap...ada suara,kita lantangkan..
inilah konsep yang diguna pakai bg kita2 yg tidak bersyukur dgn nikmat pancaindera yang diberikan..sgt payah bila sudah sebati dgn nikmat yg diberikan,nikmat tesebut digunakan secara hentam keromo sahaja..'hentam' dan terus 'hentam'....hujungnya kita yg di'hentam' semula dgn 'azab ALLAH yg Maha Hebat...na'uzubillah...
adakah dengan diam bererti kita tidak punya suara?adakah dgn diam bermakna manusia itu cacat?
apa hikmah disebalik diam seperti yd Rasulullah sebut melalui hadith baginda?
“Barangsiapa yg beriman kpd Alah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yg baik atau diam”. ( RW BUKHARI & MUSLIM )

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayan tanpa meminta maaf kpd orang.
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.

“Barangsiapa yg beriman kpd Alah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yg baik atau diam”. ( RW BUKHARI & MUSLIM )
"Barangsiapa diam maka ia terlepas dr bahaya”.( RW AT-TARMIZI )

bahaya yg bagaimana kita akan terlepas daripadanya tanpa berkata2?
#bahaya mengumpat
#bahaya menipu(salah satu sifat munafiq)
#bahaya fitnah(yg boleh mengancam diri kita dan keluarga even di dunia lagi)
#bahaya permusuhan antara saudara
#bahaya LUNTURNYA IMAN

diam...
tanpa kata aku mampu...
tapi selalu saja aku layu..
hanya dengan satu usikan 'hai'..
hanya dengan satu pertemuan...
aku muntahkan bicara pleonasme..
tanpa sedar aku layu dengan bicara..
lidahku basah yang kontang...
terus terusan memuntahkan debu-debu..
yang mungkin dengannya bersama 'jisim2' palsu..
mungkin juga padanya dilambak virus2 liar..
jahat...
benci..
hasad...
dengki...
tanpa tapis yg murni..
itulah aku bila tidak mampu diam lagi..
sampai masa aku menjadi kaku..
tubuhku layu...selamanya layu..
akhirnya aku mampu diam..
diam dalam kesakitan...
diam disalut kerugian...
akibat dulu aku tidak mahu untuk diam..
diam...satu hikmah yang sangat besar..
aku kerugian..
mungkin dulu aku mampu untung dengan diam..
tapi kini aku diam aku diam si muflis..
muflis di hadapan tuhan...
dek kata seperti machine gun tanpa sasaran..
aku iri melihat pencinta diam..
diam dlm erti...
berkata bila dihajati..
hikmahnya tersembunyi..
bg diri yang mahu koreksi...
diam...
hikmah yg wujud tanpa bicara...

-pai-171008-Manipal-

people dont care how much we know untill they know how much we care.._ISLAM MILIK BERSAMA_

1 pesanan:

protozoa_paramesium on Oct 19, 2008, 6:52:00 PM said...

suke post ni...
hehe
silent is bliss
mmg la sgt betul
tp kdg2 bile kite brubah dr biasa kpd pendiam..ckp hnya bila perlu..
ade org yg mula salah paham
ade org yg mula terasa ati..
ssh nk jdik pndiam..
hihih
tp xmustahil
keep it up sis..
:)

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template