"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Sunday, October 12, 2008

mata awan....



Bismillahirrahmanirrahim...sobahul khair!


Alhamdulillah dah genap seminggu berada di india after long holiday...
Sebelum balik hari tu cuaca di sini hujan yg sangat lebat dan jarang berhenti tp kali ni langit kembali terik dgn panahan sinar matahari.i've a very bad head ache since 3 days..maybe migrain,dehydrated and effect from bleeding..steadfast in consuming madu and supplement really help me to gain energy to stand whole day long..

Talking about matahari(aqil called it 'mata awan'),saya teringat satu conversation dgn ayah masa atas kereta on our way back to Kota Bharu..
Kesimpulan dari diskusi tu,buatkan saya termenung panjang sambil istighfar dan syukur silih berganti..pengisiannya lebih kurang begini..
-->nak lihat kebesaran ALLAH bukan susah..tak perlu cari perkara2 ajaib atau tunggu cerita2 misteri..cukuplah merenung keadaan sekeliling dan perjalanan hidup ini..lihat saja matahari yang memancarkan cahayanya...never fail to lit us everyday..sentiasa mengikut aturannya..bayangkan sekiranya tiba2 matahari 'buat hal'...bila pagi ia tidak memancarkan cahaya tetapi bila malam tiba2 bercahaya dgn terik sekali...tentu sekali akan terganggu norma kehidupan kita semua..

"Katakanlah: 'Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan Rasul-Rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman." {QS. Yunus: 101}
"Allah mempergantikan malam dan siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu, terdapat pelajaran yang besar bagi orang-orang yang mempunyai penglihatan." (QS. an-Nuur: 44)

Dari sudut matematik,kita sedia maklum Matahari adalah bintang yang terdekat dengan Bumi dengan anggaran jarak kira2 149.680.000 Km (93.026.724 mil)..jauh kan??
Namun cahaya dan bahang panas matahari tetap dapat kita rasai di bumi..lihatlah betapa luasanya kawasan yg disinari cahaya matahari..apalah yg termampu oleh kita yang termampu hanyalah menerangi ruang kamar dengan cahaya lampu yang tidak terjamin hayatnya..
tambahan untuk dibandingkan dgn kehebatan cahaya matahari yang membantu proses produksi vitamin D dalam badan kita secara ringkasnya spt di bawah,

7-Dehydrocholesterol --(action of UV light unto skin)-----> cholecalciferol(preVitaD)

--(enzyme in liver)-->25-hydroxycholecalciferol--(enzyme in kidney)-->calcitriol(active form ofVitaD)

lampu yang dicipta manusia tidak memiliki sifat cahaya yang mampu membantu proses ini..sbb tu one of the causes that lead to vitamin D deficiendy is less exposure to sunlight...

Dan dengan kehebatan cahaya matahari memancar sehingga mampu menerangi permukaan bumi dapat membantu kehidupan seharian..secara tidak langsung juga membantu makhluk2 lain umpama binatang2 dan tumbuhan hidup sempurna..kesinambungan ini juga membantu menstabilkan ekosistem manusia..
pernah terfikir tak bahawa jarak yg tersedia ada antara bumi dan matahari ini merupakan jarak yang paling sesuai untuk terciptanya suatu kehidupan yang ideal untuk kehidupan makhluk2 di bumi ini.Mungkin seandainya jaraknya ini lebih dekat dari yang sekarang, maka segala kehidupan yang ada di atasnya akan langsung terbakar dan hangus dalam sekejap...dan mungkin pula seandainya jarak itu semakin jauh,maka berkuranglah suhu dan menyebabkan ketidakseimbangan ekosistem yang meruncingkan..

hebat bukan??..sgt hebat pencipta sang matahari ini..

seringkali kita mengeluh akibat kepanasan dari sinaran matahari...sedarkah kita haba dari sinaran inilah yang membantu menyeimbangkan suhu bumi dan 'kepanasan' inilah yg bantu mengeringkan baju2 di ampaian!!!


matahari oh matahari...sgt jauh tapi terasa dekat...kerana sang pencipta matahari ini mahu kita merasa hampir dengan kekuasanNya..merasai nikmat dari penciptaanNya..lalu tunduk menghambakan diri hanya kepadaNya...cukuplah mengenangkan keajaiban matahari yg boleh dilihat dan dirasai tempias panas sinarannya setiap hari untuk kita bermuhasabah akan kehebatan ALLAH yg tidak mengantuk apatah lagi tidur..

Dari sudut sains pula kita lihat
dengan adanya gerakan bumi dan matahari, kita dapat menyaksikan terjadinya waktu Shubuh di suatu tempat dan waktu Zhuhur, Ashar, Maghrib, Isya’ serta pertengahan malam di tempat lain pada waktu itu juga. Setiap saat matahari dapat tenggelam, terbit, dan berada tepat di atas kepala.Oleh itu, kita dapat melewati satu hari penuh dengan sangat teratur...

cukup dgn memandang langit..melihat keajaiban sang matahari menjalankan 'tugasnya' membuatkan diri berasa kerdil dan lemah...
moga sedikit perkongsian ini membawa kita semua kpd bertambahnya iman..

"Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya." (QS. adz-Dzariyaat: 47)
..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

0 pesanan:

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template