"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Sunday, October 19, 2008

Tuhan memanggil tanpa punch card..


Salam semua..

Mari berkongsi..moga dpt manfaat bersama..
hati rasa sedih bila mendengar lagu ni(satu cinta-hasnul diwani,tuhan memanggil-nada murni)..rasa bersalah,kesal,kerdil,kurang bersyukur dan segala-galanya yg melihatkan diri ini hamba yg lemah dan alpa..


Tuhan memanggil, ku tidak menyahutnya
Tuhan memanggil , aku mendengar saja
Tuhan memanggil aku, ku sahut sekali - sekala
Tuhan memanggil aku, ku cuba menerimanya.

Tuhan memanggil, ku sahut bertalu - talu
tuhan memanggil, ku jemu menyahutnya
tapi aku memaksa diriku menerimanya
itulah diri aku belum jinak dengan tuhan
aku akan jinakkan dengan bermujahaddah.



satu cinta - hasnul jamal

Ya ghaffar....
ighfirlana zhunubana..
watub 'alaina..
wa'fu'anna...
ya Maulana..

oh tuhanku..
Engkau dengarlah rintihanku..
di waktu keheningan malam Engkau dengarlah rintihanku...
Engkau terimalah bisikanku
di waktu keseorangan Kau kabulkanlah doaku
walaupun aku tidak pandai memohon

aku hambaMu yang hina ini
dtg kpdMu di waktu waktu kegelapan malam
mengadu segala kesalahan
memohon dgn rahmatMu
ampunan dan kemaafan dipinta

aku dtg kepadaMu menyerah diri dengan penuh penyesalan
aku tersungkur ke hadratMu Tuhan
menyerah diri dgn penuh kehinaan
oh...Tuhan

sudah aku bersungguh beramal
namun banyak cacat celanya
bahkan aku andai derhaka
ditambah lagi dengan dosa-dosa
jauhariku yang belum dapat aku tinggalkan

Tuhan...
sebenarnya aku tersiksa dengan dosa
jiwaku tidak tenang dengan segala kesalahan
kerana itulah aku,dtg kepadaMu
memohon keampunan

ampunkanlah aku Tuhan
kalau Engkau tak ampunkan
hidupku sudah tiada baki apa-apa lagi
kaya pun tiada guna
apatah lagi miskin papa
segala yang aku miliki sudah tiada nilainya
hidupku tiada sempurna

Aku dtg kepadamu menyerah diri dengan penuh penyesalan
Aku tersungkur ke hadratMu tuhan
menyerah diri dgn penuh kehinaan
ooo...Tuhan terimalah..
Aku kan hambaMu....

Both senikata menyentuh hati...hakikat insan mahukan hiburan..syukur hiburan spt ini menjadi pilihan...
Namun hati lebih mudah tersentuh dgn ayat Quran biarpun tidak dilagukan...sugguh hebat Kalamullah..benarlah maksud ayat..."diturunkan Al Quran sbg pengubat hati"

Sedarkah kita dlm kehidupan seharian,kita sering 'tersangkut' dgn demand or command to be on time...ke kelas,kerja,usrah,meeting,study mahupun dlm menjalani rutin harian.ie:ke bilik air,memasak,...etc..etc..
sering kita dahulukan setiap pekerjaan kerana patuh kpd 'tuan' keadaan...ie:lecturer,organisasi,naqibah,buku,exam....etc..etc..without failure,we succeed to give excellent attendance each day..perhaps only a few negligence..
we can have distinction or 100% attendance..
we able to get award for 'the most on time employee'...
we manage to punch card as early as possible..

Tapi bila tiba waktu solat..waktu memenuhi panggilan "TUAN segala tuan",we fail to submit on time..we neglect it as much as we could..as much reason we give for not to give merit to the call..
but to realise for whatever negligence,He never fail to grant us with life,wealth,health..etc..etc..(lots of nikmat and rahmat)..

Cth:if kita terbangun or sengaja tanak bangun for Subuh,still kita dikurniakan rezeki..masih diberi belas ihsan...
dlm melalui hidup seharian,kita sering utamakan urusan dunia dari akhirat..sedangkan jika kita dahulukan akhirat,dunia akan 'tunduk' dan bersama2 kita...
if clash antara waktu study dan solat,kita selalu lebihkan study....sering kita lewatkan panggilan 'TUAN segala tuan'...padahal kita sering mengharap kpdNYa..
cth lain,seandainya anda terlepas satu rancangan TV yg sangat kita minat(exmple to those yg minat dgn drama bersiri) disebabkan ada kelas yg mesti dihadiri...tentu most of you rasa kecewa,sedih,hampa...habis je kelas terus bergegas cari sumber2 yg boleh sampaikan jln ceritanya...
tapi lain pula bila kita terpaksa melewatkan solat atau terlepas waktu solat kerana keadaan yang sama...jarang untuk kita bertemu dgn insan yg akan menangisi keadaan tersebut lalu terus-terusan beristighfar...namun saya pasti masih ada hati2 lembut yang merasai kesayuan berada dlm keadaan tersebut...pernah berlaku sewaktu belajar di Kolej Teknologi Timur...jr yg takkan saya lupa sehingga ke hari ini...F.Z..bertembung di koridor tak pernah kontang lidahnya memberi salam pada saya,lalu izin untuk dahulukan solat yg dipinta dalam keadaan apa sekali pun..
saya pasti,masih ramai lagi yg memiliki hati sepertinya...memiliki hati untuk hampir denganNya dan hampir dgn panggilanNya..

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha to punch card on time!...always be on time!!..in any circumstances...we obey...obey to answer the call...

Something for us to ponder...Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).

* Allah S.W.T telah menyembunyikan(tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.


..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

1 pesanan:

As on Oct 20, 2008, 1:25:00 PM said...

punch card on time. Great reminder tq!

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template