"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Monday, October 13, 2008

मित्र صديق. Freund приятель


‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya”
(H.R al-Hakim)
Bismillahirrahmanirraheem...

10 0ct yg lepas,i have halaqah with juniors..(horiah,dila,maisarah,aisyah,munirah,syu,hajar...& jr which i cant recall ur name..very sorry!)
Izah,amy,tikah,pearl,auz and a few more cant join us coz they have something else to do...tikah pi jogging!=)

For horiah and dila,we revised a simple question that i have asked them before their previous vacation...the same question i've asked few jrs in jogja during my visit there..

'an abi hurairah r.a qol..qola Rasulullah s.a.w,qola..:
"inna ahadakum mir'ata(mir'ah-cermin) akhi.fain ra a bihi aazha wa yum thihi 'anhu"
-sesunngguhnya dari seorang daripada kamu itu cermin kepada saudaranya.jika terlihat akan dia dengan cermin itu satu kemudharatan,maka dibuangkan daripadanya-
*hadith ini dhaif(lemah) dari segi sanadnya(sambungan dari perawi-perawi) tetapi sahih(benar/baik) dari segi matannya(isi/kandungannya)..

Persoalan yg ditanya kpd adik2 ni adalah?
-apa significant Rasulullah umpamakan sahabat kpd sahabatnya adalah umpama cermin..kenapa cermin?kenapa tidak seperti helmet ke yg bleh melindungi kepala?or kenapa tak seperti minyak wangi seperti yg disebut dlm pepatah arab.....“Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

to those yg baru first time(batch 23:hajar,aisyah,mun,syu and jr-i-cant-recall-her-name)having discussion in our so called 'halaqah',some of them never heard about this hadith(maybe sbb hadith ni lemah) and some of them heard it but never thought to think about the significant of the mirror mention in the hadith..
for dila and horiah,they hardly can recall what i've told them before,maybe due to excitement of going home rather than reminding themselves on the 'pengisian'..
but to be truth,i expect this will happen ..hehe..coz--->Rasulullah SAW bersabda: "Sesunguhnya seorang mukmin tercipta dalam keadaan Mufattan (penuh cobaan), Tawwab (senang bertaubat), dan Nassaa' (suka lupa), (tetapi) apabila diingatkan ia segera ingat". [Silsilah Hadits Shahih No. 2276]

jadi masing2 pun having their calories burn to come out with their answer...come on,dik!critical thinking!!..
most of them came out with similar answer..just differ in the way they convey it in words..
the most part which make me satisfied with them is their eagerness to think and not hesitate to come out with their own oppinion..i remember mun relate it with 'sahabat umpama minyak wangi' while others emphasize more on mirror as reflector of the other sahabat...

kenapa ye Rasulullah emphasize yg sahabat tu ibarat cermin?why cermin?
jom kita lihat sifat2 cermin dan relate dgn sifat2 sahabat yg ideal dicontohi..

1.cermin ni act as reflector:
a)if kita ada something yg slack kt anggota badan kita,eg:parut/luka accident ke..cermin ni terus akan bagitahu kehadiran parut/luka tu and where exactly it situated...so that boleh la sape2 nk touch up or dptkan rawatan..

-means that sahabat yg diumpamakan seperti cermin ni akan memberitahu secara jujur keburukan kita untuk diperbaiki..dan apa yg ditegur itu bukan menambah buruk keadaan dan perasaan kita-

b)if kita ada keelokan rupa paras,cantik,comel,hidung lawa,mata lawa etc etc (setiap org memiliki kelebihan yg variasi),cermin ini akan menampakkannya secara jelas kpd kita..

-pengajarannya,sahabat ini menghargai setiap kelebihan sahabatnya malah meraikannya juga..bestnye ada sahabat mcm ni...takde dengki2,hasad.....etc etc..-

c)cermin akan menampakkan secara langsung riak wajah kita yg menggambarkan emosi kita ketika itu..

-sahabat ibarat cermin ni akan memahami atau cuba memahami keadaan kita(i.e:emosi)..dan akan bersama2 kita dalam situasi apa sekali pun..

2.Cermin ni sifatnye bisu...if kita ckp depan cermin pun takde la kita dengar suara kita dlm cermin..or if ada org sekeliling kita yg tgh bercakap2,kita takkan dengar suara mereka keluar dr cermin..
cth:if kita bercakap ttg kelemahan kita depan cermin...rasa2,ada org lain akan tahu tak?
maksud yg nak disampaikan ialah sahabat yg baik akan menyimpan keburukan,kelemahan atau keaiban sahabatnya dari pengetahuan org lain..cukuplah antara mereka mengetahuinya dan cuba perbaikinya...inilah sahabat yg kita impikan...cuba kita muhasabah diri kita,adakah kita seperti yg dikatakan 'sahabat ibarat cermin' ini..adakah kita sentiasa menutup keaiban sahabat kita??atau sebaliknya?...fenomena gossiping byk merendahkan sifat2 sbg seorang sahabat yg baik..mudah mudahan kita dijauhkan drpd sifat ini...






3.Cermin sgt istimewa even bila dh pecah seribu
...kenapa ya?..ok...cuba kita baling cermin tu..or kita tumbuk2 cermin sampai cermin tu retak or pecah seribu...hmmm...rasa2nya,apa pengajaran yg kita dpt dr sifat cermin ni?.......utk yg ke-3 ni,saya tak nak bg jawapan dulu..mungkin ada rakan2 yg boleh elaborate apa yg nk saya sampaikan..saya yakin ada rakan2 yg igt ttg perbincangan ni especially kak yani,kak fid,izzah,ziilal,anaconda.....sahabat2 lain pun boleh turut berikan jawapan!!...ayuh...kita fikirkan bersama ke arah kesempurnaan akhlaq seorang sahabat kepada sahabatnya yg Rasulullah pesan kpd kita...


..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

1 pesanan:

protozoa_paramesium on Oct 14, 2008, 4:36:00 AM said...

erm nice post..ske sgt post ni..but utk soklan terakhir tu sy xdpt berfikir...mngkin amik mse..nnti bile dh terpikir..sy ym akak..keep it up..:)

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template