"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Thursday, June 5, 2008

_Bagaimana Islam mendidik sabar dan redha_


salam alaik to all readers..

ok...now saya nak discuss briefly ttg redha dan sabar...

org kata..bukan senang nak rasa redha and bukan senang nak tahan sabar..senang ditutur tp sukar dilaksanakan..
agree??!!
saya setuju sikit laa..just that if berterusan kita fikir macam ni,akan berterusan jugalah kita bagi alasan utk tidak berasa redha dan sabar meghadapi segala yg dilalui di dunia SEMENTARA ni..
i'm not fully agree...jom menyelam lagi..then lihat penyelesaiannya..ayuh!

mari kita lihat mcmana sebenarnya ALLAH telahpun mendidik kita dgn redha dan sabar tanpa kita sedari..

before that jom kita tgk konsep doa...as muqaddimah

mcmana kita berdoa?
apa dia doa?
kenapa kita berdoa?

jwp2 ni kita akan dpt dlm Quran dan hadith..if kita sedar...

ALLAH ajarkan kita doa dlm quran melalui kisah para nabi..
bagaimana para nabi memohon doa dgn pelbagai cara dan dlm pelbagai situasi..
melalui hadith,kita diajar adab berdoa dan cara berdoa..

cth doa nabi Nuh surah 11,ayat 47..doa nabi Musa surah 7,ayat151..
ALLAH juga mengajar rasulullah S.A.W memohon hanya padanya seperti dlm surah an anaas dan surah al falaq..(please refer)
and if kita realise..surah al fatihah sendiri dah ajar kita cara nak berdoa..

jadi,apa kaitnya dgn tajuk yg kita nk discuss?

selain doa..ALLAH juga dah didik kita ttg redha dan sabar..

cth..mula2 kita lahir ke dunia ni kita tak kenal apa2 pun..tapi dgn sifat sabar,kita melalui segalanya..belajar mengenal si ibu..sabar dalam bertatih..sabar dalam mengenal warna..
sabar dalam segala-galanya..sehinggalah hari ini..kita masih bersabar....cuma semakin hari,kita salah mentafsirkan sabar kpd beban...
igt,sabar tidak akan pernah menjadikan diri kita mangsa...tetapi bila kita salah mentafsir sabar..kita akan ckp.."tak guna aku sabar..aku juga yg kena balik''..or.."sabar aku ada hadnya..nanti jd mangsa if sabar sgt"..dan mcm2 lagi

didikan ALLAH dalam sabar tidak ada hadnya...sabar menjadikan kita semakin kuat menghadapi hari depan..orang yang sabar tidak reactive tp proactive..
org yg sabar bertindak ke depan..bukan ke belakang mahupun berhenti di tgh jalan...

cth--->mase mula2 belajar berjalan,kita mula dgn guling2 dulu..belajar cara nak pusingkan badan,then belajar nk merangkak..then baru kita mula bertatih..dalam melalui all those steps,kita sure selalu gagal and terjatuh..if kita reactive,kita akan salahkan apa yg menghalang dan rasa malas nak berlatih berjalan...tapi masa kecik kita takde perasaan semua tu..ALLAH didik kita dgn sabar..kita react juga kepada surrounding tapi dgn step utk ke hadapan...so..bila dah jatuh,kita react thru sifat sabar ni dgn berhati2 dlm mengorak langkah..or kita pegang apa yg boleh dicapai sbg penyokong..akhirnya,berjayalah kita berjalan dgn baik..

sama juga dalam pengabdian kita kpd ALLAH..
masa kecik2 dulu kita tak kenal ALLAH..tp kita diajar mengenal ALLAH..
then tertanya dlm hati si kecil.."Tuhan tu apa?" or " kenapa mesti sembah ALLAH?".."kenapa mak ckp ALLAH satu?"..
kita bersabar dalam memahami konsep bertuhan ni sehinggalah kita faham..ALLAH ialah khaliq kita..segala pengabdian hanya kpd ALLAH..
dalam konsep beragama ni juga ALLAH bukan sekadar didik kita thru sabar tp DIA juga didik kita dgn redha..
sbb bila kita dah dapat konsep tu..kita redha dgn ALLAH..kita letakkan pergantungan dan penyerahan diri hanya pada ALLAH..
then,kita disuruh pula menunaikan solat...timbul lagi persoalan.."kenapa kena solat?".."solat tu mcmana?"..etc.etc..
then kita bersabar dalam mengenal solat..kita belajar cara nak solat..berapa kali sehari,berapa rakaat,apa hukum dan niat dan sebagainya..
akhirnya,dgn sabar ni kita dapat kuasai ilmu solat..dan kita redha dengan syariat ni..
sbb bila kita tak redha,tentu akan ada persolan lain lg walaupun kita dah tahu ilmu solat..
dan mungkin jg tanpa redha ni,kita tak motivate nak tunaikan solat...tak rasa sayang dgn solat..

akhirnya makin lama kita makin jauh dari ALLAH...

jika tidak dipupuk redha yg sudahpun terdidik dlm diri kita ni,kita akan terus dgn pertanyaan yg tiada penghujungnya..akhirnya jadilah seperti mereka yg tersasar haluan aqidah kerana mmg hakikat penciptaan manusi,aqal kita terbatas..
na'uzhubillah (Ya ALLAH lindungilah kami jalan mereka yg sesat..jadikanlah kami hamba yg redha dgn ketentuanMU dan engkau redha dengan kami..)

kesimpulannya,dalam setiap perkara yg dilalui lebih2 lagi menghadapi tribulasi2 dlm kehidupan...kedua2 sifat redha dan sabar ni sgt perlu agar kita terus hampir dgn ALLAH dan tidak tersasar dlm kehidupan dunia yg sementara ni...pupuklah kembali apa yg telah terdidik..


ALLAH MAHA ADIL...tidak dibiarkan kita tidak terdidik...cuma mungkin kita tidak pernah or jarang merenung perkara ni..sebenarnya sifat redha dan sabar ni telah ada dlm diri kita...just that mcmana nak garap dan aplikasi..sama2 kita remind ouselves yg our life kat dunia ni semakin hari semakin singkat...tak tunggu hari,detik2 yang berlalu juga sangat menghampirkan kita kpd mati..bukan sahaja dunia ni bersifat sementara tetapi usia kita di dunia yang sementara ni juga sementara...moga post ni sama2 remind kita dgn 2 sifat yang kita lupa kehadirannya dalam hidup ni sejak dilahirkan..

p/s:if ada kesamaran or penambahan,sila kirimkan feedback..


_ISLAM MILIK BERSAMA_

0 pesanan:

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template