"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Sunday, April 27, 2008

Malu cegah mungkar..aku tak layak..tak boleh..tak boleh..


salam to all of you yg singgah to read..

"saya malu nak tegur kwn saye tu...saye sendiri tak ok.."
"tak boleh la tegur..die tu tak makan saman.."
"mane boleh..saya sendiri blom sempurna tutup aurat..nk tegur dia?..no..no..no..tak mungkin"
"mane boleh saya jd ajk persatuan badan dakwah...saya tak layak.."

seringkali byk keluhan n alasan mcm ni yg kita dgr..
byk sgt laa..penin kadang2 tu..
before saya continue..would like to ask the readers..: are you a muslim?
If yes,silakan faham apa yg ingin kusampaikan agar kita sama2 tak rugi..
If not,silakan faham apa yg ingin kusampaikan sekelumit part of keindahan Islam..

just to share with u my piece of mind..(sorry kerel,pinjam kejap ayat tu..hehe)

selalu juga isu ni kita dgr..malu nk cegah mungkar..terpulang pada antunna nk ambil iktibar or not..
to relate,saya petik hadith rasulullah saw..:
صحيح البخارى ومسلم

“Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Allah memberinya kefahaman dalam ad-Din.”

if kita faham apa yg agama inginkan dan utk apa kita mengambil ISLAM sbg ad din..insyaALLAH kita diberi kekuatan..manusia sering berdosa tp keampunan ALLAH tiada hadnya..moga kita semua dikurniakan kefahaman dalam ad Din..

saya teringat ceramah ustaz akhil hayy..kata beliau ada 4 jenis manusia..
1.manusia yg takut nk buat dosa sbb takut kpd ALLAH
2.manusia yg buat dosa dan akhirnya kembali kpd ALLAH setiap kali menyedari kesilapannya
3.manusia yg tak takut buat dosa
4.manusia yg bangga buat dosa and bangga juga ceritakan pada org lain

soal malu laksanakan amal makruf nahi mungkar,berbalik kepada ayat al quran di mana ALLAH meletakkan kita SEMUA sbg khalifah..


“Dan Dia-lah yang menjadikanmu sebagai khalifah-khalifah di bumi dan Dia mengangkat (derajat) sebagian kamu di atas yang lain, untuk mengujimu atas (kurniaan) yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhan-mu sangat cepat memberi hukuman dan sungguh, Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang” (Surah Al-An’am 6:165)

jadi tanggungjawab ni dipikul bersama oleh semua muslim..mmg sukar bila dikenangkan yg diri ini belum ke tahap yg 'layak'..tp selagi mana kita sedar,sepatutnya kita sedarkan org yg sedang terlena spy dia selamat dari bhaya api..dalam masa yg sama kita memperbaiki diri..

analogi mudah yg saya boleh saya kongsi...
kita bknnye selalu sedar dlm semua keadaan..
cth..ada kebakaran berlaku kt hostel kita..time tu sahabt kita tgh tdo n kta je yg berjaga..tanggungjawab kita utk kejut n selamatkan dia dr kebakaran..tp bukan mudah..andai slah teknik mengejut,kte plak yg kena tempelak..silap2 kaki dia melayang...if teknik dah betul pun n dia terjaga..still belum selesai tugas nk selamatkan dia..kena pastikan yg dia betul2 sedar..bukan tgh mamai..then bila die dah sedar betul,kena plak pastikan dia bangun dan jauhi tempat yg terbakar..finally,barulah kita boleh rasa lega..katakanlah kita tak buat semua tu..then dia terkena kebakaran..terlantar kat hospital..cacat muka akibat kesan terbakar..sure seumur hidup kita rasa bersalah..kita mampu tp takde kekuatan..
saya dah rasa akibatnya disebabkan sifat yang satu ini..(ni juga reason saya berundur dari IYA..sblm ni saya sibuk dgn dakwah berpesatuan..hingga terlupa rakan2 sekeliling..)kawan saya terlanjur sbb saya lmbt bertindak..slmtkanlah dia ya ALLAH...Aku sayang pada sahabatku itu..
sama2 kita renungkan..(nk mengalir air mata igtkan kelemahan yg satu ini..sahabatku tersasar jalan..)

to all of you yg membaca..siapa pun anda..apa jua dosa yg dah dilakukan..tanggungjawab ni takkan luluh dr bahu anda..kita sama sahaja...jom sama2 kita bantu each other towards keredhaan ALLAH..

P/S:to ajk IYA..saya bukan berundur dari IYA coz i give up kerja berpesatuan..saya tetap dlm jemaah..even Rasulullah pesan,dakwah tak berjaya tanpa jemaah..cuma ingin bebaskan diri sebentar dari belenggu mind set"berpesatuan ni"..sgt lama saya berada dlm persatuan..after dpt berita dari malaysia ttg ketelanjuran sahabat saya tu,saya ambil keputusan ni..kadang2 kita senang menyeru makruf..tp susah nk cegah mungkar dan yg ni lah yg kita jarang buat..
in my oppinion juga,saya rasa hidup saya dlm berpesatuan byk hanya kepada aktiviti amal makruf..nahi mungkar kurang sikit..
saya nak kenal sahabat2 saya..kenal dgn kenal bukan sekadar kenal..(phm tak?..)..teruskan perjuangan kalian..

andai diri ini terlena,sedarkanlah diriku ini wahai sahabat2 yg berjaga..please..

to all da'ie: people dont care how much you know..untill they know how much you care..

4 pesanan:

Anonymous said...

ya Allah..tetapkanlah kami dalam islam.tetapkanlah kami dalam iman..tetapkanlah kami pada kalimah laailahaillallah..ya Allah,ambillah kembali pinjaman umur kami,sebelum Kau ambil balik nikmat iman dan islam dari diri kami..ameenn..insya'Allah..naufa..

Unknown on Apr 28, 2008, 11:35:00 PM said...

betul tu... nahi mungkar perlu digiatkan...

عن أبي سعيد الخدري t قال: سمعت رسول الله e یقول: (( من رأى منكم منكرا فليغيره
بيده، فإن لم یستطع فبلسانه، فإن لم یستطع فبقلبه. وذلك أضعف الإیمان )) رواه مسلم.
Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim.
Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan
tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya
dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah
selemah-lemah iman.

wallahu a'lam.. good luck in ur 3rd block exam ye kak naufa!!

pai_ilham al-adwa' on Apr 29, 2008, 2:36:00 AM said...

salam..to anonymous: sama2 kita gerakkan amal makruf NAHI MUNGKAR..steadfast with d doa u post..YA ALLAH yg membolak balikkan hati,teguhkan lah hati kami hanya kepada agamaMU..ameen

to Iman: thanks so much..benar kata2 rasulullah saw..iman kita lemah kan..kadang tu nk cegah dgn 'yg selemah lemah iman' pun belum tentu kita laksanakan..sbb dah terbiasa..jom betulkan yg biasa,biasakan yg betul..mohon pada ALLAH diberikan kekuatan iman dan keteguhan aqidah..thnks Iman..

imanulhassan on Apr 30, 2008, 12:30:00 AM said...

insya allah.. doakan kejayaan sy jugak ye!

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template