"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Saturday, April 26, 2008

second thought...


hmm..in this post,saya nk share pengalaman yg "merendahkan" diri sendiri without my 'second thought'..quiet confusing this statement huh..

hmm..more than a week ago,saya pegi tempah seluar kt Prem..nak beli seluar,susah nk cr ikut keinginan sendiri..byknye yg ikut bentuk kaki..kadang rasa cam tak paki seluar pun ade..oopss..
Prem ni ok juga utk tempah2 baju..dia ikut ukuran yg kita nak..ikut pengalaman saya la..lagi selamat if kasi sample..
selalunya dia boleh siapkan dlm 2-3hr je tapi kali ni dia minta tempoh lame sket..dlm 7 hari..
mula2 tanya juga sbb tak puas hati kan..nape lame sgt?
Tailor tu ckp dia ada byk customer..byk waiting list...
berpuas hati dgn jwp yg diberi..saya pun beredar..

7hr berlalu..saya tak gi claim lg kain yg dihantar..(niat nk bg masa lg kat org tu..mana la tahu dia lambat nk siapkan..w/pun sehelai je yg saya hantar..)

hari ke-9...after kelas,saya terus melangkahkan kaki yg penat ni pegi Prem..
Sabar je bekal waktu tu...kain yg dihantar belum pun dipotong...saya pulang dgn kecewa..nk rasa marah..hr tu berpuasa..rasa mcm takde perasaan nk marah lagi..

hari ke-11...after kelas,saya cepat2 ke Prem...kali ni betul2 penat...after dissection plak tu..dgn penuh harapan kain yg dihantar sudah pun bertukar jadi seluar..I give them hope and time,they give me dissapointment..again..hmm..time ni la saya telah "merendahkan" diri saya..Tailor yg patutnya bertanggungjawab jahit kain tu takde..dari intaian,saya nampak kain tu elok dok atas mesin jahit..mungkin dah dipotong after 11 days..
yg ada waktu tu pembantu dia je..saya pun dgn tak sabarnye buat reaksi tak puas hati..then pembantu tu ckp,"come tomorrow..come tomorrow..like this time.."lebih kurang camtu la + geleng2 kepala..=)
tp yg paling "merendahkan" diri saya time tu ialah tak mampu sabar..buat muka tak best then terus pergi je...2-3 steps away from Prem,rasa bersalah..malu sgt pun ada..I'm a muslim..should a muslim behave that way?should I represent Islam with my impudently action though it was not my fault?..if Rasulullah ada,mesti baginda sedih..(pesan mak:bila nk buat sesuatu tu cuba fikir..if Rsulullah masih hidup n tgk apa yg kita buat,baginda suka tak?)..terngiang2 pesanan tu..alangkah RENDAH nye saya..

pg esoknye berazam nk pegi betulkan keadaan..tak sedap rasanya tinggalkan kesan hitam pd mereka yg belum kenal Islam..dh susun ayat..lebih kurang camni.."sorry for my reaction yesterday.."..

hr ke-12...hr ni pegi lagi dgn harapan yg kurang tinggi..if tak siap lg bukan rezeki saya lagi la..so,after beli barang sikit terus menapak ke Prem..(hati berkata: bagus..ade pon mamat tu..smlm hilang..)..terus tanya dia dh siap ke?..dia minta maaf terus sambil geleng.."sorry madam,it is not ready yet.."..belum sempat dia sambung saya mencelah..slowly saya ckp,"it is not ready yet?how long do i have to wait?"...niat td mcm dah tersasar..maklumla lama menunggu..
after ckp mcm tu, nk buat muka tak puas hati plak..belum sempat hajat tertunai..mamat tu ckp "sorry madam..i got married yesterday.."..tak jadi nk buat reaction..terus tersenyum.."owh..ok2..i'll come later..its ok.."..cepat tak reaksi bertukar?..semuanya after second thought..dlm hati ckp:awat hang tak habaq awal2..=)
sometimes dlm situasi2 lebih kurang camni,kita selalu ignore or tak realise the power of second thought..bila dah buat baru nak menyesal..(tu pun if dpt sedar)..hmm..

dlm dunia ni semuanya ada pilihan..ALLAH sediakan pilihan...nk yg baik or buruk...yg sopan or yg jengkel..but we tend to chose yg boleh memuaskan nafsu kita..nafsu marah,nafsu ego,malas,dengki..n mcm2 lg..

ayat2 from AL quran to ponder...

"Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar."
( An-Nahl : 126 )

“Tetapi, sesiapa yang sabar dan suka memaafkan, sesungguhnya termasuk pekerjaan yang berat ditanggung.” (Surah asy-Syura, ayat 43).

Words from prophet Muhammad S.A.W..


Rasulullah s.a.w bersabda, bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang paling aku kasihi di kalangan kamu dan orang yang paling dekat tempat duduknya denganku dihari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap perkara sia-sia, dan berlagak angkuh, sombong malah ia merasa bangga dengan kesombongannya.” Para sahabat bertanya lagi, “wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui maksud perkataan orang-orang yang suka bercakap banyak yang sia-sia, dan yang berlagak angkuh dan sombong, tetapi apakah maksud orang yang bangga dengan kesombongannya? Jawab Rasulullah “ialah orang yang takbur.”

Riwayat at-Tarmizi


drpd Aisyah, “’Rasulullah Saw bukan orang yang suka berkata keji, bukan orang yang buruk perangainya, dan bukan orang yang suka berkeliaran di pasar. Bukan pula orang yang membalas kejelekan (kejahatan) dengan kejelekan, akan tetapi orang yang suka memaafkan dan melupakan kesalahan (orang lain),” (HR Ahmad).


_ISLAM MILIK BERSAMA_

2 pesanan:

Anonymous said...

nice post... suka sgt2.. makes u think twice.. mmg betul, bersabar tuh lebih utama... hmm teringt makcik cleaner yg dipecat gara2 terlalu bengang.. anyway,may we become a better muslim... barakallahu fik..

pai_ilham al-adwa' on Apr 27, 2008, 8:55:00 PM said...

mg jd teladan bersama..teruskan berdoa..'may we become a better muslim'

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template