"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Thursday, April 24, 2008

sujud sajadah...


salam...byk kedengaran soalan2 ni diajukan pd saya dan rakan2 ttg sujud sajadah..

jom kita bincang same2..
apa itu sujud sajadah?
bagaimana bacaannya?
hukumnya?
dalilnya?

mari kita teliti..

1.Apa itu sujud sejadah? same ke dgn sujud tilawah?

sujud tilawah atau sujud sajadah berlaku apabila ketika mana kita membaca ayat yang menyuruh atau menyebut tentang sujud kepada Allah.. apabila sampai ke ayat tersebut.. maka disunatkan sujud.. samaada di dalam solat atau di luar solat.. cth zaman sekolah asrama dulu kan..kalau semasa solat subuh tue.. imam selalu baca surah as-sajadah..(bila dah habis sekolah,dh jarang buat walaupun hafal surah tu...)
dlm surah ni ada part yg bila sampai tanda masjid tu,(dlm resam uthmani biasanya)..kita disunatkan sujud dan ada bacaan khusus yg boleh dibaca..but if tak hafal or tak dpt nk hafal walaupon dh cuba byk kali..cukup sekadar bertasbih..
cth bila sampai ayat ni dlm surah sajadah ayat 15..

إِنَّمَا يُؤۡمِنُ بِـَٔايَـٰتِنَا ٱلَّذِينَ إِذَا ذُڪِّرُواْ بِہَا خَرُّواْ سُجَّدً۬ا وَسَبَّحُواْ بِحَمۡدِ رَبِّهِمۡ وَهُمۡ لَا يَسۡتَكۡبِرُونَ ۩ (١٥)



dari Omar bin Al'Ash, RA, bahawa Rasulullah SAW menerangkan kepadanya lima belas "ayat sajadah" yang tersebut di dalam al quran (hadis hasan - riwayat abu daud) - Mustika Hadis, Bab Sujud Tilawah dan Sujud Syukur,226..sila rujuk if ada kemusykilan..

Tempat-tempat(ayat-ayat) disunatkan sujud sajadah dlm Quran

1. QS. Al-A'raf 206
2. QS. Ar-Ra'd 15
3. QS. An-Nahl 50
4. QS. Al-Isra 109
5. QS. Maryam 58
6. QS. Al-Hajj 18
7. QS. Al-Hajj 77
8. QS. Al-Furqan 60
9. QS. An-Naml 26
10. QS. As-Sajdah 15
11. QS. Shaad 24
12. QS. Fushilat 38
13. QS. An-Najm 62
14. QS. Al-Insyiqaaq 21
15. QS Al-Alaq 19

2.Apa bacaan semasa sujud sajadah ni?


Bacaan khusus yg diberikan ialah:
سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته فتبارك الله أحسن الخالقين
sajjada wajhialillazhi, kholaqohu,wshaqqossam'ahu,wabasthorohu bihaulihi fatabarokallahu ahsanul kholiqeen.

Ertinya: "Aku bersujud dengan wajahku kepada Dzat yang telah merupakan dan menciptakannya, dan menciptakan pendengaran dan penglihatannya dengan kekuatan-Nya. Maha memberkati Allah, sebaik-baik Pencipta."

if tak dpt nk hafal ayat ni,cukup sekadar kita baca:
sajjada wajhialillah

if tak dpt juga or terlupa..bertasbihlah (Islam tu mudahkan?)

p/s:maaf tak dpt nk bg dlm tulisan arab..ada kekurangan or confuse dgn sebutan,sila tinggalkan comment..tq

2.Hukumnya??

sunat muakkad..sunat yg amat digalakkan..takpe jika tak buat..(maybe tak sedar or nk cepat)..sebaiknya,buat lah ek..

3.Macammana nak buat ek??

~dlm solat:
Cara melakukan sujud sajadah ialah terus bersujud (tanpa niat, dan tanpa mengangkat tangan) sebaik sahaja selepas membaca ayat sajadah, dan membaca doa sujud sajadah di dalam sujud, lalu kembali berdiri dan meneruskan bacaan selanjutnya. Sekiranya bacaan ayat sajadah itu telahpun tamat, maka teruslah rukuk selepas berdiri sebentar apabila bangun dari sujud.

Adalah sunat bertakbir "Allah-Akbar" sebelum turun dari qiam untuk melakukan sujud sajadah. Disunatkan juga agar bertakbir apabila naik dari sujud..tak perlu mengangkat tangan ketika naik dari sujud.

Di dalam solat berjemaah, makmum wajib ikot imam sama ada imam itu buat sujud sajadah ataupun tidak. Bercanggah dari mengikuti imam akan menyebabkan solat makmum itu batal.(sume dah tau kan?)

Walau bagaimanapun bagi sembahyang yang dibaca dengan suara perlahan, umpamanya solat Zuhur, if imam tu rajin baca surah lain..sujud sajadah sunat dibuat oleh imam setelah dia selesai menunaikan sembahyang supaya tidak menimbulkan kekeliruan di kalangan makmum.


~di luar solat:
Rukun sujud sajadah di luar sembahyang ialah:
1. Niat - iaitu "Sahaja aku sujud sajadah kerana Allah Ta'ala"
2. Takbiratul-ihram
3. Sujud
4. Salam.

Sujud sajadah di luar solat adalah disunatkan kepada pembaca dan juga pendengar bacaan ayat sajadah, dan sujud si pendengar itu tidak tergantung sama ada pembaca (qari) itu turut sujud atau tidak(pehe dok?)..maksudnye sujud si pendengar td sah walaupun si Qari tak sujud..(ni juga tunjukkan Islam tu senang..if rasa malas nk baca,dgr je kat laptop..then sampai part yg kena sujud,sujud lah..=)

Syarat sah sujud sajadah di luar sembahyang adalah sama seperti syarat sembahyang (suci dari hadas besar dan kecil, mengadap kiblat, menutup aurat, dan sebagainya), dan tidak berjangka waktu yang lama antara bacaan ayat sajadah dan perbuatan sujud.(tp jgn lama sgt beza waktu baca/dgr dgn nak sujud)

cth case study:
Sekiranya seseorang itu mendengar bacaan ayat sajadah dan tidak berupaya untuk sujud sajadah (umpamanya sedang memandu), maka bolehlah ditangguhkan sujud sajadah itu hingga ketika dia boleh, asalkan tidak terlampau lama masa yang terluput di antaranya.

tak payah berwuduk untuk sujud sajadah ketika di luar solat, namun berwuduk itu adalah lebih afdal.

** maksud berwudhu lebih afdhal tidak membawa pengertian wajib..tetapi seandainya berwudhu,itu lebih baik dan mudah-mudahan diberi ganjaran pahala sunat oleh ALLAH.

penjelasan detail seperti berikut;
~sebagaimana diketahui, bahwa tidak semua ibadah disyaratkan harus memakai wudhu dan menghadap kiblat. Pendapat ini juga dikemukakan oleh sahabat dan para ulama lain semisal Ibnu Umar, Imam asy-Sya'by dan Imam Bukhari. Dalam sebuah hadis nabi SAW,

Ertinya: "Dari Ibnu Abbas, bahwasannya Rasulullah Saw ketika membaca surat an-Najm, ia sujud tilawah(baca:sujud sajadah) dan orang-orangpun ikut sujud bersamanya, termasuk orang-orang musyrik, jin dan manusia" (HR. Bukhari).

Sehubungan dengan hadits di atas, Imam Bukhari mengatakan, hadits ini mengisyaratkan bahwa orang musyrik pun melakukan sujud sajadah. Dan sebagaimana diketahui, bahwa orang musyrik tentu mereka tidak mempunyai wudhu karena mereka adalah najis (berhadas besar dan kecil).Kalau seandainya Sujud Sajadah ini harus dilakukan oleh orang yang mempunyai wudhu, tentu Rasulullah Saw akan melarang orang-orang musyrik tersebut untuk sujud tilawah, tapi ternyata tidak melarangnya. Ini berarti, bahwa Sujud Sjadah tidak mesti berwudhu sebelumnya.
Sehubungan dengan masalah ini pula, Imam Syaukani berkata: "Tidak ada satupun hadits yang berbicara tentang Sujud Sajadah yang mensyaratkan orang yang melakukannya harus mempunyai wudhu. Dalam banyak kesempatan, Rasulullah dan para sahabat yang mendengar bacaan ayat Sajdah, melakukan Sujud Sajadah bersama-sama, akan tetapi Rasulullah Saw tidak memerintahkan salah seorangpun dari mereka untuk mengambil air wudhu terlebih dahulu. Padahal, tidak semua sahabat saat itu mempunyai wudhu. Bahkan terkadang, Rasulullah Saw sujud bersama orang-orang musyrik sebagaimana dikatakan dalam hadits di atas, dan tentunya orang-orang musyrik tidak mempunyai wudhu kerena mereka adalah najis….Adapun menutup aurat dan menghadap kiblat,selama memungkinkan, para ulama sepakat mensyaratkannya.
Tapi sekali lagi dengan catatan, selama memungkinkan".

Disunatkan bacaan takbir "Allahu-Akbar" (selepas daripada Takbiratul-ihram) ketika hendak sujud, dan disunatkan juga bertakbir apabila bangun dari sujud sebelum salam.

tak perlu untuk seseorang itu bangun dari duduk untuk berdiri (qiam) apabila hendak melakukan sujud sajadah di luar solat. Namun begitu, apabila seseorang itu sedang berdiri, maka perlulah dia bertakbiratul-ihram di kala qiam, lalu sujud, duduk, dan salam.

p/s:sebarang kekeliruan,sila tanya ek..or anyone nk mudahkan lg ayat diatas utk difahami,sile tinggalkan comment..tq



4.dalilnya???



Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka
(kitab sahih muslim:no 900)



menjawab hal hukum ,ini dalilnye...

Dari Umar r.a.: Pada suatu hari Jumaat, dia (Rasulullah) membaca surah al-Nahl di atas mimbar, maka ketika sampai pada ayat sajadah, dia lalu turun dan sujud. Dan para hadirin juga turut melakukan sujud. Pada hari Jumaat berikutnya, dibacanya surah berkenaan, lalu apabila sampai pada ayat sajdah dia berkata: "Wahai manusia, sebenarnya kita tidak diperintahkan (diwajibkan) sujud tilawah. Tetapi barangsiapa bersujud, dia telah melakukan yang benar. Dan barangsiapa yang tidak melakukannya, maka dia tidak mendapat dosa." (HR Bukhari)

sekian..sebarang kekurangan n kelemahan amat dikesali..mutassifahunna..

_Islam milik bersama_

p/s:..jgn khususkan ibadah pd hari jumaat semata...istiqamah lah..(mudah nk cakap tp susah nk buat)..pesanan ni jg milik bersama terutama kpd pemilik blog ni..jazakumullah khairon katheera..

PESANAN TAMBAHAN:

menetapkan amalan atau ibadat secara khusus pada malam Jumaat sahaja, adalah juga merupakan suatu larangan yang terang daripada nabi s.a.w. sebagai mana di dalam hadis baginda :

"Jangan kamu mengkhususkan malam Jumaat dengan Qiyam daripada malam-malam yang lain"

-Riwayat Imam Muslim.

Qiyam yang dimaksudkan di atas boleh kita ertikan dengan sebarang jenis ibadah, samada ianya solat, berpuasa, berzikir mahupun membaca al-Quran. Ini merupakan larangan yang jelas, dan kita selaku umat Islam dilarang keras mengingkari larangan baginda s.a.w.





5 pesanan:

Anonymous said...

insya'ALlah..banyak ganjarannye dari yang Maha Kaya..

Anonymous said...

maaf ya..
tapi saya masih kurang fasih dengan cara melakukan nya.
boleh saudara ringkaskan?

Nadiah Azmi said...

Salam,

Boleh minta tolong sertakan bacaan sujud sajadah dgn font jawi tk? sbb tk dpt nk catch up the word bila eja dlm BM.
Satu lagi,mula2 anti ckp syarat sah sujud sajadah di luar waktu solat adalah spt solat, i.e. suci dr hadas besar dn kecil. And then kat bawah tu anti ckp berwudhu' tu lebih afdal. Isn't there a contradiction?

pai_ilham al-adwa' on Dec 2, 2010, 7:10:00 PM said...

salam anonymous - boleh tahu apa yg anda kurang faham?

salam Saudari Nadiah Azmi,-saya dh update..moga membantu saudari memahami.

Anonymous said...

tk bnyk2 atas segala kemusykilan yng terpendam selama ini,kini sya dah paham,semuga allah memberi pahala pada saudara amin

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template