"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Monday, April 21, 2008

nukilan hatiku...oh ALLAH,bantulah aku..


HIDUPKU YANG SIA-SIA..............

Aku diberi lidah yg petah...
Namun sedikit kebaikan yg dimuntah...
Kataku pleonasme semata...
Butir kataku dusta belaka...
Aku diberi sepasang kaki...
Tapi jarang aku menapak ke arah Ilahi...
Langsung pula susah sekali...
Aku berdiri menghadap Rabbi...
Aku diberi kesempurnaan tangan...
Namun cukup sukar menggapai yg hakiki...
Apatah lagi menadahnya bertahmid sesekali...
Aku dilapangkan dahi...
Namun leka sekali aku letakkanya sujud pd Rabbi...
Aku dikurniakan sahabt sejati...
Tidak pula pernah aku hadiahkan rasa dihargai...
Aku punyai ummi...
Sentiasa pula aku lupa di tapak kakinya letak syurga abadi...
Aku juga ada abi...
Namun tidak sekali aku selami peluhnya yg membasahi...

Hidupku yang sia-sia....
Yang sentiasa aku ulang rutinnya...
Malah aku sering lupa...
Yang aku tak punya masa...
Dunia hanya perjalanan di lebuh raya...
Hentian "Rehat dan Rawat" itulah umpama...
Diriku bak kenderaan yg kosong petrolnya...
Apatah lagi semakin hari,semakin usang rupanya...
Juga banyak pula kerosakannya...
Tak gunakan kesempatan yg ada...
Memulihkan iman di dada...

YA ALLAH...
Kini aku terjaga...
Tersentak dari kealpaan leka manusia...
Kini aku mahu kembali sbg manusia berguna...
Tidak mahu aku terbabas ke gaung neraka...

YA ALLAH...
Jadikanlah hidup ini tempat persinggahan sementara....
Untukku kutip mutiara sebagai bekalan ke sana...
Jadikanlah pula untukku mati itu rehat...
Dari terus diriku melakukan onar...
Pada mu aku memohon...
Pada mu jua aku kembali...

0 pesanan:

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template