"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Saturday, May 10, 2008

keluhan yg memalukan di kala mangsa taufan Nargis merayu bantuan ..


bismillahirahmanirraheem..

Rabbana yassir wa la tu'assir...

Segala puji bg ALLAH..nampak gaya ramai yg berminat ttg cerita cinta saya dan 'Salam'..mg2,mesej di sebalik kisah tu sampai kpd pembaca..Segala ilham milik sang pencipta..tanpa aqal dan hati, juga dgn ni'mat iman dan Islam,utk memikirkan sepotong ayat pun saya tak mampu..

now saya nk kongsi cerita saya mengeluh sepanjang hari...memalukan,tp buat pengajaran semua..Saya NAK JUGA share..

semalam,lepas je habis viva,saya mengeluh.."kenapa la panic sgt td..hmm"..agak kecewa dgn diri sendiri..sbb ilmu yg everyday study tak dpt nk manfaatkan gara2 panic..first time viva..then jd org first pula..
Then pi shopping dgn izzah and jaja..on d way to udupi mcm2 keluhan yg keluar dr bibir ni...
lepas beli barang2 yg diperlukan..mengeluh lagi..penat lah,letihlaa..busuk laa..
di celah2 keluhan td,sempat jg sedar sekali sekala igtkn diri..
-->bilamana bas yg kami naiki melepasi kws 'bukit sampah'..terlihat kws 'perumahan' tak sempurna..then,nampak mereka2 berpakaian ala kadar membimbit bakul,kayu2(utk buat kayu api rasanya..) dan brg2 mereka pulang dgn wajah yg kusam dan keletihan...
terlintas di hati ni.."if saya pulang dgn keletihan pegi berjalan..mereka pulang dgn keletihan dari mencari rezeki sesuap nasi..if saya pulang dgn keletihan tp dpt nikmat berehat di bilik yg selesa..namun mereka pulang dgn penat lelah ke teratak kecil dan usang dgn bau yg TIDAK enak dr 'bukit sampah'..
alangkah rendahnya diri berbanding mereka...

lepas rehat(w/pun xdpt tdo dan mkn tghari),kami berangkat ke MpPark apartment..nk gi masak2..sempat lagi saya mengeluh..mcm2 la keluhan..
teruk benar rasa diri ini semlam...hari saya mengeluh..
teringat kata kak shikin n kak yani "naufa kuat.."..btol ke saya kuat???!
bila terlampau byk mengeluh,terfikir..if sbb sakit2 yg ditanggung sekian lama tu,mmg saya akui saya mesti jadi kuat..biarpun tak boleh cure tp ada org lain sakit sampai tak boleh gerak,tak boleh makan,tak boleh buang air dan mcm2 lgi..tp saya boleh buat semua tu lg..
abnormality tu biasa..jenis saya plak 50-50 je..no need transfusion pn..sakit lah tiap2 hari pn,saya suka jg sbb rasa dekat dgn sang pencipta..

ptg td..tercari2 kt internet ttg nasib mereka di Myanmar akibat taufan Nargis yg melanda pd 2 mei lepas?? u all tau tak??


saya petik dr berita harian...

Jumlah penduduk Myanmar terbunuh akibat taufan atasi kematian tsunami 2004

YANGON: Angka kematian taufan Nargis di Myanmar berkemungkinan besar mencecah 500,000 orang - dua kali ganda melebihi kematian tsunami yang melanda Asia pada 2004 dan meragut kira-kira 243,000 nyawa.

Akhbar Britain, The Sun, memetik sumber sebagai mendakwa, sekurang-kurangnya 200,000 orang sudah mati atau berdepan saat kematian akibat bencana alam berkenaan, biarpun angka rasmi diberikan kerajaan junta mengesahkan kira-kira 23,000 orang maut manakala 42,000 hilang.

Namun, angka korban dijangka meningkat 500,000 orang akibat penyakit dan kebuluran jika junta tentera Myanmar terus berdegil menyekat kemasukan bantuan kemanusiaan yang amat diperlukan kira-kira 1.5 juta mangsa yang hidup merempat di kawasan bencana sekitar delta Irrawaddy.
Berita harian:10 mei 2008

ni pula petikan dr..ermm...saya tak igt..tp hal myanmar jg la..

"Mereka sudah pergi," kata lU Thein yang kehilangan anak lelaki berusiat lapan tahun dan anak perempuan berusia tiga bulan dalam kejadian taufan itu dengan nada berbisik di kampungnya berhampiran bandar Labutta yang teruk dilanda bencana alam berkenaan..

Seorang ibu kehilangan anak2 tersayang dlm bencana yg dahsyat...tidak mengeluh..
tp saya yg hanya melalui hari2 sukar yg NORMAL..byk pula keluhannya..

Naufa,berusahalah dgn istiqamah biar apa pun kesudahannya..to dear kak shikin,thnks for ur advice...to my family,all of u are sumber kekuatan saya dgn ALLAH dan Rasul matlamat utama..

cukuplah mengeluh Naufa...cukuplah..krn keluhanmu itu sgt memalukan..=(

P/S:Myanmar menjadi 50% pengeluar beras dunia..akibat bencana ni,harga beras dunia naik 70%..kita kt india ni tak rasa sgt sbb kita mkn beras india..
Sama2 kita doakan keselamatan dan kemudahan mereka...
bwh ni vide0 AL-Jazeera kesan taufan Nargis..

5 pesanan:

maisarah mohd isa on May 11, 2008, 12:39:00 AM said...

btol,ana setuju dengan kak shikin n kak yani - naufa, awak kuat =)
naufa tak sehat ke ni? lagi seronok kalo naufa ada td..rindu kt enti..

izzah on May 11, 2008, 1:01:00 AM said...

salam..huhu..bleh je ketuk pintu kat sebelah tu..tapi saje nak letak kat sini..hmm..kadang2 Allah saje biar kiter buat salah..sebab Allah tu saje nak bagi kiter rase nikmat buat bende baik..Allah ajar kiter melalui opposite direction..Allah nak kiter berjaya,Allah bagi kiter rase gagal dulu..Allah nak jadikan kiter kuat,Allah saje biar kiter rase lemah dulu..Allah nak jadikan kiter orang yang bersyukur,Allah bagi kiter rase kiter xde ape2..

naufa,chayouk!! nak cakap awak lagi kuat dari kiter..tapi dalam bab comel,kiter memang lagi comella..huhu.. =p

alonq_exe on May 11, 2008, 2:42:00 AM said...

Tau kisah taufan Nargis ni. Memang teruk la nasib diorang, kesian sungguh.

amicus curiae on May 11, 2008, 11:11:00 AM said...

masalah utama myanmar skrg,sbb tentera junta tak mo bagi bantuan kemanusiaan luar masuk.Mbe dorg cukup resouces (dari luar dan dalam)tp rescue kena cepat sbb ramai lagi rakyat myanmar still missing.

Kat kl rakyat myanmar berdemo luar kedutaan myanmar.(Tp biasalah takdapat liputan media)byk news pasal aim je lagi....

As on May 12, 2008, 12:21:00 AM said...

may Allah shower u with His rahmah behind the pain, as always. =)

bersyukurlah bile kita buat sesuatu yang aga tak best, tapi kita realize..huhu..

Everyone makes mistake aite :)

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template