"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Wednesday, May 7, 2008

_Kisah benar cinta saya dan Salam_


Hmm..mcmana nk start ek..

Dulu saya tak pernah tahu siapa si Salam ni..nak kenal apetah lagi..
Mak la yg beria perkenalkan Salam kpd saya..
Kisah cinta ni berputik ketika di sekolah…Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor..
Nak letak kategori mana pun tak tahu la..yang penting,jujur saya katakana..ni bukan cinta monyet..cinta pandang pertama pon bukan..

Saya tak tahu dari mana mak kenal si Salam ni..cubaan mak nak mesrakan saya dgn Salam tak berjaya..mungkin masa tu saya tak matang lagi..
Apa istimewanya Salam pada mak???
Dulu saya tak paham kenapa mak terlalu bersungguh sgt sampai ke SEMASHUR pun mak nk promote Salam..saya jd malu..bila datang melawat,mesti bawa Salam..tak miss..
Saya buat tak tahu je.
Dulu saya rasa malu bila mak bawa Salam dan memperkenalkan pd kwn2..bukan pd kawan je malahan junior2 saye..masakan tidak,tak kiralah bertembung dengan sape pon,mak mesti promote Salam..sampai ada junior yg tersipu2..ada yang terkedu..ada yg tunduk..saya tak tahu..yg tunduk tu malas nak layan atau takut..yang terkedu tu sbb ‘kehenseman’ Salam atau apa..yg tersipu2 tu senyum sinis atau malu?...
Berserabut juga memikirkan…

Sebabkan tindakan mak tu juga,mak dikenali oleh junior saye..mak oh mak..
Ada satu peristiwa ni..lepas je hantar mak dan ayah dgn lambaian sayu,saya terus balik dorm (sejahtera2)..then tiba2 ade jr ckp ‘kak naufa,td ur mum..we all jumpe ur mum!’beria benar diorang nih....
‘mane ade..mane korang tau yg korang jumpe tu my mom..’saje nk uji diorang..hehe..sorry ye adik2.. “ni mesti sebab Salam”getus hati aku….

Lama2 saya jd terbiasa dgn Salam..hmm..nk wat mcmana,Salam tu dah sebati dgn famili saya..nk ignore,saya yg rase tak best..layan je laa..=)

Akhirnya,saya pun terjangkit dgn ‘penyakit’ mak..malah lagi kronik kot...ntahlah..if boleh hari2 nak cerita pasal Salam,nak sebut nama Salam..
Saya rasa tenang berada di sisi Salam..
Sbb Salam,saya rapat dgn adik2 dan kakak2 SEMASHUR..semua minat kat Salam..
Saya tak kisah..sbb saya tahu dlm hati saya ada Salam..cinta saya pada Salam takkan hilang sampai hr ni..suka hati le org nk ckp ape..=)
Salam ajar saya menghargai dan rasa dihargai..thnks,mom sbb perkenalkan Salam..

Mulai saat itu,bersama-sama Salam saya mulakan langkah baru..mendekati pelajar2..
Mereka gembira,saya gembira..Salam?..Salam tak penah komen malah setia bersama saya..
Dgn didikan Salam,saya rasa tenang dalam urusan seharian..Salam mudahkan saya nk win people’s heart..Salam mcm bg short cut la nak dekati hati manusia..mana taknye..promote je Salam,pasti ade tindakan susulan..dari tak kenal,jd kenal..dari yg masam,lahirkan senyuman..Hebat Btol Salam!!!


Selepas habis zaman persekolahan,saya berhijrah ke KTT,sepang..
Ke mana jua saya dicampakkan,Salam tak pernah saya lupa..Salam sumber inspirasi saya..
Kat KTT..saya promote Salam gak..Sbb Salam,saya cepat kenal ramai org..dah kenal boleh rapat plak tu..sampai ke hari ni ukhuwwah kami kekal..Alhamdulillah..
Wahhh..makin ramai org minat kat Salam nih..
Ade juga kawan2 yang tegur.. ‘naufa ni asal ramai sgt junior and org kenal?’.. ‘sikit2 kak naufa sket2 naufa..hmm’..sampai ade la sorang kwn saye tu panggil saye kak naufa..nasib baik dia dh lupa dh skrg..hehe..
Kenapa jd camni?..mana taknye..terserempak dgn junior je diorang sebut nama Salam..saya pun apa lg,sambut la sapaan mereka...
Rasa sejuk hati..ni lah hikamat si Salam..saya tak rasa popular pn dgn kepopularan tuh..sbb lama2 org lain pon jd popular..masing2 popular dgn kepopularan org lain..(camne ek nk ckp..penin2..yg penting sume org saling kenal..)..lagi pon saya tenang dgn Salam..saya aman dgn Ukhuwwah yg dibina atas nama Salam..
sebab salam,kami saling sayang menyayangi..saling mengambil berat..
kan kan patrick,eena,maisarah,izzah,dan sahabat2 saye?
Cinta saya makin mekar…

Hmm..saya tak penah lupekan Salam..begitu dalam cinta saya pada Salam..andai manusia tak boleh hidup tanpa perasaan..Salam lg penting dr tu dlm hati saya..

Tapi…
Skrg,saya berhijrah ke negara gelap..hehe..
Salah2..india..kt sini minoriti yg berminat dgn Salam ataupun saya yang dah jarang promote Salam…saya jadi sedih…hati saya kurang aman…
Tp saya yakin..suatu hari nanti,Salam tetap di hati mereka dan kami semuaa..
saya sgt saaaayang Salam..
saya rindu Salam...
Assalamualaikum..

...mg kisah ni jd pedoman buat diri dan rakan2...harap2 cerita Salam ni akan ada kesinambungannya...(Salam = ucapan Assalamualaikum)

p/s:gambar kt atas tu my brother..=)..exam esok paper biochem plak..hazzon sa'idan!!

9 pesanan:

Anonymous said...

naufa pun kenal salam jugak?!? ahaha... nice post.. assalamualakum..

alonq_exe on May 7, 2008, 10:22:00 PM said...

Assalamualaikum.

laaa.. ingatkan kucing nama salam tadi. mantap2.

p/s: apesal kaki adik tu macam tu?

Dr Kadir on May 7, 2008, 11:25:00 PM said...

Kirim salam kat Salam...

Muhajirah on May 8, 2008, 12:50:00 AM said...

assalamu'alaikum..
paper biochem mcm mane?

pai_ilham al-adwa' on May 8, 2008, 1:18:00 AM said...

thanks to all penerjah..hehe..assalamualaikum..
al johory:ade ke org name salam?sile recommend..hehe
qamarus:itu abg saye laa..die tak jd nk sepak..sbb tibe2 org snap gambar..
dr kadir:hehe..di mana Salam??
muhajirah:along,esok baru paper biochem laa..ada practical gak..doakan..

maisarah mohd isa on May 8, 2008, 8:57:00 AM said...

post yang kreatif..erm tp btol la kate naufa..kt sni salam tu dah kurang..xper..nnt kite ramai2 cube sebarkan cinta salam ni ye =)

Unknown on May 8, 2008, 7:11:00 PM said...

Assalamualaikum naufa..
seronok dgr cerita Salam naufa nie =)

pai_ilham al-adwa' on May 8, 2008, 7:24:00 PM said...

Waalaikumussalam wbt maisarah and ms2hanna...
maisarah:cebisan nukilan minda dan apa yg tercetus di hati utk dikongsi bersama..sama2 kita realisasikan cinta Salam..=)
ms@hanna:alhamdulillah..segalanya dr ALLAH yg mengilhamkan segala yg baik..thnks sudi ziarah..sama2 tebarkan salam..
Assalamualaikum wbt

Anonymous said...

hehe. mati2 igt salam lelaki dlm gambar tu. Apa2 pun mmg menarik dan memberi tauladan.

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template