"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Sunday, December 14, 2008

capek banget...astaghfirullah


Assalamualaikum waramatullahiwabarakatuh...

makasih ya kajian_jogja kerana memperingatkan saya bentar tadi..
capek banget melayan karenah 'Sara'..
bukan apa rakan-rakan..setiap permasalahan yang dibangkitkan membuatkan anda barangkali mahu sahaja melenting padanya..

syukur,ALLAH masih kurniakan sabar kepada diriku dan juga sabar dlm dirinya...
sekurang2nya dia kelihatan lebih sabar untuk bertanya berbanding sebelumnya...

bayangkan saudara saudari yg dirahmati ALLAH..sekiranya anda ditanyakan oleh seseorang kenapa ALLAH mengulang-ngulang ayatNya?mengapa ayat2 itu seperti ayat ciptaan manusia?kenapa ayat2 itu adalah ayat2 kata2 manusia??benarkah di syurga ada sungai yang mengalir di bawahnya??dan banyak lagi...persis soalan2 itu boleh beranak pinak..


adakah anda bersedia untuk hadapai demi pertahankan sebuah aqidah atau anda akan meninggalkannya kebingungan??kerana merasa tiada apa perlu dijelaskan pada persoalan tersebut....atau anda akan melenting padanya??kerana merasakan dia hanya ingin mempertikaikan?

ALLAHuRabbi...jika bukan kerana diriku mengenang perjuangan rasulullah..mengambil iktibar dari kisah ayah dan mak ketika berada dlm lapangan da'wah sehingga kini...sungguh mungkin diriku juga akan berdiam diri..diri takkan punya motivasi dan kekuatan..

terima kasih atas rakan2 yg memberikan kata perangsang terus menerus..adik2 usrah tersayang yg selalu mendengar perkongsian ini..keluarga usrahku..ayah dengan perangsang dan sokongan..
dan syukur diri dikurniakan keyakinan padaNYa tanpa rasa sangsi..kerana dengan keyakinan itu diri ini masih bisa terpandu pemikirannya dan masih bisa mahu membantu saudari 'Sarah'

tadi selepas maghrib,diriku mutolaah al quran untuk pengisian ku sendiri...dan kuliah Ustaz Ari Wahyudi tadi malam membantu dalam proses diriku membantu memberikan jawapan kpd persoalan tentang mengapa di dalam syahadah itu ada tersebut nama Muhammad S.A.W..(Sara masih lagi mencari2 keyakinan untuk menerima Muhammad S.A.W secala keseluruhannya)
Tenang sekali mendengar bicara pak ustaz..namun demi masa,diriku sudah berjanji dengan keluarga usrah..harus kutunaikan..lantas terus mampir ke rumah senior yg letaknya di Angle's court....Kak Sarah..cuma sedikit terkilan,diriku masih bisa lewat kerana usrah juga dimulakan lambat..terkilan kerana terpaksa meninggalkan kuliah pak ustaz..mohon kajian_jogja izinkan hasrat untuk donlot* kuliah kelmarin malam..

oh...tentang mutolaah ku maghrib tadi..syahdu dan sayu terasa..pembacaan ku tiba pada surah Az-Zumar...dan pada ayat 32-34,penghayatan jadi sangat dalam..sebentar terasa tiba dalam suatu medium yang kurasakan tenang dan sebak..tenang kerana ALLAH bersama2ku dlm keadaan apa sekalipun..sebak tika ku hayati satu persatu terjemahan..ku baca ayat ke 32,teringatkan saudari Sarah..moga ALLAH mudahkan urusanNya mencari jalan pulang..mungkin ini satu ujian buatnya..ku harus bersangka baik..agar itu menjadi titik tolak dalam perbincanganku dengannya..agar juga bisa ku teruskan dengan hati yang lapang dan terbuka..namun pasti,ayat2Nya dan pesuruhNya akan ku pertahankan hinggalah dia menerima yakin pd syahadatain itu...ALLAHuRabbi..
Saudari Sara secara tulus mengakui dia cukup senang berbincang denganku dan kefahamannya semakin baik..dan ini kali pertama buatnya dia tidak ditempelak...tambah,penerimaannya semakin jelas..alhamdulillah..Segala puji bagiNya(diriku hanya medium utk ilmu itu sampai kpd Sara tp ALLAH yg memberinya)..jika dia udah demikian rasa,diriku harus lebih tegar dan 'melompat' membantunya...'melompat' ini seperti kata kak dina akma..bersemangat!

ayat 35 membuatkan dadaku debar..bulu romaku tegak..persis terkena kejutan..mataku bergenang air jernih...mengapa?

kerana ayat ini..

"agar ALLAH akan menutupi(mengampuni) bagi mereka perbuatan yang paling buruk yang mereka kerjakan dan membalas mereka dengan upah yang lebih baik dari yang telah mereka kerjakan"..(Qs 39:35)

kasihNya ALLAH pada apa golongan yg disebutkanNya dlm 2 ayat sebelumNya.

siapa mereka??

"Dan orang yang membawa kebenaran dan membenarkanNya,mereka itulah orang2 yang bertaqwa(33).Mereka memperolehi apa yang mereka kehendaki pada sisi Tuhan mereka.Demikianlah balasan orang2 yang berbuat baik(34)." (Qs 39:33-34)

Petang semalam pula,ku ditanyakan mengenai Ruhul Qudus..
Setelah penerangan dibuat..ditanyakan pula mengapa Isa a.s sahaja yg ditiupkan ruhul qudus.Istimewanya Isa a.s mengapa tidak baginda sahaja disebut namanya dalam syhadatain..
aduh..soalan berangkai yang tiada tujuannya bagiku..tapi mungkin ini persoalan2 yang accumulate dlm benak pikirannya yg menebabkan berlaku thrombosis pada hatinya..dan pemikirannya yang tidak terpandu menyebabkan cerebral aneurysm pd aqalnya..bisa meletup jika tidak dirawati dan tidak dipandu...

saya yaki,kalian juga pernah mempunyai pikir pikiran yang bisa kita kategori dlm 'tak-tercapai-aqalmu'..kita butuh bantua dan jawapan kan?kita butuh cara agar anugerah aqal ini terpandu..
dan kita berhasil memandunya dalam pencarian yg 'luar aqal' itu...kita menerima kebesarab ALLAH melebihi pemikiran rosak kita itu..

namun saudari Sara tidak seperti kalian..aqalnya sudah kronik..hatinya juga sudah kritikal...tambah bila dicari obatnya,para doktor prescribe obat yang asing..para doctor membedahnya dengan rakus..maksudku dengan herdikan,cacian dan tempelak..doktor oh doktor...namun obatnya masih ada dan dia masih membuka peluang untuk dirinya..
ku mahu jadi doktor bukan sahaja melihat kpd persoalan dan memandang enteng...memberi dan meninggalkannya kembali dengan persoalan..

ku yakin juga,obatnya itu kesannya hanya dari Yang Maha Berkuasa...diriku hanyalah seperti usaha baginya..

cukup sampe sini aja..capek banget..tambah ku kesakitan akibat migrain..mahu melangkah ke saturday circle pun ku tidak mampu..sakit belakang ku juga tidak membenarkan untuk duduk lama..capek deh..
astaghfirullah...capek bukan alasan untuk ku berhenti..perjuangan ku bukan hanya dalam lapangan ilmu sains..untuk bisa jadi doktor perubatan yang berjaya..namun seperti doa ayah..
"Hope you are feeling better all the time and be successful as a mu'minah, da'i, and finally with your worldly pursuit to be a doctor that has da'wah and jihad as its foundation."
dan seperti kata mak..apa nak bangga dengan kejayaan dunia jika akhirat ku tewas?untuk apa berpangkat tinggi namun rohani ku kosong?

juga teringat perbulanku bersama kak long tercinta selama 45 minit..'pai,mungkin ini juga manfaat untuk pai dlm menghadapi hidup..dapat menambah ilmu dan mengasah ilmu yang ada'..lebih kurangla ini kata2 dari seorang kakak kepada adiknya..saya sayang kak long!!!

sebentar tadi,adikku naheed yg amat kusayangi juga memesan..'jgn menyerah sblm syahid'

sekian sahaja ya..andai ada word2 yg ndak bisa difahami,laporkan ya teman2..
ayuh terus gerakkan anggotamu!
Allahumma hasibna hisaban yasira
"Ya Allah hisab (hitung) lah kami dengan perhitungan yang mudah"
..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

2 pesanan:

maisarah said...

salam naufa..
InsyaAllah..ana sentiasa doakan enti..itu je yang ana mampu lakukan..smoga Allah membantu enti
luv u sis!

pai_ilham al-adwa' on Dec 15, 2008, 1:59:00 AM said...

salam,maisarah...
doakan selalu..dan doaku untukmu usah ditanya..=)..pasti..
insyaALLAH..
mg ALLAH tidak bolak balikkan hati kita selepas dipasakkan iman..
butuh bantuanNYa sentiasa ni..

syg nti sgt2..habibatillah..

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template