"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Wednesday, December 31, 2008

haru...kelu..


*update
Assalamualaikum warahmatullah..

mungkin diriku terlebih emosi dalam isu ini...
bengang!!
geram!!
marah!!
benci!!
sedih..=(


apa lagi bila Mesir turut seolah 'menyumbang' kemelaratan saudara2ku di palestin..

tak lalu makan..
semalam diarrhea...
hr ni hanya air dan susu mengisi dan memeriahkan perutku..
tak lalu..hilang selera...
puas menangis...

diriku kesal..
ku sempurna anggota..
bergerak masih bisa..
biar sakit mengulit hari2 berlalu..
namun pasti saudara2ku lebih pilu..

Ya ayyuhal muslimuun….
Di mana kalian berada tatkala islam dipijak dunia,
Bangunkah kamu?
Atau lenakah kamu?
Mana islam yang dibangga?
Mana iman yang dikata?
I.S.L.A.M…..
Adakah terpahat di hati kamu?
Atau sekadar coretan hiasan di sijil lahirmu?
Masihkah sempat dirimu luangkan masa bertafakur utk mereka?
bersiap utk solat hajat yg sekejap cuma?
membenci jejak keji musuh durjana?
masihkah terasa?


Ya ayyuhal muslimuun….
Ingatkah kamu perjuangan terdahulu?
Fisabilillah yang dituju…
Bukan hanya sekadar mengikut hawa nafsu…
Tapi kini terkubur sudah..
Terkulai dalam iman bertopengkan jahiliah… Malah kau nifaq agama
Menodai agama sendiri tanpa rasa sangsi…..


Ya ayyuhal muslimuun….
Sedarkah kau nasib saudaramu?
Etnik bosnia dizalimi
Albanian gugur di bumi sendiri
Afghanistan dicanang habisan
Pelestinian tak henti dibantai
Disembelih….diragut kehormatan
Kepala ditujah peluru buta…
Misil bertuju segala..
tubuh longlai..
lunyai..
tengkorak bersepai…
Di mana kau tika ini?


Ayuhlah bangkit bersatu
Hentikan mainan boneka
Arang dikata penyelamat
Kapas dikata laknat
Hak asasi manusia disekat
Islam dikerumuni pepijat
Label pengganas kian tersemat
Islam ditindas tiada lagi selamat


Ya ayyuhal muslimuun
Bangkitlah dari lenamu
Simpulkan segera ukhwah fillah
Ungkaikan semua sengketa
Tusukkan di hati cahaya iman
Yakinilah wahai jailun mansyud
Ujian yang melanda
Menghampirkan kita
Ke as’habul yamin
Ingatlah….
Jangan kau jadi pendusta agama
Jangan an Naar yang ditempa
Ingatlah….
Al-waqiah yang kian tiba
Ingatlah……
Seharusnya....
ISLAMUSSALLMAH!!!


naufa-pai,Manipal..India..

ya ALLAH,sungguh besar dan hebat nikmat yang engkau kurniakan atas kami..namun terlalu byk ingkar dan taubat yang kami belum penuhi..
masih Kau izinkan kami untuk menghayati hidup dengan selesa dan aman..ampunilah kami ya Rabb ya Ghaffar..kami kerdil lg hina..kami lemah dalam pautan kami pada Mu..namun jgn Engkau putuskan pautan(iman dan islam) ini ya ALLAH..jadikan kami hambaMu yg taat dan lebih baik amalnya dari hari ke hari..
Ya ALLAH,selamatkan saudara2 kami..tiada daya kami mebantu..sungguh lemah diri kami walau dlm sihat dan sempurna tapi kami tidak mampu membantu saudara kami..alangkah lemah dan hinanya kami berbanding mereka..ya ALLAH,lemahkan musuh2Mu..kuatkan dan jadikan saudara2 kami tegar menghadapi musuh2Mu..laknatilah musuh2Mu dgn laknat yang paling hebat ke atas mereka..perkenankan doa kami ya ALLAH kerana ini yg kami mampu di saat ini...

amin ya Rabb..amin ya ALLAH..amin ya 'Azhim..

amin ya Rabb..amin ya ALLAH..amin ya 'Azhim..

amin ya Rabb..amin ya ALLAH..amin ya 'Azhim..


DOA UNTUK PEJUANG-PEJUANG PALESTIN~(kiriman Abang Ngah)

Ya Allah, Yang memiliki segala Keagungan dan Kebesaran. Ya Allah, Yang maha Berkuasa, Yang Maha Agung, Yang Maha Besar, Yang Maha Tinggi. Kami memohon Keagungan dan Kekuasaan-Mu. Ya Allah, berilah kemenangan kepada tentera-tentera Islam di Palestin dalam peperangan dengan musuh MU yahudi laknatullah. Dan berilah kemenangan kepada seluruh mujahiddin yang berjuang pada jalan-Mu Ya Allah, tetaplah iman di sebelah mereka dan bersama-sama mereka. Anugerahkanlah kejayaan dan perkukuhkanlah kedudukan mereka. Ya Allah, satukan wawasan mereka, tetapkanlahlah sasaran senjata mereka dan teguhkanlah kata-kata mereka. Ya Allah cekalkanlah hati-hati mereka. Ya Allah uruskanlah dan musnahkanlah musuh mereka.

Ya Allah, usirkanlah perhimpunan mereka, hancurkanlah integriti mereka, lemahkanlah kekuatan mereka dan tanamkanlah ketakutan ke dalam hati mereka. Ya Allah nasib kami ditangan-Mu dan urusan kami akan dikembalikan kepada-Mu dan keadaan kami tidak terlindung dari pengetahuan Mu. Kepada-Mu kami serahkan kesengsaraan kami dan kepada-Mu kami mengadu dan hanya kepada-Mu sahajalah kami mengadu tentang kekejaman mereka yang menindas Dan kekejaman "Faajirin", Hanya kepada-Mu Ya Allah kami mengadu tentang kekejaman Israel yahudi oleh itu musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah...

Ya Allah mereka membunuh hamba-hamba Mu Dan mereka menghina agama-Mu Ya Allah, Ya Allah Kirimkan kekuasaan Mu menentang mereka, Ya Allah hantarkan kepada mereka ribut kaum Aad dan tangisan kaum Thamud Dan taufan kaum Nuh, Ya Allah Hantarkan kepada mereka sesuatu yang diturunkan dari langit Dan dari apa yang keluar dari bumi, Ya Allah Engkau pecah-belahkan negara mereka, Ya Allah Jadikanlah negara mereka berpecahbelah dan pisahkanlah mereka, Ya Allah Yang Maha Hidup dan Maha Berkuasa Engkau tundukkanlah mereka di bawah genggaman hamba-hamba Mu.

Ya Allah berilah ketabahan kepada hamba-hamba Mu di Palestin dalam menghadapi dugaan berat ini. Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin.

Amin Ya Rabbal 'alamin!

Jihad jalan kami,
Syahid matlamat kami..

..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

9 pesanan:

fizi on Dec 31, 2008, 2:22:00 AM said...

Well, tak tahu bila negara-negara belah `arab timur tengah akan bersatu. Deklarasi Mekah apa semua pun tak berguna juga..

Mungkin satu caranya ialah kita membaca qunut nazilah dalam setiap solat fardhu, moga umat Islam dipelihara.

(just nak tanya, "ya ayyuhal muslimin" atau "ya ayyuhal muslimun" yang betul?)

pai_ilham al-adwa' on Dec 31, 2008, 2:40:00 AM said...

salam
@fizi

thnks..
baru perasan..mamai td..

doa bersama...cam imanul ckp,senjata kita yg takde pada kuffar adalah doa..

..ngantuk...letih...

fizi on Dec 31, 2008, 9:28:00 AM said...

betul..betul kena do`a. Menjadi sunnah untuk berdo`a qunut apabila umat Islam dalam situasi genting begini.

Sebab Syaikh Mubarak Fury berkata bahawa Rasulullah hanya melakukan QUNUT NAZILAH jika mendoakan kebaikan bagi kaum muslimin dan mendoakan keburukan bagi kaum kafirin. Demikian juga qunut ini tidak dikhususkan untuk satu solat saja, bahkan sebaiknya dilakukan di dalam shalat maktubah (solat wajib) seluruhnya. [Taudihu l-Ahkam 2/83).

Lagi nas yang menunjukkan keperluan membaca qunut ialah: “Baginda membaca qunut di dalam seluruh solat lima waktu.” (Riwayat Abu Dawud dan Daru Quthni). Hadis ini ada dalam Kitab Sifat Solat Nabi by Al-Albaniy.

Cadangan saya kepada sesiapa yang membaca komen ini, harap jika anda jadi imam, maka berqunutlah. Kita lihat contoh qunut Nabi berikut:

لما رفع رسول الله صلى الله عليه وسلم رأسه من صلاة الصبح قال اللهم أنج الوليد بن الوليد وسلمة بن هشام وعياش بن أبي ربيعة والمستضعفين بمكة اللهم اشدد وطأتك على مضر واجعلها عليهم سنين كسني يوسف
الراوي: أبو هريرة المحدث: الألباني - المصدر: صحيح ابن ماجه - الصفحة أو الرقم: 1035
خلاصة الدرجة: صحيح

Maksudnya:

"Ya Allah selamatkan Al-Walid bin Al-Walid, Salamah bin Hisham dan Iyash bin Abu Rabi'ah dan yang tertindas di bumi Makkah. Ya Allah, sempitkan himpitan-Mu kepada Bani Mudhar dan jadikanlah tahun2 mereka seperti layaknya tahun2 (semasa) Nabi Yusof (kemarau dan gawat)
[Sahih Ibn Majah]

Kita boleh qunut supaya Allah selamatkan rakan-rakan dan saudara kita (berdo`a kebaikan kepada muslimin) dan supaya Allah sempitkan dan sukarkan kehidupan penindas-penindas Islam eg Isra'il (berdo`a keburukan kepada penentang Islam).

WaLlahu 'a`lam.

izzah on Dec 31, 2008, 10:50:00 AM said...

ameen,ameen,ameen, ya Allah,Ya sami'ud du'a.

Allahu Akbar!

ingatlah kuffar,kami punya Tuhan!
siapa nanti yang akan membela kalian??

andai sahabat kami gugur di medan jihad,dia bahagia hidup abadi disampingNya.kamu?

abang ngah said...

DOA UNTUK PEJUANG-PEJUANG PALESTIN

Ya Allah, Yang memiliki segala Keagungan dan Kebesaran. Ya Allah, Yang maha Berkuasa, Yang Maha Agung, Yang Maha Besar, Yang Maha Tinggi. Kami memohon Keagungan dan Kekuasaan-Mu. Ya Allah, berilah kemenangan kepada tentera-tentera Islam di Palestin dalam peperangan dengan musuh MU yahudi laknatullah. Dan berilah kemenangan kepada seluruh mujahiddin yang berjuang pada jalan-Mu Ya Allah, tetaplah iman di sebelah mereka dan bersama-sama mereka. Anugerahkanlah kejayaan dan perkukuhkanlah kedudukan mereka. Ya Allah, satukan wawasan mereka, tetapkanlahlah sasaran senjata mereka dan teguhkanlah kata-kata mereka. Ya Allah cekalkanlah hati-hati mereka. Ya Allah uruskanlah dan musnahkanlah musuh mereka.

Ya Allah, usirkanlah perhimpunan mereka, hancurkanlah integriti mereka, lemahkanlah kekuatan mereka dan tanamkanlah ketakutan ke dalam hati mereka. Ya Allah nasib kami ditangan-Mu dan urusan kami akan dikembalikan kepada-Mu dan keadaan kami tidak terlindung dari pengetahuan Mu. Kepada-Mu kami serahkan kesengsaraan kami dan kepada-Mu kami mengadu dan hanya kepada-Mu sahajalah kami mengadu tentang kekejaman mereka yang menindas Dan kekejaman "Faajirin", Hanya kepada-Mu Ya Allah kami mengadu tentang kekejaman Israel yahudi oleh itu musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah... musnahkan lah yahudi israel itu Ya Allah...

Ya Allah mereka membunuh hamba-hamba Mu Dan mereka menghina agama-Mu Ya Allah, Ya Allah Kirimkan kekuasaan Mu menentang mereka, Ya Allah hantarkan kepada mereka ribut kaum Aad dan tangisan kaum Thamud Dan taufan kaum Nuh, Ya Allah Hantarkan kepada mereka sesuatu yang diturunkan dari langit Dan dari apa yang keluar dari bumi, Ya Allah Engkau pecah-belahkan negara mereka, Ya Allah Jadikanlah negara mereka berpecahbelah dan pisahkanlah mereka, Ya Allah Yang Maha Hidup dan Maha Berkuasa Engkau tundukkanlah mereka di bawah genggaman hamba-hamba Mu.

Ya Allah berilah ketabahan kepada hamba-hamba Mu di Palestin dalam menghadapi dugaan berat ini. Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin, Ya Allah Berilah kemenangan kepada tentera-tentera Mu di Palestin.

Amin Ya Rabbal 'alamin!

Jihad jalan kami,
Syahid matlamat kami..

pai_ilham al-adwa' on Dec 31, 2008, 2:41:00 PM said...

@abang ngah!!

tq abg ngah!..doa yg zuuuqqqqqqqqq...menusuk..

amin ya Rab
amin Ya 'Azhim
Amin Ya Mujibassaileen

LOve u abg ngah!!kem slm kak emma!
Bile nk dpt baby?moga dpt melahirkan ramai pejuang2 Islam!!!

pai_ilham al-adwa' on Dec 31, 2008, 2:49:00 PM said...

Salam kembali..

@fizi...jazakallah for the comment and perkongsian..
yup..harus berdoa dlm bentuk apa sekalipun..

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul"
~Al-Baqarah(186)

bagi individu,malah lebih baik berdoa dlm maksud dgn bahasa yang difahami..

sama2 kita berdoa..dlm apa juga keadaan..moga ALLAH terima doa2 kita buat saudara2 kita di palestin dan seluruh dunia.

@Izzah..
BENAR!!Kita ada ALLAH untuk disandarkan pengaduan tp mereka?
kita ada Rasulullah yg akan membelas ummatnya di akhirat nnti..tp mereka??
(geram giler nih!!!!)Israel laknatullah!

Dania Tasnim on Jan 13, 2009, 5:58:00 PM said...

salam naufa...nice blog...kak cik perlu belajar banyak lagi dari naufa...kak cik baca blog naufa...betul2 sedarkan diri kak cik yang selalu alpa dengan duniawi...blog naufa hebat sangat...really proud of u sis...rindu sangat kat naufa..ok lah...love u sis..jaga kecihatan baik2 tau...dont skip ur meal...

pai_ilham al-adwa' on Jan 13, 2009, 6:09:00 PM said...

Salam kakcik...

terharunye..i was a huge compliment..i deserve nothing as am only adressed this in words but not with action..we have to move a step further each day..
LOve u more..miss u much sis!

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template