"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Friday, December 26, 2008

Sisters in the making...=)


Bismillahirrahmanirraheem..

Alhamdulillahi rabbil 'alamin..alhamdulillah..alhamdulillah

Misi untuk melaksanakan satu program islah gabungan group usrah Jr23 akhirnya telah selesai jua..
Satu pengalaman dan perjalanan yang berharga dalam chapter hidup ini..
Jazakumullah Khair to all fasilitator2('wan' azaty,'intan' liyana,'siti' izzah,'dayang' ziilal,'puteri' nurul huda,fareshah)..juga terima kasih tak terhingga pada adik2 yg disayangi atas komitmen dan kesediaan antunna untuk bersama-sama kami dalam susah dan senang sepanjang program..

Program ini bertujuan mengintai potensi diri adik2 dan semua penyelia program dalam melaksanakan gerak kerja yang kita panggil da'wah...
da'wah ini luas dan pelbagai cara..

Program bermula seawal pukul 6.00ptg..tentatifnya anda boleh klik di sini
Bermula dengan dinner bersama-sama menjadi titik permulaan bibit2 perkenalan kami dengan adik2..(terima kasih kpd chef2 yg berkenaan)..
Kemudian diikuti solat maghrib berjemaah dan tazkirah..diikuti solat isya berjemaah..Alhamdulillah,ALLAH izinkan perkumpulan kami dalam keadaan yg baik dan mudah..kemudian kami susuli dgn 'ice breaking' tanpa ais..hehe..
sesi ni sgt best!..setiap dari kami dikehendaki mencipta trademark masing..ada certain yang kami tak sangka trademark yg ditonjolkan sgtlah bersahaja dan best!!.."nama saya ainun...ainun itu mata.."..."zam...zam...zammmmmmmm"..."nama saya atikah..atikah nama saya."heee..hee..cam kanak-kanak ribena la u all nih..

ada pula yang bersilang kaki,main cak cak,terlompat-lompat adn 'gedix'(only refer to fasi)..seronok..sampai berpeluh-peluh nk menggayakan trademark masing2...tengok tu..kaki dah silang dah"ini trademark sayee..athirah..nadia"..cekak pinggang plak yg sorang tuh"tiru macam saya!"

"siti..siti..siti.."

kakak2 fasi yg ceria!

and sesi ice breaking terakhir adalah memperkenalkan diri secara individu..dlm sesi ni kami tak reveal identiti kami sebenar..certain fasi sengaja mencipta nama2 mereka..tp yg paling terkejut dan kehairanan adalah ada certain fasi terpaksa menambah nama mereka sbb adik2 yg comel ni tak percaya dgn nama diberi..haih...yg ditipu,mereka percaya...yg tak tipu mereka tak percaya pulaaa...adush..
Bagi fasi2 yg menyorokkan nama sebenar mereka hanyalah untuk meguji adik2 ni..adakah mereka benar2 cuba manfaatkan sesi perkenalan ini..adakah mereka benar2 cuba untuk mengenal sesiapa yang bersama mereka...adakah mereka percaya dgn tiap kata dgn pemberitauan yg ringkas atau mereka sedia dgn soalan2 tanda benar2 mahu ambil tahu..benar2 mahu kenal.
alhamdulillah,sesi perkenalan ini membuahkan manfaat bg kami utk kenal adik2..latar keluarga,sekolah..dan dari reaksi mereka sepanjang perbualan kami dpt kenal sedikit dari character2 mereka..ada yang terbuka untuk berkongsi,ada yg berahsia...macam-macam adaaaa!!

panjang benar nak bercerita...jadi,biarlah gambar yg bercerita...=)
sesi kuiz!kumpulan ni paling panjang zikirnya..alhamdulillah..nk jwb soalan kena berzikir dulu..kita nk zikir apa nih..erm..if kalah nk sebut apa??...yg belakang..."ssshhhh...pelan2..nnti diorang dengar!!"
kakak fasi yg kelam kabut...hehe.."kasi kitorang soalan senang2 ek..tolonglah.."ermm...apa jwapannya ek..nape takde org nk jawab???(sume sengih je)

camne ni??btul ke tu jawapannye?.."btol3.."
25 Disember...seawal pagi..
bangkit untuk qiamullail..kerana ada yg keletihan,Qiamullail secara bersendirian..sebahagian kecil capek banget...kasihan..



Bergerak ke end point...fasi2 yg keletihan tapi cergas dan ceria!

sebelum 'jejak si buta'..sempat lagi budak2 ni bergaya bersama fasi paling 'ganazz'..

kembara jejak si buta bermula...kehilangan.."ni bukan adik beradik saya nih..bukan2..tipu..ni kakak fasi"..kesian kakak fasi tu kena tolak..syabas adik2..kenali saudara kamu!!pegang adik beradik kita kuat2..jgn lepas!!mak pelan sikit mak..adik kat belakang sakit tuh..aik!!!nape dh bengkok2 nih??sian athirah..best tutup mata???sape yang tolak2 u all tadi??sesi lecture...'adik2,cuba bayangkan....mana kekuatan kita?adakah sudah cukup bersatu menjaga saudara2 kita dari musuh??cukup kuat seperti u all jaga adik beradik u all tadi??..bla..bla..bla...'
ok..jdkan pengajaran...kesian kat farah td..entah siapa yg putuskan dia dari adik beradik dia..
(moga kalian dapat sesuatu dari aktiviti ni..insyaALLAH)kembali bersatu.keluarga bahagia..ukhwah fillah..sesi aerobik...sihat & best!...sila lihat 2 fasi berbaju merah..

Game police,fence,criminal...jom kak 'siti'..kte jadi fence...

game police,fence n criminal ni bertujuan melihat tindakan adik2 dalam menghadapi situasi melaksanakan kebenaran dlm keadaan tekanan atau kekangan org yang lebih berkuasa..sebelum permainan,beberapa org diminta menjadi criminal dan polis..kemudian criminals diminta berada dalam bulatan yang dibuat oleh adik2 yg diarahkan melindungi criminals dari ditangkap polis..
hmm...sepanjang game ni adik2 sgt mengikut arahan...sehingga arahan yg pelik bagi mereka pun tidak disanggah atau ditolak..but i knew deep inside,they felt something wrong with the command....
aplikasi yang kami ingin sampaikan adalah dlm realiti hidup,kita seringkali membelakangi sesuatu yg benar kerana terlalu takut atau patuh kpd kuasa yang lebih besar even we realised that those commands astray from the right line..dan kerana itulah ummat islam lemah dalam melaksakan kebenaran...dan kebenaran juga menjadi lemah kerana kita..dlm konteks ni,kami(fasilitator) seperti 'kuasa besar'..fence adalah kita..criminals adalah sesuatu ang menyalahi kebenaran..dan polis adalah kebenaran...penerangan oleh kak izzah...athirah dan ana mengambil manfaat dari bayang2 izzah..huhu..panas...kami nak makan...=)...matur nuwun ya ibuk2 yg memasak sarapan buat kami!!


LDK..=)
lukis betul2...dengar baik2...dengar??..nk lukis kena dengar ke?tak leh tengok??lukis apa nih??oooo...lukis logo diorang.."dengar ni..mula2..lukis 3 kartun muslimah..atas bulat,bwh segi tiga..lukisan tu bertindih..lalalalala.."-->husna memberi arahan

dalam satu sesi perbincangan tentang sahabat,adik2 group 1 telah mengeluarkan nasihat2 dan idea bernas mengenai ciri2 sahabat ideal yg diimpikan setiap dari kita...dan meletakkan batas ciri bagi akhlaq yang tidak sepatutnya dimiliki oleh sahabat yang baik dan ikhlas..

kata dik aisyah"sahabat yang boleh terima kelemahan dan kekurangan diri dan bersedia menegur"..itulah antara ciri sahabat yg baik...dik farah menyimpulkan"dalam kita berkawan ni mudah untuk cari yang boleh 'ngam' tapi susah nak cari yg betul2 ada connection hati..yang sentiasa bersama dlm susah dan senang...yg boleh kita rely on her/him whenever difficulties struck us"...mahirah berkongsi pendapat"susah untuk cari sahabat yang memahami apa yg kita sampaikan..kadang apa yg kita sampaikan disalahtafsirkan mengikut kefahaman sendiri..dan finally boleh menyebabkan pertengkaran..tak best bila gaduh dgn kwn..hati tak tenang"...yup..agree with you Mehi!..
then alya list down 10 ciri sahabat yg diimpikan..and 2 ciri that i can recall now are "boleh menerima teguran dan menghargai kawan"...again,bukan senang untuk berada dalam kelompok kawan2 yg bermacam ragam..memastikan seorang kawan bisa menerima teguran adalah sesuatu yang sulit..dan melakukan teguran itu juga sesuatu yg memrlukan skill dan rumit...namun,bila benar menghargai nilai sebuah pershabatan,kekluargaan dan ukhuwah...segalanya menjadi indah dan mudah..

namun adik-adikku,adakah kita bersedia menjadi seperti mana ciri-ciri sahabat yang kita inginkan?adakah kita telah memenuhi paling tidak sebahagian dari ciri yg kita dh list down??
semoga tiap sesi perbincangan kita membuahkan manfaat dan mengeratkan ikatan kasih sayang di antara kita..alia,aisyah,farah and mehi yg best!

to be continue..(leloh doh)...next chapter-->aksi ganas fasi2..
Mohon maaf atas segala kekurangan..tiap yang lemah dan kecacatan itu dari saya dan rakan2 yg sedia lemah..dan segala yg baik dan tanpa cacat cela itu segalanya dari ALLAH..
P/s:
  • adik2 yg dikasihi..moga pertemuan kali ini dimanfaatkan..dan moga ALLAH pelihara kita selepas perpisahan...tc,u all..salam sayang...
  • Naheed,akak rindu kamu!!..waa...(kak teh baliklah...-->u always say this!!)



..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

4 pesanan:

Mama Hazim on Dec 27, 2008, 12:15:00 AM said...

salam, naufa!!
tengah blog hopping dan terjumpa blog awak..

heee...

miss you ^_____^

pai_ilham al-adwa' on Dec 27, 2008, 4:20:00 AM said...

salam kak KD!!!

miss u tooo!!!
at last!heeeee...jumpe jugeee...

*big hug*

alonq_exe on Dec 27, 2008, 12:42:00 PM said...

Wah, junior2 perempuan untung dapat aka2 macam korang sume.

pai_ilham al-adwa' on Dec 28, 2008, 3:20:00 PM said...

aka2?hehe...Thats a huge compliment...we just filled small gaps with little pieces from a huge puzzle..mudah mudahan ada sesuatu yg mereka pelajari..dan kami juga learn lots of things from them tanpa disedari!

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template