"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Tuesday, December 16, 2008

permulaan dan perjuangan


permulaan adalah
perlaksanaan setiap ibadah
bermulanya dengan kelemahan
untuk mencapai kekuatan
bukan mudah
tapi tidak susah
dengan keikhlasan
bersama kesatuan
tentunya kita temui redha Allah
jangan bermegah
semua ini hanya pinjaman
yang harus dipulangkan...

ya.. tak sukar
cuma kita kerap ingkar
berbalah tanpa memikir
di situlah kan tersingkir

hadapi tohmahan
dengan tenang dan kesabaran
segeralah tunaikan
kewajipan kita terhadap perjuangan...

insya`allah
moga keredhaan Allah beriringan
serta "Permulaan... Perjuangan"

~diambil dari blog nisanegerisembilan~

Assalamualaikum sahabat2 yg dikasihi ALLAH..

terpanggil untuk berkongsi pengisian yang saya hayati dari puisi di atas..
Setiap pekerjaan ada permulaannya..begitu juga dengan ibadah baik khusus mahupun umum..dan begitu juga pula perjuangan kita dalam lapangan kehidupan ini..da'wah dan kehidupan...seiringan sentiasa..

Kita juga bisa bermula dengan kelemahan..lumrah 'first step'..pasti ada kekurangan di sana sini...namun adakah kita mahu biarkan kekurangan dan kelemahan itu terus berlaku tanpa 'touch up' dan 'top up'..

Benar,untuk bina kekuatan bukan mudah,tambah pula seperti sahabat2 yg berada di perantauan..untuk bina kekuatan di bumi asing memerlukan keikhlasan dlm memurnikan niat dan gerak kerja kita..biar apa pun dikata..bak kata kak dina..kadang,kita perlu skill 'pekakkan telinga' dlm melaksanakan tugas..

Benar lagi...untuk bina kekuatan bukan mudah...sengaja 2 kali saya mengulangi kenyataan yang sama..sungguh saya merasainya dalam setiap langakah di mana juga perubahan dan kekuatan mahu dibina..ada sahaja tentangan dan tohmah..pasti!!..kata kak dina lagi,sedangkan Rasulullah sendiri dikata gila..kita yg sedikit cubaannya ini perlu tegar dgn dugaan mendatang..
Kesatuan dan kebersamaan dalam melaksanakan tugasan menjadi faktor utama untuk mencapai kekuatan..mana mungkin setiap AJK hanya menyelesaikan tugas mereka sahaja tanpa peduli bidang AJK yang lain..

Ingat lagi pahit manis kami di KTT..gembira bersama,menangis bersama..tiap lapangan kerja yang dilakukan oleh AJK,hampir setiap kali dihadiri semua AJK..bak kata Ana,"without fail"..kami sentiasa menanti2 hari jumaat untuk kumpul bersama2..meeting pula pasti berkumpul bersama..rasa kekeluargaan dan menanggung susah bersama..akhirnya keadaan sedia organisasi yang lemah menjadi kuat.kuat bukan kerana seorang individu...kuat bukan kerana pengaruh individu tertentu..tapi kuat kerana kesatuan dan kebersamaan dari setiap individu...bayangkan sahaja air yg sedikit tidak mampu memadamkan kebakaran yg besar,namun jika air tersebut dikumpulkan,tentu tidak mustahil untuk memadamkannya..

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW,yang bersabda: "Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya dari suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat. Dan barangsiapa yang meringankan penderitaan seorang yang susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup keaiban seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hambaNya, selagi hambaNya berusaha menolong saudaranya. Barangsiapa yang menuju satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jalan baginya ke syurga. (riwayat Muslim)


Benar lagi,keadaan yang membuatkan anda berasa puas dan selamat dgn gerak kerja anda menyebabkan anda lemah..kerana apa?kerana rasa puas dan selamat itu seperti menggambarkan keta'juban anda pada diri sendiri..sedangkan segala kelebihan dan kejayaan panji yang anda pegang hanyalah pinjaman dari ALLAH...bila anda rasa selamat dgn gerak kerja yg kelihatan seperti 'hebat',anda hanya meletakkan diri anda dlm kereta baru tanpa enjin yang bergerak..anda akhirnya kaku dan perlahan-lahan menjadi buruk di situ...

Dan kemudian,penyakit organisasi bila saling mempertahankan pendapat sendiri tanpa melihat tujuan asal iaitu amal makruf nahi mungkar..tinggalkanlah perkara yang tidak mendatangkan manfaat itu..akhirnya,sekali lagi kalian lemah..lemah dgn penyakit yang asalnya kalian mampu tepis..namun kerana perasaan yang tidak ditapis,kalian memerangkap diri sendiri..usah jadi seperti sabda Rasulullah

dalam hadis daripada Ka'b bin Malik r.a., katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk menyaingi ulama, atau berbahas dengan orang jahil, atau supaya dengan ilmu tersebut wajah orang ramai tertumpu kepadanya, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka (Riwayat al-Tirmizi, Ibn Majah dan al-Hakim dalam al-Mustadrak, dipersetujui kesahihannya oleh al-Zahabi).

Adat dalam perjalanan seorang da'ie...mustahil kalian bisa melaluinya dengan mudah..pasti tohmahan dan fitnah menjadi resmi umpama binatang buas yang menyerang..usah getir andai kalian sudah punya angkatan yang kuat..kebersamaan dan kekuatan yang saling bahu membahu..anda tak berasa lemah..bahkan anda bisa jadi lebih buas..tapi buas dalam santun dan kebenaran..bukan itu sahaja cabaran jalan yang kita tiada pilihan untuk tidak memilihnya..jalan ini dipertangungjawabkan atas pundak setiap yang lahir ke dunia ini..apa lagi bagi kita yang memahami aqidah tauhid yg suci ini..
Kekerasan lawan yang lebih berkuasa,kewangan,umpatan, dan sebagainya membuatkan anda kadang kala terasa lemah..namun kelemahan ini membuatkan anda sentiasa sandarkan perjalanan dan usaha anda pada ALLAH yang Maha Hebat dari sekalian makhluq ciptaanNya...
ayuh..kita saling ada antara satu sama lain...usah risau..usah gentar...binalah kekuatan dan kasih sayang kerana jiwa manusia itu lembut dengan kasih sayang walau hanya sapaan anda bertanyakan khabarnya,sudah bisa membuatkannya tersenyum...dan bermulalah permulaan...dan anda gerakkan perjuangan dengan lebih qarib dan thabat..mudah mudahan ALLAH bukakan jalan bg kita..

saya petik kata2 saidina ALI karamallahuwajhah yg dikirim dari ukhti Ain dari jakarta,
"temukanlah keperibadianmu dgn melakukan 3 hal:
Jadilah manusia yang paling baik di sisi ALLAH,
paling buruk dalam pandangan dirimu...
dan jadilah manusia biasa dihadapan sesama manusia"

Semoga kebaikan,kesejahteraan,& ketenteraman hati menghiasi aktivitasmu MUJAHID MUDA

"Saat kau dilahirkan kau menangis dan orang lain tersenyum.

Berjuanglah agar di saat kau menghembuskan nafasmu yang terakhir kau akan tersenyum dan orang lain akan menangis" -HAMKA-





..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_

6 pesanan:

izzah on Dec 16, 2008, 10:11:00 PM said...

saya setuju!!

kalau kita selesa dengan keadaan kita menjadikan kita orang-orang terpedaya dengan dunia..

nauzubillah..

pai_ilham al-adwa' on Dec 16, 2008, 11:40:00 PM said...

@izzah..

jom gerakkan anggota!

As on Dec 17, 2008, 7:37:00 PM said...

permulaan pasti ada akhirnya. Tapi akhir itulah permulaan bg sesuatu yang baru pulak :)

pai_ilham al-adwa' on Dec 17, 2008, 7:41:00 PM said...

@As

benar!

faiza faraghta fan sob..

=)

selagi masih bernafas,selagi itu teruskan gerak kerja..

Ibnurashidi on Dec 17, 2008, 9:21:00 PM said...

salam..

syukran sudi bertandang ke blog saya..

permudahkan urusan saudaramu juga sedekah..sama-samalah memudahkan Islam tertegak kembali.

pai_ilham al-adwa' on Dec 17, 2008, 9:25:00 PM said...

@ibnurashidi

waalaikumussalam warahmatullah

benar..benar..benar!

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template