"tinta dari ilham si kerdil yg mencari selautan MARDHATILLAH ini hanyalah pandangan diri saya dlm menjalani kehidupan harian...sedikit perkongsian diselitkan buat renungan bersama...penulisan ini tiada selain dari hanya..thalaban liridha ar rahman(mencari keredhaanNya) dan shirahan liqulubil ikhwan (menyenangkan hati sahabat2).."

..mg ALLAH mengampuniku dgn setiap pembacaan,ampuni keluargaku,ampuni muslimin muslimat keseluruhannya..

Monday, December 8, 2008

Melayan masa yg tersisa...




Labbaykallahumman labbayk..

Labayka. La shareeka laka Labayk.

Innal hamda wannimata laka wal mulk La shareeka Lak

Here I am at your service, oh Lord,

here I am - here I am. No partner do you have.

Here I am. Truly, the praise and the favor are yours, and the dominion.

No partner do you have.

Walking from Mina.. Millions are on their way to cast the pebbles on Satan.

Millions Hajj pilgrims make their way to Muzdalifah after performing Wuquf on the plain of Arafah, near Makkah

Safaa wal Marwa(sa'ie)




Salam Eid Mubarak to all muslims...Alhamdulillah,hari ini merupakan hari untuk sama2 kita menghayati pengorbanan yang harus dilakukan sebagai seorang muslim...bak status kak dina akma kat YM dia(pinjam ek kak dina)..

~mampukah kita tekad 'menyembelih' kepentingan diri setekad tindakan Ibrahim untuk menyembelih Ismail kerana memilih KETAQWAAN dan KEIMANAN padaNYa..hayatilah ert pengorbanan sebenarnya..hanya tinggal pilih,berkorban,'terkorban' atau 'dikorbankan'~

Sedikit ingin saya kongsikan untuk sesi ketiga bersama saudari 'Sara'..
Dalam perbincangan tersebut,dia bertanya pada saya


Sara (12/6/2008 11:04:59 PM): sara nak tanya
naufa azhari (12/6/2008 11:05:04 PM): baik..silakan
Sara (12/6/2008 11:05:15 PM): kita ada rukun iman dan islam kan?
naufa azhari (12/6/2008 11:05:22 PM): ye saya
Sara (12/6/2008 11:05:54 PM): hemm
Sara (12/6/2008 11:06:19 PM): rukun iman tu utk kita abdikan diri dgn tuhan ke?dan rukun islam tu utk dunia agar hubungan dgn tuhan tak lupa?
Sara (12/6/2008 11:06:23 PM): betul x apa Sara fhm?
naufa azhari (12/6/2008 11:06:58 PM): rukum iman tu meliputi keyakinan kita
Sara (12/6/2008 11:07:05 PM): hem..
Sara (12/6/2008 11:07:27 PM): rukun islam?
naufa azhari (12/6/2008 11:08:22 PM): dan rukun islam tu panduan atau asas kesempurnaan sbg seorng muslim yang mengabdikan diri pd ALLAH
Sara (12/6/2008 11:08:41 PM): termasuk tunaikan haji bg kemampuan?
naufa azhari (12/6/2008 11:09:10 PM): benar
naufa azhari (12/6/2008 11:10:09 PM): maaf..terdc lg
naufa azhari (12/6/2008 11:10:15 PM): line kt sini tak stable
Sara(12/6/2008 11:11:25 PM): x pe Sara bole baca dr sini
naufa azhari (12/6/2008 11:11:34 PM): rukun islam ni adalah kesepakatan ulama untuk memudahkan kita faham kewajipan asas sebagai seornag muslim.ni yg ulama isytiharkan...mcm check list kita la..
Sara (12/6/2008 11:11:41 PM): kenpa kita nak sembah mekah?
naufa azhari (12/6/2008 11:11:50 PM): kita bukan sembah mekah Sara
Sara (12/6/2008 11:12:01 PM): tak ke tu sama perbuatan dgn sembah patung..maaf saya bertanya sbb saya keliru dgn perbuatan manusia
Sara (12/6/2008 11:12:26 PM): kalau benar sembahyg utk abdikan diri pd tuhan kenapa kena pergi mekah depan kaabah pusing2?
Sara (12/6/2008 11:12:34 PM): maksudnya?
naufa azhari (12/6/2008 11:12:49 PM): kita sembah ALLAH...apa yg dilakukan oleh mereka yang menunaikan haji adalah sebagai simbolik penyatuan seluruh umat islam mengabdikan diri pada ALLAH yang satu
naufa azhari (12/6/2008 11:12:56 PM): bukan ka'bah tu yg disembah
naufa azhari (12/6/2008 11:13:22 PM): sgt berlainan dgn org yg sembah patung
Sara (12/6/2008 11:13:24 PM): iye ke?
naufa azhari (12/6/2008 11:13:31 PM): kita tidak memuja ka'bah atau mekah
naufa azhari (12/6/2008 11:14:08 PM): kita pergi untuk bersama2 merasai penyatuan ummat islam dlm mengabdikan diri pada ALLAH..
Sara (12/6/2008 11:14:26 PM): abis kenapa kena pusing?maksud saya tawaf
Sara (12/6/2008 11:14:30 PM): maaf saya tanya je
naufa azhari (12/6/2008 11:14:32 PM): kita melalui hari2 dlm ibadah haji kerana ALLAH
Sara (12/6/2008 11:14:42 PM): ok..Sara fhm tu
naufa azhari (12/6/2008 11:15:37 PM): baiklah..dlm ibadah haji ni byk mengingatkan kita peristiwa siti hajar,nabi ibrahim dan nabi ismail
Sara (12/6/2008 11:15:50 PM): jadi?
Sara (12/6/2008 11:16:04 PM): apa kait mereka dgn abdikan diri dng Allah?
Sara (12/6/2008 11:16:51 PM): Sara nak tahu betul sbb Sara tak nak buat semua main ikut mcm pak turut

naufa azhari (12/6/2008 11:17:15 PM): tawaf tu simbolik kepada pengorbanan nabi ALLAH ibrahim mengabdikan diri pada ALLAH..
Sara (12/6/2008 11:17:43 PM): iye ke?
Sara (12/6/2008 11:17:57 PM): bukan kaabah tu wujud masa zmn nabi(muhammad) kerana batu hajar aswad?
naufa azhari (12/6/2008 11:18:03 PM): dan tawaf tu juga nak tunjukkan penyatuan ummat islam dalam menyembah ALLAH as they move in one circle

Sara (12/6/2008 11:18:21 PM): iye ke?
Sara (12/6/2008 11:18:26 PM): hem..hem..
naufa azhari (12/6/2008 11:19:31 PM): and as they move,they supplicate to ALLAH while saying labbaikallahummalbbaik
Sara(12/6/2008 11:20:12 PM): hemm...hemmm
naufa azhari (12/6/2008 11:20:49 PM): maaf..terdc lg
Anis Sa (12/6/2008 11:20:55 PM): x pe...
naufa azhari (12/6/2008 11:20:58 PM): yg maksud td Oh my Lord, here I am at Your service, here I am.
Sara (12/6/2008 11:21:02 PM): Sara pun sedang berfikir
Sara (12/6/2008 11:21:20 PM): sbb Sara mmg tak tahu akan perkara yg naufa terangkan
naufa azhari (12/6/2008 11:21:20 PM): ka'bah wujud sejak zaman nabi ibrahim dan Ismail lg
Sara (12/6/2008 11:21:43 PM): iye ke?
naufa azhari (12/6/2008 11:21:54 PM): nabi ibrahim bina ka'bah bersama anaknya nabi ismail
Sara (12/6/2008 11:21:56 PM): tp dlm sejarah ckp zmn nabi muhamamd
naufa azhari (12/6/2008 11:22:07 PM): bukan..mungkin Sara keliru sedikit tak
Sara(12/6/2008 11:22:09 PM): hemm mungkin Sara dah lupa
Sara (12/6/2008 11:22:18 PM): mungkin la..
naufa azhari (12/6/2008 11:23:17 PM): zaman sebelum nabi muhammad diutus jada rasul sampai la sebelum pembukaan kota Mekah oleh org Islam,ka'bah dikuasai quraish..mereka meletakkan berhala2 mereka dlm ka'bah..dan mereka konon tunaikan 'haji' tp mereka tak sembah ALLAH,mereka mengelilingi ka'bah dlm keadaan menyembah berhala.(sambil berbogel)
Sara(12/6/2008 11:23:23 PM): hemm..hemm
Sara (12/6/2008 11:24:03 PM): betul Sara dah ingat sikit
Sara (12/6/2008 11:24:11 PM): betul..betul
naufa azhari (12/6/2008 11:24:11 PM): kan if kita belajar struktur ka'bah,ada satu kawasan yg dipanggil maqam ibrahim
naufa azhari (12/6/2008 11:24:26 PM): apa yg Sara rasa ttg maqam ibrahim ni?
Sara (12/6/2008 11:25:01 PM): tak tahu..cuma yg tahu rakan balik umrah ckp best kat sana..ada nmpk tapak kaki n.Ibrahim
Sara (12/6/2008 11:25:24 PM): kalau maqam confirm la tmpt mayat n.Ibrahim kan?
naufa azhari (12/6/2008 11:25:35 PM): haa..itula yg dinamakan maqam ibrahim..bukan nk tunjuk tapak kaki je sebenarnya...(perhatian:soalan ni menjawab kepada persoalan tapak kaki nabi Ibarahim,bukan tempat mayat nabi Ibrahim...sila baca hingga habis)
Sara (12/6/2008 11:25:55 PM): iye ke?
Sara (12/6/2008 11:26:01 PM): maksudnya?
Sara (12/6/2008 11:26:07 PM): saiz bdn manusia?
Sara (12/6/2008 11:26:08 PM): gitu?
Sara (12/6/2008 11:26:46 PM): betul x?
naufa azhari (12/6/2008 11:26:48 PM): tp disitulah tempat nabi ibrahim berdiri memandang ka'bah yg sudah siap dibina dengan rasa kagum..baginda bersyukur dan memuji ALLAH..sbb tanpa kekuatan dan pertolongan ALLAH,mustahil manusia nk cipta bangunan setinggi ka'bah tu dalam keadaan padang pasir yang tandus dan hanya tenaga manusia..
Sara (12/6/2008 11:27:09 PM): oohhh...Sara mmg tak tahu
naufa azhari (12/6/2008 11:27:15 PM): itulah sebenarnya di sebalik maqam ibrahim
Sara (12/6/2008 11:27:20 PM): ooo...oooo baru tahu
Sara (12/6/2008 11:27:30 PM): ok..ok..menarik..
naufa azhari (12/6/2008 11:27:36 PM): sebab tu naufa kata,islam ni meliputi segala nabi dan rasul..bukan hanya bertumpu kpd satu rasul sahaja..Islam membenarkan rasul2 sebelumnya(nabi Muhammad)
naufa azhari (12/6/2008 11:28:03 PM): maqam tu bahasa arab...if translate melayu maksudnya berdiri..tempat berdiri
Sara (12/6/2008 11:28:21 PM): ooo..bukan kubur la
naufa azhari (12/6/2008 11:28:30 PM): bukan..
Sara (12/6/2008 11:28:34 PM): sori Sara arab mmg out..
naufa azhari (12/6/2008 11:28:41 PM): rmi juga yg salah anggap kata tu kubur
Sara(12/6/2008 11:29:35 PM): kwn Sara kata situ tmn syurga
Sara (12/6/2008 11:29:43 PM): doa kan dikabulkan bila buat sembahyg sunat disitu
Sara (12/6/2008 11:29:45 PM): betul ke?
naufa azhari (12/6/2008 11:30:07 PM): insyaALLAH(dengan izin ALLAH)..doa dimakbulkan..
Sara (12/6/2008 11:30:30 PM): iye ke?
Sara (12/6/2008 11:30:42 PM): hemm....
naufa azhari (12/6/2008 11:30:43 PM): yg penting yakin kita semasa berdoa..bukan yakin kerana tempat tu doa kita makbul..itu dh jadi mcm pangabdian kpd tempat pula
Sara (12/6/2008 11:30:58 PM): tAau pun naufa apa yg Sara fikirkan
Sara (12/6/2008 11:31:18 PM): sbb Sara sukar percaya benda yg mengarut yg terkeluar dr cara menabdikan diri dgn Allah
naufa azhari (12/6/2008 11:31:24 PM): insyaALLAH,sesiapa yg berdoa di situ,ALLAH makbulkan permohonannya..ALLAH maha mengetahui bagaimana doa tu dimakbulkan..
naufa azhari (12/6/2008 11:31:51 PM): sbb tu usah rumitkan,Sara
Sara (12/6/2008 11:32:23 PM): hemmhemm
naufa azhari (12/6/2008 11:32:32 PM): kadang2 apa yg org sampaikan ikut kefahaman mereka..mungkin mereka sudah cukup fhm tentang konsep pengabdian...

(sebahagian part saya cut....)

naufa azhari (12/6/2008 11:35:48 PM): Sara,solat tu penghubung kita dengan ALLAH..Sara perlu tanamkan yakin yang ALLAH tentukan solat ke atas kita sbb ALLAH nk bersama dgn kita..dlm suasana hamba-pencipta
naufa azhari (12/6/2008 11:36:03 PM): cubalah Sara..dan cubalah dengan yakin
Sara (12/6/2008 11:36:10 PM): hem..hemm
Sara (12/6/2008 11:36:12 PM):Sara fhm
naufa azhari (12/6/2008 11:36:16 PM): hope so far Sara tak meragui naufa..
Sara (12/6/2008 11:36:36 PM): tak la..Sara tak pernah meragui naufa..
Sara (12/6/2008 11:37:08 PM): cuma mungkin Sara dah biasa lakukan cara yg tak patut dr yg patut
Sara (12/6/2008 11:37:19 PM): tp Sara cuba lagi sekali lagi tuk sembahyang
naufa azhari (12/6/2008 11:38:02 PM): mudah mudahan mcm tu la..naufa cuba yang terbaik untuk bantu..
naufa azhari (12/6/2008 11:38:47 PM): cubala Sara..dan cubala utk berterusan dan merasai nikmat ketika bersolat..merayu dan mengadulah pada ALLAH..even sehingga Sara menangis
Sara (12/6/2008 11:39:06 PM): hem..hemm..
Sara (12/6/2008 11:39:35 PM): Sara hanya pernah menagis sekali shj tp bukan sembahyg cara islam..naufa fhm kan
Sara (12/6/2008 11:39:47 PM): tp Sara kakan cuba dekatkan dgn cara islam
Sara (12/6/2008 11:39:56 PM): Sara kena resevekan diri ni balik
Sara (12/6/2008 11:41:34 PM): lgpun Sara rasa...diri Sara dah duduk diam sekrg
Sara (12/6/2008 11:41:41 PM): tak merayap2 sgt jiwa ni
Sara (12/6/2008 11:41:54 PM): mungkin penjelasan naufa sedikit sebyk ada benarnya pd kekeliruan Sara

Kemudian,malam sebelum raya...kiranya malam tadi,saya sempat meneruskan sesi bersama Sara.dekat 4 jam juga...melalui sesi tersebut,salah satu yang menambah keraguan Sara adalah terjemahan Quran yang kurang jelas(ini pada pendapat dan kefahaman Sara)...

cth yang diberikan dlm surah Quraisy ayat:3...dalam terjemahan quran yang Sara sering rujuk selama ni,ayat tu diterjemahkan kpd..

'maka hendaklah mereka menyembah Tuhan Kaabah ini(Allah)'

Pada saya,terjemahan ini tidak menimbulkan kekeliruan pada saya sbb sekali baca saya dah yakin yang apa yg ditujukan dengan 'Tuhan Kaabah' ni adalah ALLAH..bukan menyembah Kaabah atau Kaabah itu dipanggil Tuhan...tp bagi Sara yg dlm kekeliruan,ayat ni disandarkan kepada menyembah Kaabah..

Pada mulanya Sara telah faham dengan penjelasan yang diberikan tentang ibadah haji melalui perbincangan ke-3 (yg saya paste kat atas),tapi setelah dia refer surah ni,dibangkitkan persolan..
Jadi,saya tidak mengulangi explaination..Saya cuma beri dia terjemahan yang saya ada dari Quran terjemah yang selama ni saya baca(juga dengan berguru)..Dan saya beri sedikit penjelasan tentang kepelbagaian tafsir dan corak bahasa yg ada dlm Quran terjemahan dan tafsir adalah menurut penyampaian penulis..maksud saya bukan bermakna kekeliruan yg kita dapat bila baca terjemahan quran mahupun tafsir quran tu disebabkan quran diseleweng atau tidak asli...tidak berkait sama sekali dengan nilai Quran..nilai keaslian Quran tidak boleh disandarkan dengan terjemahan yg kita baca..

Sara (12/7/2008 11:43:24 PM): sbb tu ramai org islam sesat Sara rasa sbb masing2 tafsir sendiri mcm Sara ni?
Sara (12/7/2008 11:43:26 PM): betul x?
naufa azhari (12/7/2008 11:43:40 PM): ok..dlm ayat yg Sara tanye awl2 td kan
Sara (12/7/2008 11:43:53 PM): yup
Sara (12/7/2008 11:43:58 PM): tp Naufa dah bgtau
Sara (12/7/2008 11:44:04 PM): tak pe la....
naufa azhari (12/7/2008 11:44:12 PM): ooo..kiranya dh jelas la?
Sara (12/7/2008 11:44:21 PM): yup...tak pe la
Sara (12/7/2008 11:44:38 PM): mcm Naufa kata ustaz ni ada jenis2 bhs nya
naufa azhari (12/7/2008 11:44:41 PM): ok..tp naufa nk bgtahu apa yg ada dlm terjemahan yg naufa ada skrg
Sara (12/7/2008 11:44:54 PM): ok..Sara nak tahu
Sara (12/7/2008 11:45:06 PM): adakah simple atau makin complicated
naufa azhari (12/7/2008 11:45:12 PM): "maka hendaklah mereka menyembah Tuhan pemilik rumah(ka'bah) ini"
Sara (12/7/2008 11:45:27 PM): la..
naufa azhari (12/7/2008 11:45:30 PM): jelaskan...bukan ka'bah yg disuruh sembah..tp ALLAH
Sara (12/7/2008 11:45:42 PM): betul..
Sara (12/7/2008 11:45:46 PM): mmg jelas

Setakat ini dulu saya melaporkan..mohon andai ada kekeliruan,sila tinggalkan pesanan dan akan saya rujuk kepada yang lebih alim..
Mohon juga kalian mendoakan perjuangan kita semua di dunia ini...moga setiap saat yang berlalu menjadi saksi pengorbanan kita menju ALLAH,jihad kita mempertahankan aqidah dan sukr kita dikurniakan hidayah...Salam Aidil Adha dari bumi Manipal,Karnataka,India

..people dont care how much we know untill they know how much we care..
_ISLAM MILIK BERSAMA_



p/s: saya juga memohon sahabat2 yang melewati page ini agar mendoakan keselamatan kak long saya dan kandungannya...demam panas minggu lepas dan kini bertarung dengan athsma dan Hb(hemoglobin) yg sgt rendah..mohon rakan2 mendoakannya..kandungannya berusia lebih kurang 4 bulan..

to ciknor,syafakillah syifaan ajillan..naufa doakan dari kejauhan...

Juga saya mohon kalian mendoakan ayah di Kota Tinggi agar selamat dan mudah dalam rawatannya..(melalui rutin dialisis thru neck)..dan ketabahan ahli keluarganya(NIZRINK)..

Dan moga setiap kebajikan dari setiap pembacaan kalian beroleh rahmat dariNya utk keluarga saya,diri kalian yang membaca dan ummat Islam keseluruhannya..

Allahumma hasibna hisaban yasira
"Ya Allah hisab (hitung) lah kami dengan perhitungan yang mudah".

2 pesanan:

As on Dec 9, 2008, 6:28:00 AM said...

salam eidul adha.. :)

rabbuna yusahhil

Hasbi on Dec 17, 2008, 3:01:00 PM said...

Alhamdulillah naufa,
bagus penerangan naufa ni..dgn byk ilmu, bolehlah kite berdepan dgn masalah cmni kan?

ilmu tentang agama ni sgt penting..supaya kte terpelihara drp ajaran2 yg pelik2..

 

Ilham Al Adwa' Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template